دانش ضمنی

دانش ضمنی چیست

يکی از تقسیم‌بندی‌های مفیدی که درباره انواع دانش صورت گرفته است، از اين جنبه، دانش به دو دسته دانش آشکار یا صریح و دانش غیرآشکار يا ضمنی تقسیم می‌شود.

دانش ضمنی چیست

تعریف

دانش ضمنی: نخستین بار، پولانی با تصريح به اينکه ما بیش از آنچه ما می‌توانیم بگويیم می‌دانیم، مفهوم دانش ضمنی را مطرح کرد. وی دانش ضمنی را جزء لاینفک دانش و قدرت بنیادين ذهن معرفی کرد.

ويژگی‌هايی که او برای دانش ضمنی برمی‌شمرد عبارتند از عملی بودن، وابستگی به زمینه خاص خود، متمرکز بر چگونگی و دشوار برای کدگذاری، کمی شدن و انتقال با ديگران . پولانی مفهو دانش ضمنی را با ارائه مثال‌هايی ساده از زندگی روزانه می شناساند .

مثال

وی به توانايی انسان در شناسايی چهره‌های مختلف اشاره می کند؛ مهارتی که ما داريم اما نمی توانیم بگويیم چگونه آن را اعمال می‌کنیم؛ به بیان ديگر ما يك چهره آشنا را از میان هزاران و میلیون‌ها چهاره تشخیص می‌دهیم اما نمیتوانیم بگويیم چگونه آن را تشخیص می‌دهیم.

در مثالی ديگر، پولانی به مهارت دوچرخه‌سواری اشاره می‌کند. فرد نمی‌تواند با خواندن يك کتاب، دوچرخا سواری کند . اين امر مستلز کسب تجربه شخصی و تمرين برای فراگیری مهارت‌های مورد نیاز است. ما به طور دقیق نمی‌توانیم بگويیم چگونه دوچرخه‌سواری می‌کنیم اما اوانايی انجام آن را داريم . وی دانش چنین توانايی‌هايی را دانش ضمنی نامید.

نظريه پولانی درباره دانش ضمنی توضیح می‌دهد که چگونه افراد دانش را به گونه‌ای فرآيندی و عمگرا توسعه می‌دهند و به کار می‌گیرند. به اعتقاد وی دانش ضمنی در حوزه شخصی جا دارد و متضمن تلقی میان فرد و فرهنگی است که بدان تعلق دارد.

فهم پولانی از دانش ضمنی، هم به جامعه‌ای که فرد در آن عمل می‌کند و هم به تعهدات و علایق شخصی وی مربوط است . با اين مبنا، جامعه‌پذيری پیش زمینه درک افراد را شکل می‌دهد و تجربه در پیوند با نسبت و علایق شخصی  تفسیر می‌شود؛ بنابراين “فهمیدن”، هم به آشنايی با مفاهیم و هم به زمینه نیاز دارد. نامید.

پولانی از دانش ضمنی به مثابه نیروی ضمنی ذهن و قدرت تلفیق و درک آن سرچشمه گرفته است. در واقع دانش در بستری از زمینه‌های زمانی، مکانی و فرهنگی معنا می‌يابد که می‌تواند به صورتی پارادايمی الزامات متدولوژيك خود را بر روش‌های اکتساب، معانی اکتشافی و موضوعات تحمیل کند.

اين الزامات متدولوژيك صرفاً در استانداردها و مدل‌های رسمی، که در قالب متدولوژی‌های رسمی و کدگذاری شده ارائه می‌شوند، خلاصه نمی‌شود. انتقال دانش تنها مستلز روش‌های رسمی نیست. بدين ترتیب در جذب دانش و انتقال آن ضروری است تا نیازهای اساسی و اولیه آن در زمینه‌ای فرهنگی ايجاد شود، پارادايم‌های عقلانی و منطق ضمنی آن درک شود و روح حاکم بر اکتشاف علمی و فنی در نظر گرفته شود.

این مطلب توسط پیام خرازیان گردآوری شده است
انتظار مطلب با ذکر منبع و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.