تدوین چک لیست

تدوین چک لیست ایمنی

با تدوین چک لیست ایمنی ، اجرای بازرسی سیستماتیک امکان پذیر می باشد تدوین چک لیست ایمنی اثربخش تنها با به کارگیری اطلاعات و منابع مناسب امکان پذیر می باشد

1-منابع تدوین چک لیست ایمنی

جهت تدوین یا بازنگری چک لیست ایمنی جهت پایش ادواری سیسم مدیریت ایمنی باید منابع زیر را مد نظر قرار داد

الزامات قانونی

الزامات ایمنی و بهداشت شغلی مرتبط با فعالیت ها ، محصولات و خدمات سازمان خود را شناسایی نمایید الزامات عمومی ایمنی و بهداشت شغلی در لینک زیر آمده است.

رویداد یا شبه حوادث

آمار وقوع رویداد یا شبه حوادث می تواند یکی از ورودی های مهم جهت تدوین چک لیست ایمنی و بهداشت شغلی باشد. جهت پیشگیری از وقوع مجدد می توان سوالات مرتبط با رویداد یا شبه حوادث را در چک لیست ایمنی سازمان خود مد نظر قرار دهید.
البته در خصوص وقوع رویداد یا شبه حوادث سازمان باید علل ریشه ای را شناسایی نموده و اقدامات اصلاحی را صادر نماید.

ریسک های ایمنی و بهداشت شغلی

یکی از روش های پیشگیری از بروز مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی ، تعیین اقدامات کنترلی در ارزیابی ریسک می باشد سازمان می تواند نتایج شناسایی و ارزیابی ریسک را در تدوین چک لیست های ایمنی و بهداشت شغلی مد نظر قرار دهد.

نتایج ممیزی / نتایج بازرسی ها

گزارش ممیزی داخلی یا خارجی سیستم مدیریتی ، می تواند یکی از ورودی های تدوین چک لیست ایمنی و بهداشت شغلی باشد همچنین عدم انطباق های اعلام شده ناشی از نتایج بازرسی های اداره کار می تواند در چک لیست ایمنی مد نظر قرار گیرد.

دستورالعمل های تجهیزات

عموما در دستورالعمل های نگهداری و تعمیرات یا Manual های مرتبط با ماشین الات و تجهیزات،نکات ایمنی جهت راه اندازی تجهیز یا کار با دستگاه اشاره شده است
برگه اطلاعات ایمنی – Safety Data Sheet
نکات ایمنی مربوط به نگهداری ، جابجایی و… مواد شیمیایی یا محصول در برگه اطلاعات ایمنی محصول درج شده است در زمان تدوین چک لیست، این اطلاعات ایمنی باید مد نظر قرار گیرد.

2-طراحی سوالات چک لیست

با توجه به منابع بند 1، سوالات چک لیست ایمنی توسط افراد با تجربه در حوزه ایمنی و بهداشت شغلی طراحی می شود.

3- تهیه فرمت چک لیست

عموما فرمت چک لیست ایمنی از ستون های زیر تشکیل شده است و سازمان ها می توانند سوالت طراحی شده را در این فرمت قرار دهند.

سوالاتبند الزاماتوضعیتتوضیحات
1- آیا تجهیزات حفاظت فردی در طی جابجایی توسط کارگارن استفاده می شود؟ماده 8- قانون حفاظت تجهیزات فردیانطباق / عدم انطباق در این قسمت مشخص می شودشواهد بازرسی در این قسمت درج می شود مثلا آقای رضایی در تاریخ 20 خرداد ازتجهیزات حفاظت فردی استفاده نموده است

4-تدوین برنامه پایش ادواری

زمان پایش ادواری موضوعات ایمنی و بهداشت شغلی را می توان با توجه به اهمیت فرآیند/فعالیت ها، مخاطرات ایمنی مرتبط با فعالیت ها ، نتایج ارزیابی ریسک و … تعیین نمود.
متاسفانه اکثر سازمان ها کمتر به تدوین برنامه بازرسی ایمنی توجه نموده و تمام چک لیست های ایمنی و بهداشت شغلی خود را در دوره های زمانی مشخص مثلا یک ماه تکمیل می نمایند و بین بازرسی های ایمنی خود تفاوتی قائل نمی شوند
در زیر نمونه فرمت تعیین برنامه پایش ادواری آمده است.

  • عنوان چک لیست
  • چک لیست ایمنی فضای اداری
  • چک لیست ایمنی انبار
  • چک لیست جوشکاری
  • محل بازدید/ بازرسی
  • ساختمان اصلی
  • انبار شماره 12
  • محل انجام فعالیت پیمانکار
  • دوره بازدید/بازرسی
  • ماهیانه
  • هفتگی
  • قبل از شروع کار پیمانکار
  • مسئول بازدید/ بازرسی
  • آقای رضایی
  • آقای احمدی
  • افسر HSE

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام مهندس پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

Creating safety-checklist

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.