هزينه های كيفيت COQ

هزينه های كيفيت COQ،هزینه های فقدان کیفیت به چهار دسته هزینه‌های شکست داخلی، شکست خارجی، پیشگیری و ارزیابی طبقه‌بندی می‌شود و موضوعات هر یک از دسته‌های هزینه‌های کیفیت COQ با توافق جمعی در درون سازمان تعيين می‌شود.

در استاندارد ISO/TS 16949 و ایزو 9004 تحلیل هزینه‌های فقدان کیفیت ضرورت دارد. سازمان‌هایی که این استاندارد فنی مدیریتی را استقرار نموده‌اند، به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل هزینه‌های کیفیت پایین از ابزار COQ هزینه‌های فقدان کیفیت  استفاده می‌نمایند.

هزینه‌های فقدان کیفیت برای هر سازمان باید متناسب با آن سازمان تعریف شود

هزينه های كيفيت COQ

اصطلاح “هزینه‌های کیفیتبرای افراد مختلف، معانی متفاوتی دارد:

  • برخی افراد ” هزینه های کیفیت ” را معادل هزینه‌های دستیابی به کیفیت می‌دانند.
  • برخی از افراد ااین اصطلاح را به معنی هزینه‌های اجرایی واحد کیفیت در نظر می‌گیرند.
  • برداشت و تعبیر متخصصین از “هزینه های کیفیتهزینه های ناشی از کیفیت پایین می‌باشد.

زمانی که مدیران، اصطلاح ” هزینه های کیفیت ” را به کار می‌برند منظور هزینه های ناشی از کیفیت پایین است.

هدف‌های اصلی ارزیابی هزینه‌های فقدان کیفیت:

  • بیان مسئله کیفیت به زبان پول، تا مدیریت ارشد را تحت تأثیر قرار دهد.
  • شناسایی فرصت‌هایی مناسب و عمده کاهش هرینه‌‎های کیفیت.
  • شناسایی فرصت‌هایی مناسب جهت کاهش نارضایتی مشتریان.
  • بهبود در کنترل‌های بودجه‌ای و هزینه‌ای مرتبط با کیفیت.
  • اطلاع‌رسانی اطلاعات و داده‌های هزینه های کیفیت به منظورایجاد انگیزه در تلاش کارکنان در جهت کاهش هزینه‌ها

طبقه‌بندی هزينه های كيفيت – طبقه‌بندی COQ

هزینه های شکست داخلیخرابی درون‌سازمانی

این هزینه‌ها به نقص‌های پیش از تحویل محصول به مشتری مرتبط می‌شود در صورتی که هیچ گونه نقصی در محصول پیش از تحویل به مشتری وجود نداشته باشد چنین هزینه‌هایی وجود نخواهد داشت. نمونه‌هایی از هزینه‌های شکست داخلی:

  • هزینه‌های ضایعات
  • هزینه‌های دوباره‌کاری
    هزینه‌های تحلیل خرابی‌ها نظیر جلسات برگزارشده جهت تعیین علت‌های عدم انطباق‌ها
    هزینه‌های جداسازی قطعات معیوب نظیر بازرسی صد در صد
    هزینه‌های بازرسی/ آزمون مجدد
    کاهش تنزل درجه محصول

 هزینه‌های شکست خارجیخرابی برون‌ سازمانی

این هزینه‌های به نقص های پس از ارسال محصول به مشتری مرتبط می‌شود درصورتی‌که هیچ گونه نقصی در محصول پس از تحویل به مشتری وجود نداشته باشد، چنین هزینه‌هایی وجود نخواهد داشت نمونه‌هایی از هزینه‌های شکست خارجی:

  • هزینه‌های ضمانت
  • هزینه‌های بررسی و رسیدگی به شکایت مشتری
  • هزینه‌های محصول برگشتی
  • تخفیفات ناشی از اجازه ارفاقی به مشتری،تخفیف به مشتری به ازای پذیرش محصول زیر استاندارد

هزینه های ارزیابی 

این هزینه‌ها برای تعیین درجه انطباق با الزامات صرف می‌شود نمونه‌های از هزینه‌‌های ارزیابی:

  • هزینه‌های بازرسی اقلام ورودی
  • هزینه‌های آزمایش محصول
  • هزینه‌های بازرسی حین فرآیند
  • هزینه‌های اجرای ممیزی کیفیت محصول
  • هزینه‌های مربوط به کالیبراسیون
  • هزینه ارزیابی تأمین کنندگان

 هزینه های پیشگیری 

این هزینه‌ها برای به حداقل رساندن نواقص، خرابی و ارزیابی صرف می‌شوند نمونه‌هایی از هزینه‌های پیشگیری :

  • هزینه‌های ممیزی سیستم‌های مدیریتی
  • هزینه‌های مشاوره استقرار و نگهداری سیستم مدیریتی
  • هزینه آماده‌سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط باکیفیت
  • هزینه نگهداری دستگاه‌ها (پیشگیرانه)

با شناسایی و تعیین دسته‌های هزينه های كيفيت COQ در سازمان، توافق بر روی هزینه‌های هریک از طبقه‌ها صورت گرفته و سپس اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل صورت گیرد.

به‌منظور تحلیل هزینه های فقدان کیفیت COQ می‌توان نسبت‌های زیر را جهت تحلیل بکار گرفت:

  • هزینه‌های کیفیت به‌صورت درصدی از فروش
  • هزینه‌های کیفیت به‌صورت درصدی از سود
  • هزينه های كيفيت به‌صورت درصدی از کل هزینه‌های ساخت.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir  بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.