ارزیابی عملکرد کارکنان
ارزیابی عملکرد کارکنان در بسیاری از سازمانها بخش جدایی ناپذیری از برنامههای مدیریت منابع انسانی و ابزار بسیار کارآمد در توسعه مسیر شغلی کارکنان محسوب میشود.
ارزیابی عملکرد طی چند دهه گذشته از جمله بحث انگیزترین خدمات پرسنلی و فعالیتهای مدیریتی بوده است.
ارزیابی عملکرد کارکنان
ارزیابی عملکرد در تسهیل اثربخشی سازمانی یک وظایف کلیدی مدیریت منابع انسانی است به عقیده صاحب نظران یک سیستم اثربخش ارزیابی عملکرد میتواند انبوهی از مزیتها را برای سازمان و کارکنان و مخاطبان بیرونی آنها ایجاد نماید.
تعریف
فرآیند مطلع کردن کارکنان از چگونگی انجام کارشان را ارزیابی عملکرد مینامند.
ارزیابی عملکرد عبارتست از اندازه گیری عملکرد کارکنان از طریق مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب یا ایدهال بر اساس شاخصهای از پیش تعیینشده که خود واجد ویژگیهای معین باشند.
فواید
- ارزیابی میزان تحقق اهداف و استراتژیها
- ارزیابی موثر بودن فرآیندها و راهکارهای اجرائی
- انعکاس وضعیت سازمان به مدیران برای تصمیمگیری
- ارزیابی بازده عملکرد مدیران و دست اندرکاران
- تحلیل محیط داخلی سازمان و شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف
- بسترسازی برای طراحی نظام انگیزش عملکرد کارکنان
پرسشهای اساسی
- آیا کارها را به درستی انجام میدهیم؟
- آیا کارهای درست را انجام میدهیم؟
- چه چیزی ارزشیابی شود؟
- چگونه ارزشیابی شود؟
- چه کسی / کسانی ارزشیابی میکند؟
- برای چه منظور ارزیابی میشود؟
- چه موقع ارزیابی صورت میگیرد؟
فرآیند اجرا
- تعیین اهداف ارزیابی عملکرد
- تعیین استانداردهای عملکرد
- انتقال انتظارات عملکرد ارزیابی به کارکنان
- سنجش و اندازهگیری عملکرد واقعی
- مقایسه عملکرد واقعی با استانداردها
- گفتگو با کارکنان درباره نتایج ارزیابی
- در صورت ضرورت، انجام اقدامات اصلاحی
این مطلب توسط پیام خرازیان گردآوری شده است
انتظار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.