تست بلبین

آزمون بلبین

آزمون بلبین برای کار تیمی کاربرد دارد در این تست نقش افراد تیم کاری و نقاط قوت و ضعف آن‌ها مشخص می‌گردد.

آزمون بلبین

  • پرسشنامه دکتر بلبین آزمونی است برای تیم‌سازی که در سراسر جهان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.
  • این آزمون به عملکرد فرد و تیم و درواقع به تعیین نقش هر فرد در یک تیم کاری کمک می‌کند.
  • تست بلبین رفتار محور است و با ارائه یک زبان مشترک، برای بهبود عملکرد افراد و تیم‌ها بسیار موثر است.
  • هدف از انجام آزمون belbin این است که هر شخص نقش خود در تیم را و همکاران خود که با آنها تعامل دارند را بشناسد.

تاریخچه

  • تست بلبین (Belbin Team Roles) توسط Dr. Meredith Belbin، برای اولین بار در سال 1981 منتشر گردید. از آن زمان تاکنون به طور گسترده در محیط های مختلف، از جمله کسب و کار، آموزش و دولت، مورد استفاده قرار گرفته است.
  • بل در طول تحقیقات خود در مورد عملکرد تیم، متوجه شد که افراد در نحوه مشارکت خود در تیم ها تفاوت های قابل توجهی دارند. او مشاهده کرد که برخی از افراد در ایده‌پردازی و حل مسئله مهارت دارند، در حالی که برخی دیگر در سازماندهی و اجرای وظایف بهتر هستند.
  • او برای شناسایی و طبقه‌بندی این تفاوت‌ها، از ترکیبی از مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه استفاده نمود. او در نهایت هشت نقش تیمی را شناسایی کرد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشتند.
  • در سال 2006 نقش نهم ، Shaper به آن اضاف گردید.

آزمون بلبین

  • آزمون بلبین از دو بخش تشکیل شده است: پرسشنامه خودشناسی و ارزیابی شاهدان.
  • پس از تکمیل آنلاین پرسشنامه خودشناسی (حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد)، بر اساس این داده‌ها، گزارش آزمون بلبین از دو بخش تشکیل شده است: پرسشنامه خودشناسی و ارزیابی مشاهده گران.
  • ارزیابی شاهدان، بعد از اینکه گزارش خودشناسی را دریافت کردید، می‌توانید از افرادی که در محل کار شما را به خوبی می‌شناسند، همکاران، مدیران و گزارش‌های مستقیم – درخواست کنید تا با ارائه ارزیابی مشاهده‌گران به صورت رایگان، بازخورد خود را به شما ارائه دهند. این کار به شما نشان می‌دهد که دیگران چه رفتارهای نقش تیمی را در شما می‌بینند و ارزش قائل هستند.به شما درک و بینشی در مورد رفتارهای نقش تیمی که در خودتان می‌بینید، می‌دهد

9 نقش اعضای تیم در این تست تعریف شده است که در سه گروه تفکر گرا، مردم گرا، عمل گرا دسته بندی شده است.

نقش‌های تیم

ارزیاب ناظر- Monitor Evaluator

هوشیار، استراتژیک، با قدرت تشخیص، تمام گزینه‌ها و قضاوت‌ها را به دستی د نظر می‌گیرد. بروندادها و اندیشه‌های گروهیی را مورد ازیابی قرار می‌دهد.

هماهنگ‌کننده‌ها- Coordinator

آرام و مطمئن، اهداف را معین می‌کند، تصمیم‌گیری را تسهیل می‌کند و خوب کار نمایندگی گروه ا اانجام می‌دهد. این ظرفیت را دارد که بر حسب شایستگی‌های رفتاری عادلانه و بدون تعصب از خود نشانت دهد و از تمام کمک‌ها استقبال کند.

جستجو گر منابع‌ها-Resource Investigator

برون‌گرا، با شور و نشاط، کنجکاو، ارتباطی، دارای ظرفیت لازمه بای ارتباطات تازه و چیزهای نو، دارای توانایی برای پاسخگویی به یک چالش.

مجری‌ها‌- Implementer

منظم، قابل تکیه، محافظه کار و کارا، ایده‌ها را تبدیل به عمل می‌کند. داای عقل عملی است و سخت کوش است.

تمام‌کننده‌ها- Completer Finisher

سخت‌کوش، منظم، خودآگاه، مضطرب، دائم به دنبال خطاهاست. سروقت تحویل می‌دهد. به جزئیات توجه زیادی دارد.

تیم‌کارها- Teamworker

اهل همکاری، ملایم، داای توانایی درک شرایط و دیپلماتیک. خوب گوش می‌دهد، اصحکاک را دفع می‌کند، اوضواع را آرام می‌کند.

شکل‌دهنده‌ها-Shaper

چالش بر انگیز، پویا، تحت فشار سخت تلاش بسیار می کند. انگیزه و شجاعت لازم برای فائق آمدن بر موانع را دارا است. با بی حکتی و سکون، آدم‌های از خود اضی و خود فریبی مبارزه می‌کند.

متخصص- Specialist
خلاق و مبتکر – Plant

فراد با نقش خلاق، ایده پرداز و حل کننده مشکل هستند. آنها به دنبال ایده های جدید و نوآورانه هستند و می توانند راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات پیچیده پیدا کنند.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوی شده است
منبع :
www.belbin.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.