14 مرحله بهبود کیفیت کرازبی

14 مرحله بهبود کیفیت کرازبی

مراحل بهبود کیفیت کرازبی در کتاب کیفیت رایگان کرازبی ارایه شده است و در این مطلب 14 مرحله بهبود کیفیت کرازبی به همراه تاریخچه فعالیت کرازبی تشریح شده است

مقدمه و تاریخچه

کرازبی در سال 1926 در ویرجینیای غربی متولد شد . او که از دانشگاه وسترن رزرو فارغ التحصیل شده بود، در طول جنگ جهانی دوم و دوباره در طول جنگ کره، در نیروی دریایی خدمت کرد و در این بین مدرک خود را در کالج فوق تخصصی پزشکی اوهایو گذراند.

او زندگانی خود را در سال 1652 در خط مونتاژ در شرکت کراسلی آغاز کرد، سپس در سال 1955 به شرکت BENDIX رفت. پس از 2 سال آنجا را ترک کرد و بعنوان یک مهندس ارشد کیفیت برای شرکت مارتینز در فلوریدا شد. آنجا بود که وی مفهوم نقص صفر را توسعه و اجرا نمود.

در سال 1956 کرازبی به مدت 14 سال معاون رئیس شرکت و مدیر کیفیت در شرکت ITT شد.

کرازبی ابزاری از 14 مرحله بهبود کیفیت را معرفی نمود هدف از برنامه بهبود کیفیت تعیین اهداف از پیش برنامه‌ریزی شده است. که به یک سازمان در هنگام مدیریت کیفیت کمک می‌کند وی در کتاب “کیفیت رایگان است”  14 مرحله بهبود کیفیت کرازبی  را تشریح نموده است.

14 مرحله بهبود کیفیت کرازبی

مرحله اول : تعهد مدیریت

بهبود مدیریت کیفیت برای جلوگیری از نقص نیاز به رسمیت شناختن و تصویب توسط مدیریت است. مدیریت ارشد باید خط مشی کیفیت را تهیه واطلاع‌رسانی نماید انتظار است هر کسی مطابق الزامات شرکت و نیازهای مشتری این خط مشی را اجرا نماید.

مرحله دوم : تیم بهبود کیفیت

نمایندگان هر بخش را گرد هم آورید تا تیم بهبود کیفیت را تشکیل دهید. این افراد باید کسانی باشند که بتوانند برای بخش خود صحبت کنند. اعضای خود را از نظر محتوا و هدف برنامه راهنمایی کنید. نقش آن‌ها را توضیح دهید، این امر باعث می‌شود اقدامات لازم در بخش آن‌ها و در شرکت انجام شود. تعیین یکی از اعضا بعنوان رئیس تیم برای این مرحله بخوبی کار می‌کند.

مرحله سوم : اندازه‌گیری کیفیت

وضعیت کیفیت در کل شرکت تعیین شود سنجش کیفیت برای هر نواحی از فعالیت برای نشان دادن جایی که امکان بهبود و اقدام اصلاحی ضروری است، ثبت شده است.
کرازبی از واگذاری این قعالیت‌ها به افرادی که کار را اجرا می‌کنند، پشتیبانی می‌کند، بنابراین پیشگیری از نقش در کار را فراهم می‌نماید.

نظیر :

  • درصد تاخیر در گزارشات مالی
  • تاخیر در انتشار طرح در طراحی و مهندسی
  • خطاهای حقوق و دستمزد
  • خطاهای صورتحساب در مالی
  • خطاهای قرارداد در فروش
  • تاخیر ورود مواد اولیه در خرید

مرحله چهارم : ارزیابی هزینه کیفیت

هزینه کیفیت یک اندازه‌گیری مطلق نیست بلکه نشان‌دهنده اقدامات ضروری برای اصلاح نقص در نتیجه سودآوری بیشتر است.
اقدام کنید. برآوردهای اولیه احتمالا متزلزل خواهد بود. بنابراین اکنون لازم است ارقام دقیقتری بدست آوریم، دفتر کنترل کننده باید اینکار را انجام دهد. باید اطلاعات دقیقی در مورد آنچه هزینه کیفیت را تشکیل می‌دهد به آن‌ها داده شود. هزینه کیفیت اندازه‌گیری یک عملکرد مطلق نیست : آن نشانه‌ای است که در آن اقدام اصلاحی برای یک شرکت سوداور خواهد بود. هرچه هزینه بیشتر باشد، اقدام اصلاحی بیشتری نیز باید انجام شود.

مرحله پنجم : آگاهی کیفیت

کارکنان ستون فقرات هر تغییر یا فرآیندی هستند. مدیریت باید آگاهی کارکنان از کیفیت را افزایش دهد آن‌ها باید عملکرد محصول و هزینه‌های نامنطبق را بدنند. این اگاهی می‌تواند از طریق کتابچه‌ها، فیلم‌ها و پوسترها انجام شود.

از نظر کرازبی این گام، گام کلیدی درباره دیدگاه کیفیت است.

مرحله ششم : اقدام اصلاحی

اقدام کنید. هنگامی که مردم ترغیب می‌شوند در مورد مشکلات خود صحبت کنند، راهکارهایی برای حل آن و دیگر عناصر بهبود روشن می‌شود.
نیاز است تا کارکنان مسائل را ببینند تا بتوانند آن‌ها را حل کنند.پس از ان اقدام اصلاحی باید به یک عادت تبدیل شود.
برنامه‌ریزی نقص صفر، برگزاری منظم جلسات به تعیین راه حل برای حل مشکلات کمک زیادی می‎نماید.

مرحله هفتم : برای برنامه نقص صفر کمیته موقت ایجاد کنید

سه یا چهار نفر از اعضای تیم را برای بررسی مفهوم نقص صفر و روش‌های اجرای برنامه انتخاب می‌شوند. مدیریت کیفیت باید از همان ابتدا روشن باشد، که نقص صفر یک برنامه انگیزشی نیست. هدف آن برقراری ارتباط با کلیه کارمندان به معنای واقعی کلمه” نقص صفر ” و این تفکر است که هرکس باید بار اول کارها را بدرستی انجام دهد.
این باید به تمام اعضای تیم منتقل شود. بطور خاص گروه موقت باید بدنبال راه‌هایی برای تطبیق برنامه با هویت شرکت باشد. بهبود با هر مرحله از برنامه کلی همراه است.

مرحله هشتم : آموزش سرپرست

تمامی مدیران باید قبل از اجراء،آموزش رسمی برای 14 مرحله را طی نمایند. هر یک زا 14 مرحله را به اندازه کافی درک شده باشد تا بتواند برای کارکنان تشریح نماید.
اقدام کنید. قبل از اجرای کلیه مراحل، جهت گیری رسمی با تمام سطوح مدیریتی باید انجام شود. همه مدیران باید هر مرحله را بخوبی درک کنند تا بتوانند آن را برای اعضای خود توضیح دهند. گواه درک توانایی توضیح آن است. در نهایت همه نظارت‌ها در برنامه تنظیم خواهد شد و ارزش آن برای خودشان مشخص می‌شود. سپس آن‌ها اقدامات خود را بر روی برنامه متمرکز می‌کنند.

مرحله نهم : روز نقص صفر

اقدام کنید. تشکیل نقص صفر بعنوان استاندارد عملکرد شرکت باید در یک روز انجام شود. به این ترتیب همه آن را به همان روش می‌فهمند.
سرپرستان باید این برنامه را برای اعضای خود توضیح دهند و در مرکز فعالیت‌های مختلفی انجام دهند تا همه تشخیص دهند که این روز “نگرش جدید” است . تعهد ایجاد یک روز نقص صفر، اهمیت و خاطره‌ای را به شما ارائه می‌دهد که ماندگار خواهد بود.

مرحله دهم : تنظیم هدف

در طول جلسات با کارمندان هر سرپرست از آن‌ها می‌خواهد اهدافی را که می‌خواهند برای رسیدن به آن تلاش کنند، تنظیم کنند.
معمولا باید اهداف 30،60 و 90 روزه وجود داشته باشد. همه باید خاص و قابل اندازه‌گیری باشد. این مرحله به افراد کمک می‌کند تا یاد بگیرند که در قالب تحقق اهداف و انجام وظایف خاص بصورت تیمی فکر کنند.

مرحله یازدهم حذف علت خطا

از کارکنان خواسته شود هرگونه مشکلی که از انجام کار بدون خطای آن‌ها جلوگیری می‌کند، را روی یک فرم ساده یک صفحه ای توصیف کنند.
این یک سیستم پیشنهادی نیست. همه آن‌ها باید مشکلاتی که وجود دارد را لیست کنند.
مشکلات باید در طی 24 ساعت از طریق عملکرد و واحد مرتبط با آن مشکل توسط گروه عملکردی ( نظیر مهندسی صنایع) سریعا تصدیق شود.
هر مشکلی که لیست می‌شود باید سریعا تصدیق شود.

مرحله دوازدهم به رسمیت شناختن

کسانی که اهدافشان را برآورده می‌کنند یا کارهای برجسته‌ای انجام می‌دهند به رسمیت شناختن آن‌ها مهم است، ایجاد می‌شود.
جوایز یا آراء نباید مالی باشد. آنچه مهم است به رسمیت شناختن است.
رسمیت بخشیدن عملکرد چیزی است که مردم واقعا از آن استقبال می‌کنند.

مرحله سیزدهم شوراهای کیفیت

متخصصین کیفیت و روسای تیم باید مرتب گرد هم آیند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اقدامات لازم را برای برآورده سازی منظم بهبودها و به‌روز‌آوری برنامه کیفیت را انجام دهند.

مرحله چهاردهم  این کار را دوباره انجام دهید

هنگام رسید به اهداف ، خیالتان راحت می‎‌شود اگر دقت نکنید کل برنامه در ان لحظه به پایان می‌رسد، لازم است تیم جدید ایجاد شده و به آن‌ها اجازه دهید دوباره شروع به کار نموده و ارتباط خود را ایجاد نماید.
برنامه بهبود کیفیت هرگز به پایان نمی‌رسد.

برنامه معمولا یکسال تا 18 ماه طول می‌کشد. در آن زمان حجم معاملات و تغییر شرایط بسیاری از تلاش‌های آموزشی را از بین خواهد برد.

بنابراین ایجاد تیم جدیدی از نمایندگان و شروع مجدد آن ضروری است. برای مثال روز نقص صفر باید بعنوان یک سالگرد مشخص شود. هیچ چیز بیشتر از اطلاع ممکن است ضروری نباشد. یا ممکن است یک ناهار ویژه برای همه کارمندان داده شود.

نکته این است که این برنامه هرگز تمام نمی‌شود. اگر کیفیت در سازمان ریشه نداشته باشد هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است

انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

منبع : کتاب کیفیت رایگان کرازبی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.