ایزو کیفیت داده

استاندارد کیفیت داده

استاندارد کیفیت داده ایزو 8000 به معماری داده، حکمرانی و تولید داده می‌پردازد در ادامه به ساختار و چارچوب این استاندارد می‌پردازیم.

استاندارد کیفیت داده ایزو 8000

  • داده‌ها نمایش رسمی‌شده اطلاعات هستند و این اطلاعات به سازمان‌ها امکان می‌دهند تا تصمیم‌های قابل اعتمادی را مستقیماً توسط انسان‌ها و همچنین توسط پردازش خودکار داده‌ها (از جمله سیستم‌های هوش مصنوعی) اتخاد نمایند.
  • با گسترش فناوری‌های محاسبات دیجیتال و ارتباطات مرتبط، سازمان‌ها به داده‌های دیجیتال وابسته شده‌اند. این وابستگی، پیامدهای منفی ناشی از کم‌بودن کیفیت این داده‌ها را تشدید می‌نماید. این پیامدها شامل کاهش عملکرد سازمانی است.

این سند مروری بر سری استانداردهای ISO 8000 ارائه می‌دهد و موارد زیر در محدوده این سند قرار دارند:

  • تعیین محدوده سری استانداردهای ISO 8000 به‌طور کلی؛
  • تعیین اصول کیفیت اطلاعات و داده‌ها؛
  • توصیف مسیر دستیابی به کیفیت داده‌ها؛
  • توصیف ساختار سری استانداردهای ISO 8000؛
  • ارائه خلاصه‌ای از محتوای هر بخش از سری استانداردهای ISO 8000؛
  • تعیین رابطه سری استانداردهای ISO 8000 با سایر استانداردهای بین‌المللی.

داده‌های دیجیتال با بهبود تمامی جنبه‌های عملکرد سازمانی، ارزش ایجاد می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • اثربخشی و کارایی عملیاتی؛
  • ایمنی؛
  • اعتبار نزد مشتریان و عموم مردم؛
  • رعایت مقررات قانونی؛
  • نوآوری؛
  • هزینه‌های مصرف‌کننده، درآمدها و قیمت سهام.

همچنین این استاندارد به موضوعاتی نظیر حکمرانی داده، مدیریت کیفیت، ارزیابی کیفیت داده، مَستر کیفیت داده و تولید داده نیز می‌پردازد.

این استانداردها دارای بخش‌های مختلفی است که جزییات هر یک از موضوعات مطرح شده در کیفیت داده در استانداردی مجزا تشریح شده است.

ساختار استاندارد ایزو 8000

  • 1-دامنه
  • 2-مراجع
  • 3-تعاریف و اصطلاحات
  • 4-دامنه سری ایزو 8000
  • 5-اصول اطلاعات و کیفیت داده
  • 6-سری‌های ایزو 8000 مسیر کیفیت داده
  • 7-ساختار سری‌های ایزو 8000
  • 1-7-مرور ساختار
  • 2-7-جنبه‌های عمومی اطلاعات و کیفیت داده
  • 3-7-حکمرانی داده
  • 4-7-مدیریت کیفیت داده
  • 5-7-ارزیابی کیفیت داده
  • 6-7-مَستر کیفیت داده
  • 7-7-داده کیفیت صنایع
  • 8-ارتباطات سری ایزو 8000 با دیگر استانداردهای بین‌المللی
  • 1-8-بررسی ارتباطات با سایر استانداردهای بین‌المللی
  • 2-8-استاندارد برای سیستم‌های مدیریت کیفیت
  • 3-8-استانداردها برای سایر سیستم‌های مدیریتی از سیستم‌های مدیریت کیفیت
  • 4-8-استانداردها برای نرم‌افزار کیفیت
  • 5-8-استانداردها برای داده صنایع
  • 6-8-استانداردها برای انواع داده
  • پیوست- تعیین مستند

این مطلب توسط پیام خرازیان گردآوری شده است
منبع :
www.iso.org

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.