برنامه ریزی سناریو
برنامهریزی سناریو به تصمیم گیرندگان کمک میکند تا طیف وسیعی از نتایج و تاثیرات بالقوه را شناسایی کنند، پاسخها را ارزیابی کرده و از نظر احتمالات مثبت و منفی مدیریت کنند.
با تجسم خطرات و فرصتهای بالقوه، مشاغل میتوانند در مقابل واکنش ساده به حوادث، فعال شوند.
برنامهریزی سناریو
همانطور که در مورد آن بحث خواهیم کرد، تعدادی الگو و چارچوب رسمی برای برنامهریزی سناریو وجود دارد، آنچه مهم است انتخاب روشی است که برای تیم شما مفید باشد.
برنامهریزی سناریو فرآیندی است که توسط ارتش ایالات متحده آغاز شده است، برای مشاغل، برنامهریزی سناریو تصمیم گیرندگان را قادر میسازد دامنهای از نتایج بالقوه و تاثیرات برآورده شده را شناسایی کنند، پاسخها را ارزیابی کرده و احتمالات مثبت و منفی را مدیریت کنند.
اما برنامهریزی سناریو چیزی فراتر از یک راه شناخت و کاهش ریسک یا برنامهریزی برای شرایط رشد است.
چرا برنامهریزی سناریو مهم است ؟
برنامه ریزی سناریو میتواند یک مزیت رقابتی را برای رهبران فراهم کند تا بتواند سریع و قاطعانه واکنش نشان دهند.
از آنجا که یک وضعیت تفکر شده و اقدامات مستند شده است، هیچ کس مجبور نیست در بحران تقلا کند.
برنامهریزی سناریو همچنین به مدیران و هیئت مدیره چارچوبی میدهد تا با ارائه بینش در مورد برنامهها، بودجهها، و پیش بینیها و ترسیم تصویری واضحتر از عوامل اصلی رشد تجارت و تاثیر احتمالی رویدادهای آینده، تصمیمات غیر اضطراری را به طور موثرتری اتخاذ کنند.
مزایا برنامهریزی سناریو
برنامهریزی سناریو به مدیران کمک میکند تا تاثیرات وقایع مختلف قابل قبول را درک کنند.
دارایی مالی، عملیات و سایر تیمها میتوانند پاسخهای اولیه را تهیه کنند.
همچنین یک عنصر مدیریت دانش وجود دارد. ( در یک برگه جدید باز میشود). با مشارکت پرسنل اصلی، این بینشها و توصیههای آنها را ضبط و نگهداری میشود. اگر این ذینفعان در طول یک واقعه شدید واقعی در دسترس نباشند، این شرکت مستنداتی را در اختیار دارد.
معایب برنامهریزی سناریو
برنامهریزی سناریو یک اقدام بالقوه عظیم است. جمعآوری دادهها و عوامل محرک میتواند یک فرایند طولانی باشد. برای شرکتهای بزرگ، ایجاد این برنامهها میتواند ماهها طول بکشد. و عواملی که باعث تاثیرگذاری در برنامه ها میشوند، میتوانند به سرعت تغییر کنند. این بدان معنا است که برنامهریزی سناریو باید یک فرآیند زنده باشد، با تکامل شرایط و فرضیات، به روز شود.
انواع Scenario planning
سناریوهای کمی
مدلهای مالی هستند که امکان ارائه بهترین و بدترین نسخههای خروجی مدل را فراهم میکنند. این مدلها را میتوان با تغییر تعداد محدودی از متغیرها / عوامل به سرعت تغییر داد.
از سناریوهای کمی نیز برای تهیه پیش بینی های سالانه تجارت استفاده میشود. این مدلها فرض میکنند متغیرهای کلیدی شناخته شده هستند و روابط بین آنها ثابت است.
سناریوهای عملیاتی
یکی از متداولترین انواع برنامهریزی سناریو است که سازمان در داخل انجام خواهد داد. سناریوهای عملیاتی به طور خاص تاثیر فوری یک رویداد را بررسی میکنند. سپس این سناریو پیامدهای استراتژیک کوتاه مدت را ارائه میدهد.
سناریوهای اصولی
یک حالت نهایی مطلوب یا قابل دستیابی را توصیف میکنند. این سناریوها برنامهریزی واقعگرایانه کمتری دارند و بیشتر به بیان اهداف میپردازند. این اهداف لزوما در مورد یک چشم انداز سازمانی نیستند، بلکه بیشتر به چگونگی فعالیت شرکت در آینده مربوط میشوند.
سناریوهای اصولی معمولا با انواع دیگری از برنامهریزی سناریو ترکیب میشوند زیرا خلاصهای از تغییرات و لیستی از فعالیتهای هدفمند را ارائه میدهند.
سناریوهای مدیریت استراتژیک
اساسا داستانهایی هستند که در مورد شرکت یا صنعت چیز کمی میگویند. اما بیشتر در مورد محیطی است که در آن محصولات و خدمات مصرف میشوند. اینها اغلب چالش برانگیزترین سناریوها برای گردآوری رهبران شرکتها هستند، زیرا به یک صنعت، اقتصاد و جهان بینی گسترده نیاز دارند.
نحوه استفاده از برنامه ریزی سناریو
اصول برنامه ریزی سناریو یکسان است، حتی اگر جزئیات در صنایع و مشاغل مختلف متفاوت باشد. برای نشان دادن این موضوع، در نظر بگیرید که چگونه دو شرکت خیالی، یک ارائه دهنده نرم افزار و یکی توزیع کننده عمده فروشی ، به برنامه ریزی سناریو در طی همه گیری کوید 19 نزدیک میشوند.
شرکت اول : نرم افزار Gimbloo یک شرکت نرم افزاری تجاری جوان است که تا زمان شیوع همه گیر ویروس کرونا رشد مداوم داشته است. تیم رهبری هیچ برنامهریزی سناریو انجام نداده بودند، اما مدیر مالی آن هم حباب dot-com و هم رکورد اقتصادی بزرگ را تجربه کرده بود و آماده بود تا به سرعت برای محافظت از Gimbloo اقدام کند.
شرکت دوم : قبل از همه گیری، مدیر مالی در توزیع کننده عمده فروشی Tar Heel Direct سه سناریو را بر اساس حجم سفارش آماده کرده بود: سبز، زرد و قرمز. هر سناریو شامل مجموعه جدیدی از اقدامات تسکین دهنده بود. با این حال، سقوط آزاد خرده فروشی به این معنا بود که Tar Heel Direct ظرف چند هفته در بدترین حالت – قرمز – کار میکند.
سوالاتی که هر دو شرکت در نظر گرفتند :
- موضوعی که سعی در ارزیابی آن داریم چیست؟
- ما چقدر تلاش میکنیم که پیش بینی کنیم؟
- مهمترین عوامل خارجی که ممکن است بر روی سناریوها تاثیر بگذارند کدامند؟
- محرکهای داخلی اصلی که باید به آنها بپردازیم کدامند؟
ریسک این سناریو چیست؟
آیا ما دادهها، فناوری، پهنای باند و مهارتهای مناسب برای توسعه و حفظ برنامههای سناریو داریم؟
سناریوهای Tar Heel Direct بر اساس حجم سفارشات و توانایی انجام موثر سفارشات است. از آنجا که تاثیرات منفی همه گیری بسیار ناگهانی بود، شرکت تصمیم گرفت برای پیش بینی تاخیر حسابهای دریافتی، و همچنین کاهش توانایی خرده فروشان در پذیرش محصولات، نقاط عطفی را برای هر 30 روز تعیین کند.
این مطلب توسط پیام خرازیان ترجمه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام مترجم و منبع ترجمه بلامانع است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.