راهنمای BABOK

بابوک BABOK چیست

بابوک یک راهنما دانش تجزیه ‌و ‌تحلیل کسب ‌و کار است. یک استاندارد شناخته‌شده جهانی در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار است. راهنمای BABOK زمینه‌های دانش تجزیه ‌و‌ تحلیل تجارت، وظایف، صلاحیت‌های اساسی، تکنیک‌ها و دیدگاه‌های مربوط به نحوه دستیابی به تجزیه ‌و ‌تحلیل کسب‌و‌کار را توصیف می‌کند.

همچنین متن انگلیسی استاندارد BABOK را می توانید از طریق لینک انتهای مقاله دانلود نمائید.

BABOK چیست ؟

تاریخچه BABOK

راهنمای بابوک برای اولین بار توسط موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA) به عنوان پیش نویس سند نسخه 1.4 ، در اکتبر 2005 جهت مشاوره با جامعه گسترده‌تر تجزیه و تحلیل کسب و کار و مدیریت پروژه، برای مستند سازی و استاندارد کردن روش‌های پذیرفته‌شده در تجزیه و تحلیل کسب و کار ، منتشر شد.
اولین نسخه رسمی در ژوئن 2006 در نسخه 1.6 بود. نسخه 2.0 در 31 مارس 2009 منتشر شد. نسخه 3 در آوریل 2015 منتشر شد.

هدف BABOK

هدف اصلی راهنمای BABOK، تعریف حرفه تجزیه و تحلیل کسب و کار و ارائه مجموعه‌ای از اقدامات معمول پذیرفته‌شده است. این به متخصصین کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای انجام موثر کار،تجزیه و تحلیل کسب و کار را مورد بحث و تعریف قرار‌دهند.

راهنمای BABOK همچنین به افرادی که با تحلیلگران کسب‌و‌کار کار می‌کنند یا استخدام می‌کنند، کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانشی که باید از یک متخصص ماهر انتظار داشته باشند را، درک کنند.

تجزیه و تحلیل کسب و کار یک حرفه گسترده است که در آن تحلیلگران کسب‌وکار، متناسب با بلوغ سازمان، ممکن است انواع مختلفی از صلاحیت‌ها، دانش، مهارت‌ها، اصطلاحات و نگرش‌های مختلفی را در زمان تجزیه و تحلیل کسب به‌کار بگیرند.

راهنمای بابوک BABOK یک چارچوب مشترک برای تمام دیدگاه‌ها است، وظایف تجزیه‌ و‌ تحلیل کسب و کار را توصیف می‌کند که برای تجزیه و تحلیل صحیح یک تغییر یا ارزیابی ضرورت تغییر، انجام می‌شود.

شش حوزه دانش راهنمای BABOK

در بابوک BABOK برای هر زمینه دانشی یک راه حل و تکنیک ارائه می‌دهد

1-برنامه‌ریزی و نظارت بر تجزیه و تحلیل کسب و کار

وظایفی را که تحلیلگران کسب و کار برای سازماندهی و هماهنگی تلاش تحلیلگران و ذینفعان کسب و کار انجام می‌دهند را توصیف می‌کند. این وظایف خروجی‌هایی را تولید می‌کند که به عنوان ورودی‌های کلیدی و رهنمودهای سایر وظایف در سراسر راهنمای BABOK استفاده می‌شود.

2- استنباط و همکاری

وظایفی را که تحلیلگران کسب و کار برای آماده‌سازی و هدایت فعالیت‌های استنباط و تایید نتایج بدست‌آمده انجام می‌دهند را توصیف می‌کند.
این مرحله همچنین ارتباط با ذینفعان پس از جمع آوری اطلاعات تجزیه و تحلیل کسب و کار و همکاری مداوم با آنها در کل فعالیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار را توصیف می‌کند.

3- الزامات چرخه حیات مدیریت

وظایفی را که تحلیلگران کسب و کار بمنظور هدایت و نگهداری الزامات و اطلاعات طراحی از ابتدا تا بازنشستگی انجام می‌دهند را توصیف می‌کند. این وظایف برقراری روابط معنی دار بین الزامات و طرح‌های مربوطه، و ارزیابی، تحلیل، و کسب توافق در مورد تغییرات پیشنهادی برای الزامات و طرح‌ها را توصیف می‌کند.

4- تجزیه و تحلیل استراتژی

کار تجزیه و تحلیل کسب و کار که باید برای همکاری با ذینفان انجام شودرا توصیف می‌کند، تا اینکه یک نیاز از اهمیت استراتژیک یا تاکتیکی( نیاز کسب‌وکار) را شناسایی کند. شرکت را قادر می‌سازد تا این نیاز را برطرف کند، و استراتژی‌های حاصل از تغییر را با سطح استراتژی‌های بالاتر و پایینتر هم تراز کند.

5- الزامات تجزیه و تحلیل و تعریف طراحی

وظایفی را که تحلیلگران کسب و کار انجام می‎دهند، برای ساخت و سازماندهی الزامات کشف شده در طی فعالیتهای استنباط، تعیین و مدل سازی الزامات و طرح‌ها، معتبر ساختن و تایید اطلاعات، شناسایی گزینه‌های راه حل که نیازهای کسب و کار را برآورده می‌کند، و تخمین ارزش بالقوه که برای هر گزینه راه حل قابل تحقق است را توصیف می‌کند.

6- ارزیابی را‌هکارها

وظایفی را که تحلیلگران کسب و کار انجام می‌دهند برای ارزیابی عملکرد از ارزش ارائه شده، توسط راه حلی که در شرکت استفاده می‌شود، و توصیه رفع موانع یا محدودیت‌هایی را که مانع تحقق کامل ارزش می‌شوند را توصیف می‌کند.

هر وظیفه در راهنمای BABOK در قالب زیر ارائه شده است :

  • هدف
  • شرح
  • ورودی‌ها
  • عناصر
  • راهنماها/ ابزارها
  • تکنیک‌ها
  • ذینفعان
  • خروجی‌ها

ساختار راهنمای BABOK

محتوای اصلی راهنمای BABOK ، شامل وظایف تجزیه و تحلیل کسب و کار است که در حوزه‌های دانش سازمان یافته‌است. حوزه‌های دانش مجموعه‌ای از وظایف مرتبط با منطق است. این وظایف فعالیت‌های خاصی را توصیف می‌کند، که هدف حوزه دانش مرتبط با آنها را محقق می‌کند.

این ساختار در واقع به راهنمایی تحلیلگران کسب و کار برای انجام بهتر وظایف تجزیه و تحلیل کسب وکارکمک می‌کند.

 مفاهیم کلیدی کسب و کار

اصطلاحات کلیدی مورد نیاز برای درک همه مطالب، مفاهیم و ایده‌های دیگر را در راهنمای BABOK تعریف می‌کند.که شامل موارد زیر است

  • الف : مدل مفهوم اصلی تجزیه و تحلیل کسب و کار
  • ب : شرایط کلیدی
  • ج : طرح طبقه بندی الزامات
  • د : ذینفعان
  • ه : الزامات و طراحی

 صلاحیت‌های اساسی

توصیفی از رفتارها، ویژگی‌ها، دانش و خصوصیات شخصی را ارائه می‌دهد که از تمرین موثر تجزیه و تحلیل کسب و کار پشتیبانی می‌کند. که شامل موار زیر است

  • الف: هدف
  • ب : تعریف
  • ج : اثربخشی اقدامات

 تکنیک‌ها

تکنیک‌ها اطلاعات اضافی برای راه‌های انجام وظایف تجزیه و تحلیل کسب و کار را فراهم می‌کنند. تکنیک‌های توصیف شده در راهنمای BABOK برای پوشش دادن متداولترین و گسترده‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده در جامعه تجزیه و تحلیل کسب و کار است . که شامل موارد زیر است

  • الف : هدف
  • ب : شرح
  • ج : عناصر
  • د : ملاحظات استفاده

منظرها

منظرهای مختلف تجزیه و تحلیل کسب و کار را توصیف می‌کند. منظرها به تحلیلگران کسب و کار کمک می‌کنند تا از نقطه نظرهای مختلف در انجام بهتر وظایف تجزیه و تحلیل کسب و کار، کار کنند.
استاندارد BABOK به شما کمک می‌کند از 5 منظر مختلف به کسب و کار خود نگاه کنید:

  1. چابک
  2. هوش تجاری
  3. تکنولوژی اطلاعات
  4. معماری کسب و کار
  5. مدیریت فرآیند کسب و کار

برای دانلود استاندارد بابوک به زبان انگلیسی بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

این مطلب توسط پیام خرازیان ترجمه شده است
منبع :

iiba

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.