دوایر کنترل کیفیت

دوایر کنترل کیفیت

دوایر کنترل کیفیت یک گروه مطالعاتی بهبود کیفیت یا خود بهبودی است که ازتعداد کمی از کارمندان (10 نفر یا کمتر) و سرپرست آنها تشکیل شده است. دوایر کیفیت از ژاپن سرچشمه گرفته‌است، جایی‌که به آن حلقه‌های کنترل کیفیت گفته‌ می‌شود.

تاریخچه حلقه کیفیت

مطالعه تحولات ژاپن در طول سه دهه اخیر، از شروع کالا‌های ارزان قیمت تا شروع رهبری کیفیت یادآور نقش دوایر کیفیت به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر ازسفر آنها به سمت سرآمدی است.
بعد از جنگ جهانی دوم شرکت‌های ژاپنی نتوانستند در بازارهای جهانی رقابت کنند زیرا محصولات با قیمت ارزان و کیفیت پایین به بازار ارائه شده بود. اما امروزه محصولات ژاپنی با قابلیت اطمینان و کیفیت شناخته‌ شده‌‌است.

چگونه این اتفاق افتاد؟

شرکت‌های ژاپنی برای تحقق این موضوع اقدامات اساسی را انجام دادندبه‌عنوان مثال: داشتن آموزش مرتبط با کیفیت در سر تا سر سلسله مراتب سازمان و پذیرش مفهوم دوایر کنترل کیفیت بعنوان یک ابزار توانمند‌سازی نیروی کار برای مشارکت در فعالیت‌های کیفیت شرکت

اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپنی در سال1946 سازمان یافته است نقش اساسی در آموزش مدیریت و مهندسی کیفیت ایفاء نمود.

در سال 1950 دکتر دمینگ به ژاپن آمد و یک سخنرانی مفصل در مورد کنترل کیفیت آماری در صنایع مختلف ارائه نمود و در سال 1954 دکتر جوران یکی دیگر از اساتید کنترل کیفیت به ژاپن آمد تا در مورد مدیریت و کنترل کیفیت صحبت نماید. برای اجرایی نمودن توصیه‌های دکتر دمینگ و دکتر جوران، اولین دوایر کنترل کیفیت در سال 1962 سازماندهی شد و پس از آن، دوایر کیفیت در ابتدا به آرامی و سپس به سریع رشد نمود.

دوایر کنترل کیفیت

مرکز نظارت دوایر کنترل کیفیت JUSE ، به‌عنوان مرکزی برای ادامه تحصیل روی دوایر کیفیت خدمت می‌کند و بعنوان یک گروه کوچک اپراتورهای خط مقدم، کسانی‌که به صورت مداوم کیفیت کار، محصولات و خدماتشان را کنترل و بهبود می‌دهند. آنها بصورت خودگردان عمل می‌کنند و مفاهیم کنترل کیفیت، ابزارها و تکنیک‌ها را بکار می‌گیرند. فعالیت‌های دایره کنترل کیفیت بعنوان بخشی از مدیریت کیفیت جامع (TQM) انجام می‌شود

ویژگی‌های یک حلقه کنترل کیفیت 

  • گروه کوچک
  • کنترل مداوم و بهبود در کیفیت کار، محصولات و خدمات
  • عملکرد مستقل
  • استفاده از مفاهیم کنترل کیفیت، ابزار و تکنیک‌ها
  • بخشی از مدیریت کیفیت جامع TQM
  • توسعه فردی

اهداف دوایر QC

  • ایجاد محیط کار دلپذیر
  • تشکیل یک وضعیت کنترلی
  • تقویت روحیه
  • برقراری ارتباط با افراد
  • درآمد بهتر
  • بهبود در تضمین کیفیت

تکنیک‌های حلقه های کنترل کیفیت

  • طوفان فکری
  • رویکرد چرا- چرا
  • دیاگرام‌های پیوستگی
  •  5S
  •  3Mu
  • 5 M1H
  •  4 M1E

مزایای جلسات دوایر QC

  • ایجاد یک دیدگاه گسترده
  • تغییر در روش تفکر ( مثبت‌تر می‌شود )
  • تقویت توانایی فردی
  • ایجاد شبکه‌های ارتباطی صوتی
  • بهبود شخصیت فردی
  • -فراهم کردن فرصتی برای صحبت کردن

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت ww.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.