مراکز ارزیابی چیست

مراکز ارزیابی

مراکز ارزیابی یک فرایند ارزیابی است که پس از کاربرد ان در جنگ جهانی اول و دوم به شرعت در شرکت‌های مختلفی نظیر تلفن و تلگراف آمریکا، آی بی آم، جنرال الکتریک و… مورد استفاده واقع شده است.
مراکز ارزیابی برای ارزیابی قابلیت‌ها و توانایی‌های افراد است از این ارزیابی‌ها می‌توان برای سنجش آمادگی‌ها و توانایی‌های فعلی افراد و یا استعدادهای بالقوه‌ی آن‌ها استفاده نمود.

مراکز ارزیابی

مراکز ارزیابی به ارزیابی گروهی از شرکت‌کنندگان توسط تیم ارزیابی با استفاده از تمرینات و آموزن‌های متنوعی دلالت دارد که به منظور انتخاب افراد واجد شرایط برای تصدی مناصب عمدتا مدیریتی استفاده می‌شود.

در این مراسم بر حسب هدفی که دنبال می‌شود دو نوع مرکز(کانون) ارزیابی وجود دارد: کانون‌هایی کعه برای تصمیم در مورد استخدام طراحی می‌شوند و کانون‌هایی که برای شناخت نقاط قوت و قابل توسعه افراد برای ارتقاء شغلی تشکیل می‌شوند.

اولی کانون ارزیابی Assessment Cetnet  و دومی کانون توسعه‌ای  Development Center نامیده می‌شود.

کاربردهای مراکز ارزیابی

  • استخدام و جذب استعداد
  • جایگزینی فوری مدیران موجود( در مواقع اضطراری) با پر کردن مناصب خالی.
  • ایجاد یک ذخیر استعدادهای مدیریتی که در مواقع لزوم از تامین نیازهای مدیریتی آینده سازمان پشتیبانی نماید.
  • تعیین نیازهای اموزشی و پرورشی مدیران و ارزیابی شوندگان
  • تعیین قابلیت ارتقاء مدیران و ارزیابی شوندگان و برنامه‌ریزی برای آموزش آن‌ها.
  • گردش شغلی بنحوی که هر یک از مدیران موجود در مناسب‌ترین موقعیت شغلی بکار گرفته شوند.

فرآیند کانون ارزیابی

شناسایی استعدادهای مدیریتی از طریق روش کانون ارزیابی نیازمند برنامه‌ریزی و تفکر عمیق در مراحل طراحی و ایده‌پردازی است این فرآیند از چهار گام ذیل تشکیل شده است:

الف) طراحی و تدوین شایستگی‌های مدیریتی

شایستگی‌ها قلب تپنده مراکز ارزیابی است شایستگی‌ها مجموعه توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی هستند که شخص را قادر می‌سازند تا در چارچوب محدودیت‌های درون و برون سازمانی در ایفای نقش و وظایف کاری خود عملکرد مطلوب دشاته باشد.و تضمین کننده موفقیت سازمانی باشد.

شایستگی‌ها به رفتار هدفمند دلالت دارند که شامل عناصر ذیل است:

  • دانش‌ها: معلومات شغلی، اطلاعات و تخصص مرتبط با شغل
  • مهارت‌ها: توانایی انجام کارهای مرتبط و تخصص مرتبط با شغل
  • نگرش‌ها و ارزش‌‌ها: ترجیهات و یا مفروضات ذهنی فرد
  • ویژگی‌ها: خصوصیات شخصیتی و نحوه واکنش به شرایط و افراد
  • انگیزش: سلایق درونی و استیاق برای اقدام
  • خودپنداره: در کر فرد از خود
  • نقش‌های اجتماعی: برداشت دیگران از فرد

ب) طراحی و تدوین ابزارهای اندازه‌گیری

در فرآیند مراکز اریابی با شبیه‌سازی شرایط کاری و قراردادن افراد در محیطی مشابه، محیط کارشان فضای مناسبی را برای ارزیابی شرکت‌کنندگان مهیا می‌نماید.
به همین منظور تاکید زیادی بر استفاده از ابزارهای مناسب برای سنجش قابلیت‌ها می‌شود در این رابطه ابزارها و آزمون‌های ارزیابی و اندازه‌گیری شایستگی‌ها به صورت زیر است.

  • فعالیت‌های نوشتاری و خواندنی
  • فعالیت‌های مبتنی بر گفتمان
  • فعالیت‌های مبتنی بر حرکت و عمل

ج)ارزیابان و اجرای کانون ارزیابی

در این مرحله موارد زیر اجرا می‌شود:

  • شناسایی، انتخاب و هماهنگی با ارزیابان خبره
  • آموزش ارزیاب‌ها بر اساس قابلیت‌های مد نظر
  • تهیه و تنظیم برنامه‌های زمان‌بندی دواطلبان
  • تهیه و تنظیم برنامه‌های زمان‌بندی شده ارزیابان
  • اجرای ارزیابی بر اساس برنامه تعیین شده
  • جمع‌بندی ارزیابی در جلسه پایانی

د)تهیه گزارش‌های فردی

گزارش‌های فردی شامل موارد زیر است:

  • خلاصه‌ای از مشخصات فردی
  • پروفایل شایستگی فرد به تفکیک معیارها
  • پروفایل شایستگی فرد به تفکیک تمرین‌ها
  • خلاصه‌ای از نقاط قوت و قابل بهبود شرکت کننده
  • نیازهای آموزشی شناسایی شده برای فرد ارزیابی شده

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.