ارزش‌های بالدریج

ارزش های اصلی بالدریج

ارزش های اصلی بالدریج از اعتقادات و رفتارهای سازمان‌ها با عملکرد بالا پشتیبانی می‌کند این ارزش ها پایه‌ برای یکپارچه‌سازی و تراز نمودن فرآیندهای کاری با عملکرد بالا را فراهم می‌نماید.

ارزش های اصلی بالدریج ، 11 اصل است که به شما کمک می‌نماید تا کلیه اجزای سازمان به صورت متحد برای دستیابی به ماموریت،چشم‌انداز و استراتژی های به کار گرفته شود.

ارزش های محوری بالدریج

 

رهبری الهام‌بخش- Visionary leadership

هر سازمان با رهبران الهام‌بخش به موفقیت دست می‌یابد.امروزه بسیاری از سازمان‌ها فاقد چشم‌انداز شفافی جهت دستیابی به استراتژی‌ها هستند و در پایان با یک استراتژی نامناسب با کلمات کلیدی و عباراتی نظیر کلاس جهانی،ارزش افزوده و مشتری مداری روبرو می‌شوند.

ارزش‌های سازمانی که فرهنگ سازمان را تعیین می‌نماید با ارزش‌های مدیرعامل و سایر مدیران اجرایی مرتبط است.

تعالی مشتری محور- Customer-focused excellence

امروزه اکثر سازمان در خصوص مشتری مداری صحبت می‌کنند اما معدود سازمانی به تحقیقات بازار و عوامل موثر بر رفتار خرید مشتریان توجه می‌نمایند.
امروزه سازمان‌های سرآمد از روش‌های خلاقانه برای تعیین عواملی که بیشترین تاثیر را در تصمیمات خرید مشتری دارند استفاده می‌نمایند.
نیا‌زها و اولویت‌های مشتری دائما تغییر می‌نماید و سازمان‌های سرآمد باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشند که با تغییر نیازهای مشتری انطباق و تغییر یابند.

ارزش‌گذاری افراد- Valuing people

ارزش های سازمان سرآمد نیروی کار و سایرافرادی که، در موفقیت سازمان سهیم هستند شامل مشتریان،اعضای جامعه،تامین‌کنندگان،شرکاء و دیگر افراد تاثیرگذار
امروزه اکثر سازمان‌ها برای موفقیت، کمتر به تجهیزات و ماشین‌آلات وابسته هستند و بیشتر به کارکنان،تامین‌کنندگان و شرکا، نیاز دارند.
سازمان‌های سرآمد بسیار مراقب هستند تا افرادی را استخدام نمایند که مهارت،اخلاقیات و خصوصیات شخصیتی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی سازمان داشته باشند.
سازمان‌های سرآمد به تامین‌کنندگان خود اعتماد نموده و فضای روحی و روانی را تقویت می‌نمایند.
سازمان‌های سرامد با انتخاب معیارهای خاص ،اتحاد استراتژیک را انجام می‌دهند.

یادگیری سازمانی و چابکی Organizational learning and agility

یادگیری سازمانی شامل بهبود مداوم رویکردهای موجود و اهمیت تغییر یا نوآوری منجر به اهداف ،رویکردها،محصولات و بازار جدید می‌شودیادگیری سازمانی، باید چابکی ، یک ظرفیتی برای تغییر و انعطاف‌پذیری عملیات فراهم نماید.

سازمان‌ها و کارکنان باید به‌طور مستمر دانش و مهارت خود را بهبود بخشد

معیارهای مدل‌های تعالی سازمانی نظیر EFQM ، بالدریج در کنار یادگیری سازمانی بر یادگیری فردی نیز متمرکز است به عنوان مثال شرکت موتورولا نقش یک الگو را برای سایر شرکت‌ها در آموزش کارکنان داشته است این بدان معنی نیست که هر سازمانی جهت موفقیت در آموزش باید یک دانشگاه داشته باشد

سازمان‌های سرآمد،چابک هستند به طوری که با تغییر عوامل رقابتی،فرن‌آوری یا عوامل مشتری به سرعت سازگار می‌شود

تمرکز بر موفقیت – Focus on success

اطمینان از موفقیت‌های اکنون و آینده مستلزم درک عوامل کوتاه و بلندمدت سازمان شما و بازار ، مدیریت عدم قطعیت و ریسک در محیط،متعادل نمودن تقاضاهای کوتاه‌مدت ذی‌نفعان با نیازهای بلندمت آن‌ها و سازمان است .

مدیریت برای نوآوری- Managing for innovation

نوآوری به معنی ایجاد تغییرات معنی‌دار در بهبو محصولات،خدمات، برنامه‌ها، فرآیندها، عملیات‌ها و مدل کسب‌و‌کار با هدف ایجاد ارزش برای ذی‌نفعان است.نوآوری نیاز به محیط حمایتی،فرآیند برای شناسایی فرصت‌های استراتژیک و پیگیری موارد با ریسک‌های هوشمند دارد

نوآوری فقط ایجاد شغل تحقیق و توسعه نیست کارکنان در تمامی کارکردها به به نوآوری تشویق شوند .در سازمان‌های سرآمد ریسک‌پذیری و نوآوری ، ارزش‌های فرهنگی هستند

مدیریت بر مبنای واقعیت- Management by fact

سازمان به طور منظم داده‌ها را براساس متغییرهای مناسب جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نموده و از ان برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پیشرفت استفاده نماید.
هنگامی که سازمان مجموعه سنجه‌های متعادل و خوبی را ایجاد نموده است باید تحقیقات بین شاخص‌های پیشرو و تاخیری و بین اقدامات نرم یا سخت انجام دهد.
هوش تجاری و تجزیه و تحلیل آن موضوع مهمی در کسب‌و‌کار‌های امروزی است سازمان‌های پیشرو بر اساس رسانه‌های اجتماعی و سایر داده‌ها برای پیگیری احساسات مشتری و جمع‌آوری بازخورد محصولات جدید ، عملکرد خود را ردیابی می‌نمایند.

مشارکت‌های اجتماعی Societal contributions

رهبران باید با جامعه با تاکید بر منافع جامعه مشارکت نموده و به عنوان الگو رفتار نمایند.
سوالاتی که سازمان باید در این خصوص پاسخگو باشد در زیر آمده است.

  • سازمان‌های سرآمد جهت تحقق مسئولیت‌های اجتماعی به سوالات زیر پاسخ می‌دهند؟
  • سازمان شما برای ایجاد شغل بیشتر در کشورتان چه کاری را انجام داده‌است؟
  • چه میزان از مبالغ درآمدی شما به خارج از کشور می‌رود ؟
  • آیا سهم خود را برای مالیات پرداخت می‌کنید؟
  • به‌طور کلی ،آیا شما شرکتی هستید که از کشور خود حمایت می‌کنید؟

به عنوان مثال سازمان‌های سرآمد به عنوان مسئولیت اجتماعی می‌توانند به صورت نظامند به بنیادهای خیریه کمک نمایند.

اخلاق و شفافیت – Ethics and transparency

سازمان باید بر رفتار اخلاقی برای نیروی کار درتعامل با ذی‌نفعان تاکید نمایداز جمله سفافیت در ارتباطات صریح و آشکار از طرف رهبری و مدیریت در به اشتراک‌گذاری اطلاعات

ارائه ارزش و نتایج – Delivering value and results

سازمان شما باید نتایجی را که به شما در ارائه و توازن ارزش سهامداران اصلی کمک می‌نماید انتخاب و تحلیل نمایید. بنابراین نتایج نه تنها نتایج مالی بلکه نتایج رضایتمندی مشتری،نتایج محصول و فرآیند ،نیروی کار ،رهبری و … را شامل می‌شود.

منظر سیستم‌ها- Systems perspective

بالدریج،ارزش منظر سیستم‌ها را برای هدایت سازمان و به دستیابی به نتایج فرآیندهای کلیدی را ارائه نموده‌است.
این ارزش با تمام معیارهای مدل مالکوم‌بالدریج مرتبط است درسازمان‌های سرآمد ارتباط بین استراتژی و تمامی فعالیت‌های نظیر برنامه فن‌آوری ،برنامه منابع‌انسانی،برنامه بازاریابی مشخص شده است.

این مطلب ، توسط پیام خرازیان گردآوری‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام مترجم پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.