نقش مشاور مدیریت در موفقیت کسب و کار
مشاور مدیریت در رشد و توسعه سازمان و دستیابی به اهداف سازمانی نقش مهمی ایفا مینماید در ادامه مهمترین نقش مشاور مدیریت بر اساس تجارب مهندس پیام خرازیان تشریح شده است.
نقش مشاور مدیریت در موفقیت کسب و کار
در ادامه نقشهای کلیدی مشاور مدیریت در موفقیت سازمان لیست شده است که مشاور مدیریت بر اساس تجارب و تخصص میتواند یک یا چند نقش را در شرکت ایفا نماید.
1-تحلیل و ارزیابی موقعیت فعلی سازمان
وضعیت جاری سازمان را درک نموده و با شناسایی شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان راهکارهایی برای بهبود ارائه میدهند.
2- بهبود فرایندها و عملکرد سازمان
مشاور به بهبود فرآیندهای سازمان و عملکرد بهتر آن کمک مینماید این بهبودها میتواند شامل استانداردسازی فرآیندها، بکارگیری ابزارهای مهندسی یا بهبود عملکرد، اتوماسیون، کاهش اتلافها بهبود کیفیت، افزایش بهرهوری و سرعت عمل باشد.
از طریق خدمات مشاورهای نظیر :
- مدیریت فرآیندها
- تدوین و بازنگری ساختار سازمانی
- طرحریزی و استقرار استانداردهای مدیریتی
- بکارگیری ابزارهای مهندسی کیفیت
3-ارتقاء مهارتهای مدیران ارشد سازمان
مشاور بر اساس دانش و تجربهاش در هر یک از جلسات موضوعاتی را مطرح نموده و بتدریج سطح آگاهی مدیران ارشد را درباره مسائل کسب و کار افزایش میدهد
توسعه مهارتهای مدیریتی به نتایج زیر منجر خواهد گردید:
- بهبود عملکرد فردی
- بهبود مهارتهای تیمی
- افزایش بهرهوری از طریق بهبود فرآیندها
- افزایش انگیزه و رضایتمندی کارکنان
- بهبود فرآیند تصمیمگیری
- و…
4- پیشبینی آینده و مدیریت تغییر
مشاور مدیریت با تحلیل محیط کسب و کار و پیشبینی روندها و تحولات آینده به سازمان کمک میکند تا در برابر تغییرات بازار و صنعت آمادگی لازم را کسب نموده و با ارائه راهکارهای مناسب سازمان را در فرآیند انطباق با تحولات جدید همراهی مینمایند.
5- برنامهریزی استراتژی
تحلیل محیط داخلی و بیرونی و تدوین و توسعه استراتژی برای تعیین اهداف بلندمدت، سیاستها و اهداف کوتاه مدت شرکت
6-بکارگیری فناوری و اطلاعات
مشاور مدیریت به سازمان کمک مینماید با ارائه راهکارهای فناورانه و استفاده از سیستمهای اطلاعاتی مناسب، سازمان را در بهینهسازی فرآیندها و ارتباطات داخلی تقویت نماید.
7. توسعه روابط استراتژیک
مشاور مدیریت با ارائه راهکارهای مناسب و توصیههای عملی، به سازمان کمک نموده تا روابط استراتژیک (شامل همکاریهای تجاری، اشتراک دانش و منابع، تبادل فناوری و توسعه بازار ) قویتری برقرار کند و از این تعاملات بهرهبرداری کند.
8. ارزیابی و اندازهگیری عملکرد
با استفاده از روشها و ابزارهای ارزیابی عملکرد، به سازمان کمک میکند تا عملکرد خود را ارزیابی و اندازهگیری نماید این ارزیابیها میتوانند شامل مواردی مانند سودآوری، رشد درآمدها، افزایش بازدهی، کاهش هزینهها و بهبود رضایت ذینفعان باشد.
از طریق خدمات مشاورهای نظیر :
- استقرار نظام خودارزیابی تعالی سازمانی
- طرحریزی و استقرار نظامهای ارزیابی عملکرد سازمان
نقش مشاور مدیریت در موفقیت کسب و کارها روز به روز بیشتر شده و بکارگیری مشاور تأثیر قابل توجهی در پیشرفت سازمانها دارند.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.