برند کارفرمایی
برند کارفرمایی مفهوم است که در مدلها تعالی سازمانی نیز به آن اشاره شده است و سازمانها امروز به این مفهوم توجه ویژه میکنند در ادامه این مفهوم، تاریخچه و مزایای آن تشریح شده است.
برند کارفرمایی چیست؟
- برند کارفرمایی تصویری است که یک سازمان از خود به عنوان کارفرما ذر رهن کارکناان ، کارجویان و عموم مردم ایجاد میکند.
تاریخچه Employer Brand
- مفهوم برند کارفرمایی در سالهای اخیر مورد توجه سازمانهای ایرانی قرار گرفته است. در گذشته، سازمانها بیشتر بر روی جذب نیروی کار تمرکز داشتند، اما با افزایش رقابت و تغییر نگرش نسل جدید کارکنان، توجه به برند کارفرمایی به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت سازمانها ضروری است.
مزایای برند کارفرمایی قدرتمند
جذب استعدادهای برتر
- یک برند کارفرمایی قدرتمند، مانند یک آهنربا، بهترین استعدادها را به سمت سازمان جذب مینماید.
افزایش تعهد و وفاداری کارکنان
- کارکنان کمتر تمایل به ترک سازمان دارند.
کاهش هزینههای جذب و آموزش
- با جذب نیروی کار مناسب از همان ابتدا، هزینههای مربوط به جذب و آموزش نیروی جدید کاهش مییابد و فرآیند جذب کارآمدتر و سریع تر میشود.
افزایش شهرت شرکت
- افزایش شهرت سازمان در بازار کار، باعث میشود تا سازمان به عنوان یک کارفرمای جذاب برای کارجویان شناخته شود.
افزایش بهرهوری و نوآوری
- کارمندانی که احساس تعلق و رضایت شغلی دارند، با تعلق خاطر و انگیزه فعالیتهای محوله را انجام میدهند و بهرهوری و نوآوری بیشتری را ایجاد مینمایند.
ابعاد Employer Brand
- برای درک بهتر برندسازی کارفرما و گروه های هدف،توجه به دو بعد برند کارفرمایی داخلی و خارجی مفید است.
برندسازی داخلی کارفرما
- اقدامات مشخص شده در درون سازمان برای توسعه برند کارفرمایی در ادامه لیست شده است.
نام تجاری کارفرمای خارجی
- نام تجاری کارفرما معمولاً برای تبلیغ اقدامات داخلی در خارج استفاده می شود. برخلاف برندسازی داخلی کارفرما، گروه هدف در اینجا کارکنان بالقوه هستند و نه کارمندان موجود.
نمونههایی از اقدامات مؤثر برای توسعه برند کارفرما
ترویج فرهنگ سازمانی
- تعریف ارزشها، ماموریت و چشمانداز سازمان، برگزاری مراسم و جشنها، و تشویق مشارکت کارکنان.
برنامههای آموزشی و توسعه فردی
- سرمایهگذاری در آموزش و توسعه مهارتهای کارکنان، ارائه فرصتهای ارتقاء شغلی و ایجاد مسیرهای شغلی مشخص.
سیستمهای پاداش و تشویق
- طراحی سیستمهای پاداش و تشویق منصفانه و شفاف، که به عملکرد و دستاوردهای کارکنان مرتبط باشد.
ارتباط مؤثر با کارکنان
- ایجاد کانالهای ارتباطی باز و شفاف بین مدیریت و کارکنان، برگزاری جلسات منظم، و جمعآوری بازخورد از کارکنان.
حضور فعال در شبکههای اجتماعی
- استفاده از شبکههای اجتماعی برای اشتراکگذاری اخبار و رویدادهای سازمان، معرفی کارکنان موفق و نمایش فرهنگ سازمانی.
برند کارفرمایی، یک سرمایه ارزشمند برای هر سازمان است. با ایجاد یک برند کارفرمایی قدرتمند وفاداری کارکنان افزایش یافته و در نهایت سازمان به موفقیت پایدار دست مییابد.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است.
انتشار مطلب با نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.