مدل بلوغ قابلیت یکپارچه CMMI
مدل بلوغ قابلیت یکپارچه ،برای عملکرد سازمان و دستاوردهای بهبود فرآیند در حوزه تمرین فردی به کار گرفته می شود در حوزه های تمرین ، برای سازماندهی گروههای تمرین از سطح صفر تا سطح 5 ، مسیر تکاملی برای بهبود عملکرد را ارائه می نماید هر سطح با اضافه کردن کارکردهای جدید یا دقت بالای نتایج در اقزایش قابلیت ها به سطح قبلی،ایجاد می شود. ارزیابی یک فعالیت به شما کمک مینماید تا با تعیین نقاط قوت و ضعف فرآیندهای سازمان ، چگونگی نزدیک بودن فرآیندها را در ارتباط با بهترین الگوهای CMMI مشخص نمایید.
بسیاری از سازمانها با اندازهگیری قابلیت و عملکردشان بوسیله هدایت یک ارزیابی به شناسایی واولویتبندی بهبود کسبوکار و سرانجام به یک محک سطح بلوغ یا دستیابی به سطح قابلیت دست مییابند.
سطوح بلوغ نشانگر مسیر مرحلهای برای بهبود عملکرد سازمان و تاثیر فرآیندها برای حوزه های عملی از پیش تعریف شده است .
هر سطح بلوغ با پیش تعریفشدهای بهبود عملکرد را فراهم مینماید. هر سطح بلوغ با اضافه کردن قابلیتهای جدیدی روی سطوح بلوغ قبلی ایجاد میشود.
سطوح مدل بلوغ قابلیت یکپارچه CMMI
بلوغ سطح 1 : – آغازین – Initial
واکنشگرو غیرقابل پیشگویی
کار به پایان می رسد اما اغلب تاخیر دارد و بیش از بودجه است
بلوغ سطح 2 : اداره شده- Managed
سطح پروژه مدیریت می شود . پروزه ها برنامهریزی،اجرا،اندازهگیری و کنترل میشود
بلوغ سطح 3: تعریف شده است- Defined
فعالانه تر از واکنشگر. استانداردهای سرتاسر سازمان ،راهنمایی برای پروژه ها،برنامه ها و پورتفولیوها ارائه مینماید.
بلوغ سطح 4:از نظر کمی مدیریت میشود – Quantitatively Managed
اندازهگیری و کنترل میشود سازمان با اهداف بهبود عملکرد کمی ، برای هماهنگی برآوردهسازی نیازهای ذینفعان داخلی و خارجی و پیشگویانه هدایت می شوند.
بلوغ سطح 5: بهینهسازی – Optimizing
پایدار و انعطافپذیر است سازمان بر بهبود مستمر و به منظور ایجاد محوری و پاسخ به فرصت و تغییر ایجاد شدهاست . تبات سازمانی، بستری برای چابکی و نوآوری فراهم مینماید.
این مطلب ، توسط پیام خرازیان گردآوریشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام مترجم پیام خرازیان و آدرس سایت منبع بلامانع است
منبع :
.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.