داشبورد SQCDP

تابلو SQCDP

تابلو SQCDP یک ابزار بصری است که برای نمایش و نظارت بر عملکرد یک سازمان یا فرآیند در رابطه با این پنج عامل حیاتی استفاده می شود که در این مطلب مزایا و اجزای این ابزار تشریح شده است.

تابلو SQCDP

  • این تابلو معمولاً شامل نمودارها، نمودارهای میله‌ای، جداول داده‌ها و سایر روش‌های بصری است که نشان‌دهنده وضعیت فعلی و پیشرفت در هر یک از این پنج حوزه است.
  • تابلو SQCDP در مدیریت عملکرد به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله تولید، خدمات، بهداشت و درمان و آموزش استفاده می‌شوند تا نحوه عملکرد تیم‌ها را در شاخص های کلیدی را بصری سازی نماید.

اهداف تابلو SQCDP

با بررسی اجمالی ایمنی، کیفیت، هزینه، تحویل و افراد، تیم‌ها می توانند به صورت دوره‌ای نمای کلی روشنی از مهمترین موارد را نشان دهند و فعالیت‌های بهبود و اقدامات پیشگیرانه را به روشی ساده بر اساس نتیجه دوره‌ای ایجاد نمایند
هدف شناسایی و حل مشکلات، شناخت فرصت ها و هدایت کسب و کار شما به سمت اهداف عملیاتی آن است.

مهمترین اهداف تابلو SQCDP

افزایش آگاهی
  • افزایش آگاهی کارکنان و مدیریت در مورد هر یک از عوامل SQCDP
ایجاد انگیزه
  • ایجاد انگیزه در بین کارکنان برای بهبود عملکرد در تمامی عوامل SQCDP
تسهیل ارتباطات
  • تسهیل ارتباطات موثر بین کارکنان، مدیریت و سایر ذینفعان در مورد مسائل مربوطه
نظارت بر پیشرفت
  • نظارت بر پیشرفت در بهبود عملکرد در طول زمان و شناسایی مناطق نیازمند توجه بیشتر.
تصمیم گیری داده محور
  • ارائه داده‌های لازم برای تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت و اجرای اقدامات اصلاحی و بهبود فرآیندها.

تابلو SQCDPمخفف چیست

  • این مخفف عبارت زیر است که همه آن‌ها نشان دهنده شاخص‌های رایج و توصیه شده در شرکت‌ها است.
  • طراحی و محتوای تابلو SQCDP ممکن است بسته به نیازها و اهداف خاص هر سازمان متفاوت باشد.
ایمنی -Safety
  • در حوزه ایمنی می‌توان به تعداد حوادث، تخلفات ایمنی، کار ناایمن، خطرات شناسایی شده، روزهای بدون حادثه اشاره نمود.
کیفیت-Quality
  • در حوزه کیفیت می‌توان به تعداد شکایت کیفی محصول،میزان برگشتی، تعداد عدم انطباق‌ها، درصد ضایعات، تعداد دوباره‌کاری‌ها، میزان ضایعات اشاره نمود.
تحویل-Delivery
  • در حوزه تحویل می‌توان به میانگین زمان تاخیر، درصد محصول تحویل به موقع، درصد تحقق برنامه تولید اشاره نمود.
هزینه-Cost
  • در حوزه هزینه می‌توان به هزینه ضایعات، هزینه دوباره‌کاری، هزینه عدم انطباق‌ها،هزینه اضافه‌کاری، هزینه شکایت داخلی یا خارجی، هزینه پیشگیری و ارزیابی اشاره نمود.
کارکنان-People
  • در حوزه هزینه می‌توان به نفر ساعت آموزش، اثربخشی آموزش، ارزیابی عملکرد کارکنان، تغییرات پرسنلی اشاره نمود.

مزایای تابلو SQCDP

  • کنترل بهتر نتایج کار دوره‌ای نظیر روزانه، هفتگی
  • افزایش تعامل و آگاهی ایمنی
  • کنترل بهتر فعالیت های بهبود
  • بهبود کیفیت در ارتباطات

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.