تفاوت ساختار سازمانی و چارت سازمانی
تفاوت ساختار سازمانی و چارت سازمانی را کمتر کسی توجه مینماید دانستن آن به شما کمک مینماید تا بتوانید بهتر به سازمانها در خصوص ساختار و چارت سازمانی کمک نمایید.
ساختار سازمانی الگوهای رسمی گروه بندی افراد و مشاغل در یک سازمان است. ساختار سازمانی اغلب توسط یک چارت سازمانی مصور میشود.
تفاوت ساختار سازمانی و نمودار سازمانی
آیا برای مدیریت مشاغل خود به یکی یا دیگری یا هر دو آنها نیاز دارید؟ تمایزها ظریف اما مهم هستند. دانستن پاسخها و نزدیک شدن به روش سازمانی شما به روش صحیح، برای مقیاس گذاری کسب و کار شما بسیار مهم است.
پاسخ کوتاه است. در بیشتر موارد اگر وارد مرحله جدیدی از کسب و کارتان میشوید- مقیاس بالاتر از حالت شروع کار یا شروع یک استراتژی رشد جدید- به طراحی سازمانی جدیدی نیاز خواهید داشت.
و وقتی صحبت از طراحی سازمانی میکنید، شما واقعا به دو چیز نیاز دارید:
- یک ساختار سازمانی که به خوبی طراحی شده؛
- یک سیستم مدیریت سرمایه انسانی “نقش محور”، که ساختار را منعکس نماید.
تفاوت چارت سازمانی و ساختار سازمانی
یک ساختار سازمانی و یک چارت سازمانی اغلب میتوانند به ظاهر مشابه، به نظر برسند، اما تفاوتهای عمیقی وجود دارد:
- ساختار سازمانی پیرامون، عملکردهای تجاری طراحی شده است. ( به عنوان مثال فروش، بازاریابی، مالی، مهندسی و غیره )
- یک چارت سازمانی پیرامون افراد و عناوین ساخته شده است.
- ساختار سازمانی، هدف، پاسخگویی، شاخصهای کلیدی عملکرد(KPIs ) برای عملکرد و نقش کسب و کار را تعریف میکند.
- یک چارت سازمانی عنوان شغلی هر فرد را نشان می دهد و ممکن است شامل موارد HR نظیر الزامات شغلی باشد.
- پس از تعریف صحیح یک ساختار بندرت تغییر میکند – به عنوان مثال هنگامیکه یک تغییر در استراتژی مانند شروع یک محصول جدید یا حرکت به یک مرحله جدید در چرخه اجرایی پیش آید.
- یک چارت سازمانی با رفتوآمد افراد مرتبا بهروز میشود.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است.
انتظار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و منبع بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.