انواع مدل های کسب و کار
مدل های کسبوکار تصویر جامعی از چگونگی خلق، تحویل و ایجاد ارزش توسط کسبکار را تعیین و ارایه مینماید
آشنایی با الگوهای نوآورانه کسب و کار به شما در تعیین الگوی کسب و کارتان کمک مینماید در ادامه برخی از الگوهای کسب و کار گردآوری شده است
انواع مدل های کسب و کار
الگو حراج
بر اساس قیمتگذاری مشارکتی است و قیمت محصول فقط توسط فروشنده تعیین نمیشود بلکه خریداران نیز به طور فعال در تعیین قیمت نهایی کالا یا خدمات مشارکت مینمایند.
قیمتگذاری از یک خریدار بالقوه شروع شده که بر اساس میزان تمایلش برای پرداخت، قیمت مشخصی را پیشنهاد نموده و در انتهای مزایده، کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد نموده متعهد میشود محصول یا خدمتی را خریداری نماید.
تهاتر Barter
افراد یا سازمانها محصولات یا خدماتی را به ازای محصولات و خدمات دیگری با یکدیگر مبادله میکنند فرآیند مبادله بر کالا یا خدمات متکی است و پول دخالت ندارد.
دستگاه خودپرداز Cash Machine
اداره کسب و کار با استفاده از چرخه منفی پول است سازمان باید قبل از اینکه مجبور باشد بابت کالاهای خریداری شده از تامینکنندگان به آنها پولی بپردازد درآمدزایی داشته باشد
این الگو نقدینگی اضافه ایجاد خواهد نمود که میتواند برای مقاصد مختلف نظیر تسویه بدهیها یا سرمایهگذاریهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.
- شرکت دل در سال 1984 بر اساس Build order strategy عمل نمود
- شرکتهای پرداخت یار نظیر زرین پال، هزینهای را برای پرداختها یا تراکنشها در نظر میگیرند.
فروش متقاطع Cross Selling
ارایه محصولات و خدمات تکمیلی که فراتر از محصول و خدمات اصلی شرکت هستند، فروش متقاطع بهرهبرداری از روابط با مشتریان فعلی را هدف خود قرار داده تا بتواند کالاهای بیشتری را به آنها بفروشد.
- شرکت IKEA خردفروش مبلمان و دکوراسیون قابل مونتاژ است که رستورانهای درون فروشگاه ، خدمات کرایه خودرو را ارایه مینماید.
فروش مستقیم
محصولات شرکت به طور مستقیم توسط تولیدکننده با ارایهدهنده خدمات ارایه میشود
بکارگیری این الگو باعث ایجاد تجربه فروش با مشتری شده و به درک بهتر نیازهای مشتری کمک مینماید.
- شرکت دل تولیدکننده رایانه شخصی از سال 1984، فروش مستقیم از طریق تلفنی و بعدا با صورت آنلاین را بکار گرفته است
فریمیوم
ارایه یک نسخه ابتدایی از محصول یا خدمات به صورت رایگان است
- اسکایپ Skype ، Drobox ، لینکدین و …
پرداخت به ازای مصرف
میزان استفاده محصول یا خدمات اندازهگیری شده و مشتری به ازای مصرفی که داشته هزینه پرداخت میکند.
- شرکتهای هاستینگ فضای اشتراکی اینترنت را به ازای پرداخت به مصرف
- بیمه خودرو در بیمه سامان در طرحی جدید به عنوان پرداخت حق بیمه خودرو به ازای مصرف
هر چقدر دوست دارید پرداخت کنید
قیمت محصول یا خدمات را مشتری تعیین میکند
- وب سایت Humble bundle بستههای نرمافزاری ارایه مینماید که قیمت توسط مشتری تعیین شده و کاربرانی که بیشتر از میانگین معمول پرداخت مینمایند پاداش گرفته و نام مشارکت کننده برتر را در وبسایت دریافت مینمایند 15 درصد کل در آمد وبسایت دریافت شده و سایر بخشها به سازمانهای غیر انتفاعی ارایه میشود.
رابین هود
محصول یا خدمات با قیمت بیشتری به ثروتمندان فروخته شده ومیشودسودی از حجم عمده مشتریان ثروتمند تولی د شده و محصولات و خدمات با قیمت پایینتری به فقرا ارائه میشود.
زمانی که مشتریان زیاد و قابل اطمینانی دارید میتوانید برخی از منابع را به ارایه محصولات شما با نسخه اصلاح شده آنها برای مشتریان کم درآمد اختصاص یابد.
ایجاد وابستگی در مشتری
مشتری وابسته خدمات و محصولات سازمان میشود
تیغ خود تراش ژیلت نخستین شرکتی بود که از مدل وابستگی در مشتری استفاده نموده است بدین صورت که که فقط تیغهای یکبار مصرف باد یا ژیلت جفت میشدند و مشتری مجبور بود تیغهای یکبار مصرف برند ژیلت را با هزینه بیشتری تهیه نماید.
- محصولات لِگو تولید کننده اسباببازی ، اسبابازیهایی با آجرهای کوچک که فقط با قطعات تولیدی همین شرکت کار میکنند و مشتری مجبور است محصولاتی سازگار با لِگو را خریداری نماید.
- سیستم نسپرسوی نستله شامل قهوهساز و کپسولهای قهوه توسط یکی از کارمندان نستله در 1976 ابداع شد که مشتری مجبور است فقط کپسول قهوهساز نستله را خریداری نماید.
مدل تیغ و خودتراش
محصول اصلی با قیمت پایین یا حتی رایگان و محصولات اضافی ضروری و مورد نیاز مشتری در کنار محصول اصلی با قیمت بالاتر ارایه میشود.
- شرکت Thnikjet تولید کننده پرینتر، با ارایه پرینتر ارزان قیمت و کسب در آمد از فروش کارتریجهای آن . همچنین در HP بدین صورت عمل شده است.
- شرکت نستله دستگاه قهوه ساز و کپسول قهوه ساز
دنبالهدار Long Tail
فروش مقدار کم از یک محصول زیاد متمرکز است و برای موفقیت در این مدل، شرکت باید بتواند هزینههای توزیع را مدیریت نماید.
- شرکت اپل، بزگترین فروشگاههای انلاین موسیقی و اپلکیشن را دارد
- وبسایت یوتیوب در زمینه به اشتراکگذاری ویدیوی آنلاین، انواع محتوای مختلف را بدون هزینه و با محدودیتهای کمی بارگذاری و به اشتراکگذاری میشود.
یکپارچه ساز – مشارکت کامل تا پایان راه
شرکت در کلیه بخشهای زنجیره تامین، از منبعیابی، ارسال به تولیدکننده و توزیعکننده کنترل مینماید
- اکثر شرکتهای حفاری نفتی، پالایشگاه و پمپ بنزین نیز دارند.
- شرکت خودروسازی فورد با خرید کارخانه فولاد توانست فولاد را با تولیداتش یکپارچه نماید.
بازیکن لایه – سود حاصل از دانش فنی
شرکتهایی که بر فعالیتهای اندکی از زنجیره ارزش متمرکز هستند این شرکتها از تخصص خود در چند برابر نمودن دانش فنی و حق مالکیت فکری سود میبرند و فعالیتهایی از زنجیره ارزش را برون سپاری مینمایند.
- شرکت TRUSTe در زمینه خدمات مدیریت حریم خصوصی دادهها فعالیتمی نماید و سیاستهای حریم خصوصی را اجرا مینماید تا وبسایت مشتریان را تائید نموده و اعتبار آنها را نزد عمم افزایش دهد.
وفاداری مشتری – مشوقهای برای وفاداری طولانی مدت مشتری
توسعه رابطه با مشتری و نیز حفظ وفاداری آنها از طریق پاداشهایی نظیر تخفیف یا پیشنهاد ویژه است.
وابستگی affiliation همکاری در فروش
برای معرفی محصولات خود به بازار و بهرهمندی از معاملات موفق بر حمایت سایر افراد فعال در بازار متمرکز میشود با این الگو بدون یاز به بازاریابی و فروش به مشتریان زیادی درستی خواهید داشت.
- کسب و کارهای آنلاین که پرداخت به ازای هر بار فروش یا پرداخت به ازای هر بار نمایش اشاره نمود که در شرکتهای خدمات هاستینگ یا سرویسهای تبلیغاتی نظیر یکتا نت این روش بکار گرفته میشود.
افزونگی add on
در حالی که محصول یا خدمت اصلی به مبلغ ارزان ارایه میشود محصولات یا خدمات اضافی مختلف در کنار محصول اصلی قیمت نهایی را افزایش میدهد.
اکثر خریدهای آنلاین از طریق وبسایتها، محصولات مکملی در کنار محصول اصلی پیشنهاد میدهند.
اجاره به جای خرید
این مدل مشابه مدل پرداخت به ازای مصرف است با این تفاوت که بر مبنای مدت استفاده است نه استفاده واقعی محاسبه میشود.
- از این مدل در اجاره دوچرخه و خودرو استفاده میشود
- شرکت FlexPetz تامین کننده محصولات و خدمات حیوانات خانگی به جای خرید سگ میتوانید یک سگ را برای مدت کوتاهی اجاره کنید البته این خدمت به دلیل عدم اطمینان از ایجاد امنیت برای حیوانات مدتی بعد متوقف گردید.
این مطلب توسط پیام خرازیان گردآوری شده است.
منبع : کتاب
55 Models That Will revolutionize your business
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.