اشتباهات رایج مشاور مدیریت

اشتباهات رایج مشاور مدیریت

مشاوره مدیریت، ابزاری قدرتمند برای بهبود عملکرد کسب‌وکارهاست. اما بسیاری از مشاوران با اشتباهاتی روبرو می‌شوند که نتایج خدمات مشاوره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

در این مقاله، مهندس پیام خرازیان بر اساس تجارب خود به بررسی اشتباهات رایج در خدمات مشاوره مدیریت می‌پردازد.

اشتباهات رایج مشاور مدیریت

تعریف نکردن دقیق اهداف و دامنه

  • قبل از شروع هر پروژه، اهداف و دامنه فعالیت باید به صورت شفاف تعریف شوند. تعریف نکردن دقیق اهداف منجر به سردرگمی و عدم دستیابی به نتایج مطلوب می‌شود.
راهکار
  • بدین منظور باید نیازها و انتظارات مشتری دریافت شده و بر اساس آن اهداف و دامنه کار شفاف بیان گردد.
به عنوان مثال :
  • مستندسازی فرآیندهای دفترمرکزی بر اساس استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001
  • طرحریزی و استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در دفتر مرکزی و کارخانه واقع در کرج بر اساس الزامات استاندارد ایزو 45001
  • تدوین ساختار سازمانی، چارت سازمانی و شرح وظایف هر یک از شغل‌های مشخص شده در چارت سازمانی

آگاه نکردن مشتری قبل از شروع خدمات

  • مشاور باید قبل از شروع خدمات به مشتری( مدیریت ارشد) را از چالش‌هایی که ممکن است در طی فرآیند خدمات مشاوره مدیریت بوجود آید آگاه نماید.
به عنوان مثال :
  • آگاهی در خصوص مقاومت کارکنان یا مدیران در برابر تغییرات مربوط به خدمات مشاوره مدیریت
  • آگاهی در خصوص حمایت مدیریت ارشد در طی فرآیند خدمات مشاوره مدیریت
  • آگاهی در خصوص نقش کارکنان و مشارکت آن‌ها در تغییرات مورد نیاز در سازمان

درک نکردن عمیق کسب‌وکار

  • مشاور باید به طور کامل از کسب‌وکار مشتری، چالش‌های آن و فرصت‌های موجود آگاه گردد.
  • درک نکردن عمیق منجر به ارائه راهکارهای نامناسب می‌گردد.
راهکار
  • قبل از ارایه پیشنهاد خدمات مشاوره در خصوص اکوسیستم، ذینفعان و الزامات و قوانین و ماهیت کسب و کار تحقیق و بررسی نماید.
  • همچنین قبل از ارائه هر پیشنهادی، زمان کافی برای تحقیق و تحلیل کسب‌وکار مشتری اختصاص دهید.
به عنوان مثال :
  • در شرکت تولیدی لنت ترمز در خودروسازی، الزامات قانونی مربوط به لنت ترمز، الزامات مشتریان از جمله خودروساز مطالعه و بررسی گردد.

ارایه راهکار کلی

  • مشاور باید به جزئیات توجه نماید و از ارائه راهکارهای کلی پرهیز کند. عدم توجه به جزئیات منجر به اجرای ناقص راهکارها می‌شود.
  • راهکارها باید متناسب با مسائل سازمان باشد نه اینکه راهکار کلی و راهکار Cut Copy Paste باشد.
مثال :
  • برخی از مشاورین سیستم مدیریت ، تنها با تغییر لوگوی مستنداتی که از جای دیگر کپی کرده‌اند مستنداتی را به عنوان سیستم به سازمان‌ها ارایه می‌نمایند.

به‌روزرسانی نکردن دانش و مهارت‌ها

  • صنعت مشاوره به سرعت در حال تغییر است. مشاور باید به طور مداوم دانش و مهارت‌های خود را از طریق یادگیری شخصی یا طی نمودن دوره‌های آموزشی ارتقا دهد.
راهکار
  • حضور مشاور در دوره‌های آموزشی بین‌المللی ومقالات مرتبط را مطالعه کنید. از تجربیات سایر مشاوران حرفه‌ای استفاده نمائید.

رعایت نکردن اصول اخلاق حرفه‌ای

  • با توجه به اینکه مشاور در زمان‌ کمی در سازمان حضور دارد ( مثلا هفته‌ای یک جلسه) رعایت اصول رفتاری و اخلاقی اهمیت بیشتری دارد.
به عنوان مثال:
  • حضور به موقع در زمان‌های برنامه‌ریزی شده
  • استفاده نکردن از موبایل به طور مستمر در زمان حضور برای ارایه خدمات به مشتری
  • ظاهر مناسب و رعایت شئونات متناسب با فرهنگ و ارزش‌های آن سازمان

نادیده گرفتن فرهنگ سازمان

  • ابزارها و تکنیک‌های مورد استفاده در مشاوره مدیریت باید متناسب با بلوغ و فرهنگ سازمان باشد.
مثال:
  • برای سازمانی که در سطج بلوغ یک و دو می‌باشد بکارگیری راهکارهای فناورانه ممکن نیست.

مشارکت نگرفتن کارکنان

  • عدم مشارکت کارکنان در طی خدمات مشاور مدیریت منجر به کاهش تعهد و عدم موفقیت پروژه می‌شود.
  • مشاور باید بتواند با مدیران یا کارکنان مشتری ارتباط موثر برقرار نماید نداشتن ارتباط موثر منجر به مقاومت کارکنان در برابر تغییرات می‌گردد.
    راهکار
  • جلسات منظم با مشتری برگزار کنید، بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنید و آن‌ها را در تصمیم‌گیری دخیل نمائید.

با شناسایی و اجتناب از اشتباهات رایج در خدمات مشاوره مدیریت می‌توان از خدمات مشاوره مدیریت حرفه‌ای حداکثر استفاده را برد و به موفقیت پایدار در کسب‌وکار دست یافت.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.