چرا اپل برنـامه وفــاداری مشتری ندارد
اپل یکی از معدود نامهای تجاری در جهان است که برنـامه وفــاداری مشتری ندارد. با این حال، آنها موفق به حفظ یک پایگاه باورنکردنی از مشتریان وفادار شدند که ساعتها برای خرید آخرین محصولات شرکت با شور و شوق پشت درهای بسته فروشگاه میایستند و حتی از نام تجاری اپل در برابر کاربران غیر اپلی دفاع میکنند.
اما اپل واقعی یک برنامه وفاداری مشتری ندارد. اگر این سؤال از دیگران بپرسیم چیزی که به ما میگوید این است که: اپل به یک برنامه وفاداری نیاز ندارد. و به نظر میرسد دلیل آن این است که پایگاه مشتریان اپل این شرکت را دوست دارد. شاید!!!.
برنـامه وفــاداری مشتری چه تعریفی دارد.:
برنامههای وفاداری مشتری ، تلاشهای بازاریابی سازمانیافتهای است که پاداش را نتیجه، رفتار خرید میکند بهطوریکه سود بالقوهای را برای سازمان به همراه میآورد.
ما میدانیم که اپل این مفهوم را درک میکند زیرا در وبسایت Apple Store خود میگوید:
“گاهی اوقات یک قدردانی تصادفی (پاداش به کارمندان یا تحت تأثیر قرارداد مشتریان )میتواند یک کسبوکار را بهگونهای به سمت جلو سوق دهد که هیچچیز دیگری قادر به انجام آن نیست”
درحالیکه ما درباره عدم داشتن برنامه وفاداری مشتری در اپل صحبت میکنیم که رقبای شرکت اپل مانند DELL و HP دارای برنامههای وفاداری جالبی هستند. برای مثال شرکت HP یک برنامه وفاداری تخفیف برای تجهیزات چاپگر خود تحت عنوان My Print Rewardsدارد که بسیار موفق بوده یا شرکت DELL نیز برنامه وفاداری هوشمندانه به نام Advantage Rewards را ارائه نموده. البته، هر نام تجاری نمیتواند اپل باشد. یک برنامه وفاداری جذاب برای اهداف راهبُردی حفظ مشتری ضروری است، بهخصوص اگر در بازار شلوغی مانند خردهفروشی رقابت کنید.البته اپل در فروشگاه آنلاین خود، نوعی برنامه وفاداری دارد. شما میتوانید “تخفیف وفاداری” 2 تا 7 درصد را با توجه به محصولات خریداریشده برای خرید: 5000 دلار در سال را نمونهای از این نوع برنامه بدانید. اما این فقط تخفیف حجمی است،
هنوز یک درس کلیدی برای یادگیری از اپل وجود دارد که میتواند انعطافپذیری برنامه وفاداری مشتری ا اشاره کرد بهطوریکه مشتریان میتوانند در یک سطح عاطفی با آن ارتباط برقرار کنند. آنها مشتریان را نهتنها طرفداران بلکه هوادار خودکردهاند. این موضوع نشان میدهد که بهجای تمرکز بر کالا و امکانات باید به ایجاد ارزش تجاری کارکرد، سپس این ارزش بهدستآمده را بهطور تعاملی(نهفقط در برنامه وفاداری خود، بلکه در تمام تجربیات مشتریان) به مشتری انتقال داد. اپل یک داستان و شخصیت را در اطراف محصولات خود ایجاد کرده است که تماشاگران میخواهند بخشی از آن را بخرند. مشتریان بهسادگی “ارزش برند” را دوست دارند بهعبارتدیگر، ارتباط عاطفی بانام تجاری – عنصر ضروری در وفاداری مشتریان است
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان ترجمه و گردآوریشده (www.forbes.com ) است .
انتشار مطلب با ذکر پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.