ایزو 30401

ایزو 30401

استاندارد ایزو 30401 راهنمایی برای ایجاد،استقرار، نگهداری، بررسی و بهبود سیستم مدیریت دانش در هر سازمانی است.
استاندارد ISO 30401 در سال 2018 توسط سازمان ایزو منتشر شده است در ادامه تعریف، اهداف ، اهمیت و ساختار استاندارد سیستم مدیریت دانش بر اساس ایزو 30401 آمده است.

استاندارد ایزو 30401

تعریف دانش

دارایی انسانی یا سازمانی که در اثربخشی تصمیمات و اقدام در محیط کسب‌وکار را فراهم می‌نماید . دانش از طریق یادگیری و تجربه کسب می‌شود.

مدیریت دانش نظمی است که بر راهکارهایی که سازمان‌ها دانش را ایجاد و استفاده می‌کنند،متمرکزشده است. مدیریت دانش تعریف منحصربه‌فرد پذیرفته شده و استانداردهای جهانی پیش ازاین مجموعه نداشته است. پیش روی مدیریت دانش موفق تعداد قابل توجهی از موانع که همچنان نیازمند رفع می‌باشند، از قبیل اختلاط‌های متعدد با نظم‌های دیگر شامل مدیریت اطلاعات ، برداشت‌های نادرست همه‌گیر در خصوص نحوه اجرای مدیریت دانش از قبیل تصور اینکه خرید فناوری به‌ تنهایی برای ایجاد ارزش افزوده مدیریت دانش کافی می‌باشد، وجود دارند.

هر سازمانی راه حل مدیریت دانش خودش را که بازتابی از نیازها و موقعیت ویژه‌اش است را طراحی خواهد کرد.

محتوای این استاندارد در پی استقرار مفاهیم اصول مدیریت دانش است.

  • الف) به‌عنوان راهنمای سازمان‌هایی که هدفشان صلاحیت‌بخشی بهینه‌سازی ارزش دانش سازمانی است.
  • ب)مبنایی برای ممیزی داخلی یا خارجی توسط یک شرکت گواهی ‌دهنده شناخته است.

دلایل اهمیت مدیریت دانش

  • هدف تولید نتایج با ارزش است نتایج با ارزش از دانش کاربردی نشات می‌گیرد دانش سازمانی در حال تبدیل شدن به یک تمیز دهنده کلیدی برای اثربخشی، همکاری فزاینده و رقابت است.
  • کار دانشی در در بسیاری از جوامع به طور فزاینده‌ای نقش معنی‌داری در حال کسب کردن است بسیاری از اقتصادها در آرزوی تبدیل شدن به اقتصاد دانشی هستند اقتصادی که در ان منبع اصلی ثروت نه کارگرد دستی بلکا کارگر ذهنی است در این مفهوم دانش به دارایی هسته‌ای سازمان بتدیل می‌شود . دانش سازمان را قادر مبه گرفتن تصمیمات موثر و اقدامات موثر می‌کند و حتی ممکن است به یک کالای قابل عرضه به بازار به نوع خود است.
  • افزایش دسترسی به دانش، توسعه افراد در سازمان را از طریق تسهیل دسترسی به دانش سایر افراد پشتیبانی می‌کند.
  • سازمان‌ها بیشتر از این به انتشار طبیعی دانش برای حفظ خود در مقابل تغییرات سریع نمی‌توانند اکتفا کنند در مقابل دانش باید اگاهانه ایجاد، به کاربرده شده و سریع‌تر از نرخ تغییرات مجدد استفاده شود.
    چابک بودن و سرعت یادگیری در حال تبدیل شدن به منبع ارزش در حال افزایش و مزیت رقابتی است.
  • فرسودگی نیروی انسانی در جامعه متحرک امروزی مفاهیمی برای مدیریت دانش دارد در بسیاری از سازمان‌ها، دانش حیاتی در مغز متخصصان نگهداری می‌شود که با ریسک از دست رفتن با ترک ان‌ها روبرو است . درحالی که سازمان‌های دیگر نیروهای جدیدی که گاهی بسیار باهوش هستند دارند ولی فاقد دانش هستند که نیروهای با تجربه در طول زمان ساخته‌اند، می‌باشند.

این استاندارد مجموعه‌ای از الزامات و راهنمایی‌ها را برای استقرار، اجرا، نگهداری، بازنگری و بهبود یک سامانه مدیریتی موثر به منظور مدیریت دانش در سازمان‌ها را طراحی و بدون توجه به نوع، اندازه، یا محصولات و خدمات هر سازمانی طراحی کرده در هر سازمانی کاربرد د ارد.

ساختار استاندارد ایزو 30401

  • 4- محیط کسب‌و‌کار
  • 1-4-درک سازمان و محیط آن
  • 2-4-درک نیازها و انتظارات ذی‌نفعان
  • 3-4- تعیین دامنه سیستم مدیریت دانش
  • 4-4- سیستم مدیریت دانش
  • 5-4- فرهنگ مدیریت دانش
  • 5 رهبری
  • 1-5 رهبری و تعهد
  • 2-5-خط‌مشی
  • 3-5-نقش‌های سازمانی،مسئولیت‌ها و اختیارات
  • 6- برنامه‌ریزی
  • 1-6- اقدامات مرتبط با ریسک‌ها و فرصت‌ها
  • 2-6-اهداف مدیریت دانش و طرحریزی به منظور دستیابی به‌آن‌ها
  • 7- پشتیبانی
  • 1-7-منابع
  • 2-7-صلاحیت
  • 3-7-آگاهی
  • 4-7- ارتباطات
  • 5-7-اطلاعات مستند
  • 1-5-7- کلیات
  • 2-5-7 ایجاد و به‌روزرسانی
  • 3-5-7- کنترل اطلاعات مستند
  • 8- عملیات
  • 1-8- طرحریزی عملیات و کنترل آن
  • 9- ارزیابی عملکرد
  • 1-9- پایش ،اندازه‌گیری، تحلیل و ارزیابی
  • 2-9-ممیزی داخلی
  • 3-9-بازنگری مدیریت
  • 10-بهبود
  • 1-10-عدم انطباق و اقدام اصلاحی
  • 2-10- بهبود مستمر
  • دو پیوست A و B

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است.

iso

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.