ارزیابی ریسک نظافت

شناسایی و ارزیابی ریسک نظافت در مراکز خرید و اماکن عمومی منجر به کاهش مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی خواهد شد.
با توجه به تراکم زیاد جمعیت در اماکن عمومی یا مراکز خرید ، احتمال بروز حوادث و شبه حوادث در این اماکن زیاد می باشد با شناسایی ریسک نظافت می توان از بروز حوادث جلوگیری نمود

یکی از مهمترین فعالیت های انجام شده در اماکن عمومی ، نظافت و تمیزکاری محل می باشد که این موضوع یا توسط کارکنان خدماتی تمام وقت آن مرکز یا توسط پیمانکاران اجراء می شود.
در این مطلب مهمترین ریسک های ایمنی نظافت توسط مهندس پیام خرازیان جمع آوری و ارائه شده است.

مهمترین ریسک های ایمنی نظافت :

۱- ریسک نظافت : لغزنده بودن زمین

تمیزکاری راهروها و مسیرها به صورت مستمر توسط پیمانکاران یا کارکنان خدماتی درحال انجام می باشد مرطوب یا خیس بودن سطح زمین منجر به بروز حوادثی از جمله شکستگی یا کوفتگی اعضای بدن بر اثر سقوط می شود.

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • استفاده از کفش مخصوص برای کارگرانی که خدمات تمیزکاری را انجام می دهند
  • افزایش آگاهی کارکنان یا بازدیدکنندگان حوالی مسیر ترددی که نظافت می شود از طریق نصب تابلو ها و علائم
  • استفاده کارکنان خدماتی از پارچه مخصوص جهت خشک کردن محل نظافت کاری شده

۲- ریسک نظافت :در تماس بودن با مواد شیمیایی شوینده

کارکنان خدماتی معمولا مشکلات پوستی نظیر آماس پوستی و آسیب چشم از طریق تماس مواد سفید کننده و دیگر مواد شیمیایی می شوند همچنین بروز مشکلات تنفسی از تماس محلول های مایع پاک کننده و مواد شیمیایی ایجاد می شود

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • پوشیدن دستکش و پیش بند در زمان تمیزکاری با مواد شیمیایی
  • آموزش کارکنان در خصوص استفاده از تجهیزات حفاظت فردی
  • جایگزین نمودن موادشیمیایی ملایم به جاری مواد سوزش آور

۳- ریسک نظافت : اختلال اسکلت عضلانی

معمولا وضعیت اندام کارگران خدماتی در حین جابجایی اقلام سنگین ، تمیزکاری ماشین های نظافت یا جابجایی کیسه های زباله در موقعیت نامناسبی قرار گرفته و دچار ناراحتی های اسکلت عضلانی می شوند.

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • آموزش نحوه جابجایی و بلند کردن اقلام
  • آموزش نحوه نظافت مطابق دستورالعمل های سازنده
  • پر نکردن زیاد از حد کیسه های زباله
  • استفاده از وسیله حمل و نقل چرخی جهت جابجایی کیسه های زباله
  • کاهش خم شدن زیاد با به کارگیری جاروی نظافت با دسته بلند و خاک انداز
  • خالی کردن روزانه سطل زباله جهت جلوگیری از زیاد شدن آشغال ها و سخت شدن جابجایی آن.

۴- ریسک تمیزکاری : سقوط از ارتفاع در حین نظافت شیشه ها

سقوط از ارتفاع ، شکستگی یا کوفتگی کارکان را منجر خواهد شد

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • استفاده از دسته بلند تلسکوپی که حالت جمع شو دارد برای نظافت شیشه ها
  • آموزش کار کردن در ارتفاع برای نظافت

۵- ریسک نظافت : برخورد ماشین نظافت به پا و قوزک پا عابرین پیاده

در محل های پر رفت و امد و درب های ورودی احتمال برخورد ماشین نظافت به عابرین افزایش می یابد.

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • آموزش نحوه استفاده ایمن از ماشین نظافت به کارکنان خدماتی
  • کارکنان خدماتی قبل از استفاده از سالم بودن دو شاخه ،کابل ها و دکمه خاموش/ روشن اطمینان حاصل نمایید.
  • ماشین نظافت به صورت دوره ای توسط تعمیرکار بازرسی و سرویس و نگهداری شود.

۶- ریسک نظافت : الکتریکی

ریسک شوک الکتریکی یا انفجار از معیوب بودن تجهیزات الکتریکی یا عدم اطلاع از نحوه به کارگیری تجهیزات الکتریکی

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • آموزش کارکنان در خصوص کنترل ها قبل از به کارگیری تجهیز شامل کنترل کابل ها، دکمه خاموش و روش ، سوکت برق
  • برگزاری آموزش مقدماتی ایمنی برق برای کارکنان خدماتی
  • تست الکتریکی تجهیز و سرویس و نگهداری توسط تکنسین تعمیرکار

۷- ریسک نظافت : شرایط آب و هوای نامساعد

کارکنان خدماتی که در فضای باز نظافت می کنند ممکن است به دلیل شرایط آب و هوای نامساعد بیمار شوند

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

فراهم نمودن تجهیزات حفاظت فردی مناسب برای کارکنانی که در فضای باز کار می کنند
به کارگیری سیستم هوشمند مدیریت پسماند برای زباله های موجود در فضای باز

۸- ریسک تمیزکاری :جمع آوری نمودن زباله ها

کارکنان خدماتی که سطل زباله را خالی می کنند پتانسیل جدی آسیب از زباله های برنده دارند نظیر سوزن سرنگ

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • آموزش سیستم های ایمنی جمع اوری زباله
  • به کارگیری از تجهیزات حفاظت فردی مناسب نظیر Litter Pickers

۹- ریسک تمیزکاری : نگهداری و شارژ کردن باطری ماشین نظافت

کارکنان خدماتی در زمان شارژ نمودن باطری ماشین نظافت در معرض اسید باطری هستند.

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • کارکنانی که وظیفه شارژ باطری را بر عهده دارند با تجهیزات حفاظت فردی به صورت ایمن فعالیت نمایند.
  • ایمن نمودن محل نگهداری باطری ها
  • به کارگیری محل تهویه جهت شارژ باطری

۱۰- ریسک نظافت : نداشتن آگاهی در خصوص ریسک ها

کارکنان خدماتی عموما به صورت پیمانکار بوده یا به صورت موقت با سازمان همکاری می نمایند و کمتر از ریسک های ایمنی و بهداشت اطلاع دارند.

اقدامات کنترلی مورد نیاز :

  • کارکنان موقت قبل از شروع به کار توسط توسط نماینده یا ناظر بازرسی توجیح شوند
  • کارکنان خدماتی در تدوین یا بازنگری ریسک ها و مخاطرات مرتبط مشارکت داده شوند.
  • یک نسخه از ریسک های شناسایی شده در دسترس کارکنان خدماتی قرار گیرد.

ریسک های نظافت شناسایی شده در این مطلب در اکثر سازمان ها کاربرد دارد و سازمان ها می توانند در زمان شناسایی و ارزیابی ریسک های نظافت به این موضوعات توجه نمایند.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.