تکنیک QFD
تکنیک QFD به عنوان یکی از روشهای مهندسی کیفیت در سازمانهایی که طراحی موضوعیت دارد میتواند بکار گرفته شود در این مطلب تاریخچه، مزایا و کاربردهای روش QFD تشریح شده است.
تکنیک QFD
QFD چیست
گسترش عملکرد کیفیت QFD با تدوین یک فرآیند طراحی منطقی، به ایجاد و خلق کیفیت در محصول اقدام مینماید.
تکنیک QFD از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده و فرآیند بررسی وتحلیل خود، ضمن شناسایی خواستهها و نیازمندیهای مشتریان سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی مراحل طراحی و تولید را دارد.
فلسفه استفاده از روش QFD چیزی جز ایجاد و برقراری ارتباطی روشن و شفاف بین خواستهها و انتظاارت مشتریان از محصول و فرآیندها و فعالیتهای تولیدی یا خدماتی نیست
مزایای QFD
- کوهتاهتر نمودن زمان توسعه محصول
- کاهش تعداد دفعات تغییر در طرحهای مهندسی
- کاهش هزینههای اولیه معرفی محصول به بازار
- رضایت مشتریان از تامین خواستهها و نیازهایشان
- بهبود قابلیتهای ساخت محصول
- ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان
- ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب برای استفاده و کاربردهای آتی
اهداف QFD
به عنوان ابزاری برای تبدیل نیازهای مشتری به مشخصههای کیفی محصول بکار گرفته میشود ساختار ماتریسی جداول در QFD کمک زیادی به دستیابی به اهداف زیر مینماید:
- ترجمه خواستههای مشتری از محصول به مشخصههای کیفی در مرحله طراحی
- گسترش مشخصههای کیفی شناسایی شده در مرحله طراحی به سایر فرآیندهای تولید و تکوین محصول با استفاده از تعیین و برقراری نقاط کنترلی و بازرسی قبل از شروع تولید واقعی.
تاریخچه QFD
ساختار ماتریسی QFD بری اولین بار در سال 1972 در طراحی تانکرهای کشتی در صنایع کشتیسازی کوبه توسط پورفسور یوجی آکائو در سال 1966 مطرح شد و در سال 1969 در قالب یک مقاله علمی توسط وی منتشر شد نقطه عطف تکامل روش QFD در سال 1978 با انتشار کتابی با عنوان ” گسترش عملکرد کیفیت” از سوی دکتر یوجی آکائو وشیگرو میزونو همراه بود.
رشد و ارتقای مفاهیم نظری QFD و استقرار عملی آن در صنایع ژاپن در سال 1980 با اعطای جایز دمینگ به شرکت کایابا به دلیل استفاده از این روش به اوج خود رسید
با آشنایی بیش از 80 تن از مدیران تضمین کیفیت شرکتهای امریکایی با QFD که توسط اکائو در یک دوره آموزشی چهار روزه در سال 1983 انجام شد، مفاهیم QFD برای اولین بار در آمریکا مطرح شد.
شرکت فورد رد سال 1986 ضمن استفاده از تکنیک QFD در طرحی قطعات خودرو در زمره اولین پیشگامان استفاده از این ابزار در امریکا قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد استفاده از QFD در صنایع ایالت متحده و اروپا، بهتدریج به عنوان ابزاری کاامد و موثر در طراحی محصولات جدید گسترش یافت.
کاربرد تکنیک QFD
- خلق طراحی جدید برای محصول
- استفاده از فرآیند جدید ساخت
- استفاده از فنآوری جدید
- اقدام به ساخت محصول در کارخانهای جدید
- اقدام به ساخت محصول با ابزارهای جدید
خانه کیفیت
مدل چهار ماتریسی QFD یکی از سادهترین و پرکاربردترین دیدگاههای موجود است که شامل مراحل زیر است
- طرحریزی محصول
- طراحی محصول
- طرحریزی فرآیند
- برنامهریزی کنترل فرآیند
این مطلب توسط پیام خرازیان گردآوری شده است
منبع :
The House of Quality- Hauser.J.R –Harvard Business Review
The Customer Driven Approach to Quality Planning and Deployment. Asian Productivity Organization-
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.