مدل کیفیت جهان اسلام

مدل کیفیت جهان اسلام

مدل کیفیت جهان اسلام سیستم خودارزیابی است که موجب پیشرفت و به‌سازی کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در جهان اسلام می‌گردد.
مفاهیم بنیادین و معیارهای این مدل به صورت مختصر در این مطلب اشاره شده است.

مدل کیفیت جهان اسلام

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مدل جایزه کیفیت جهان اسلام ساختار مدیریتی است که با به‌کارگیری مبانی علمی، تخصصی و دانشی و با تکیه بر اصول و مفاهیم ناب اسلامی و توجه داشتن به ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی، منویات امامین انقلاب و اسناد بالادستی و سیستم خود ارزیابی، موجب پیشرفت و به‌سازی کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در جهان اسلام می‌گردد.

این مدل در ششمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت ایران مورخه 30/09/1401 تائید و در سی و سومین اجلاس شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت ایران مورخ 11/11/ 1401 تصویب شده است و به عنوان ملاک اعطای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

مفاهیم بنیادین جایزه کیفیت جهان اسلام

  1. راهبری الهام بخش مبتنی بر تکلیف گرایی دینی، حکمت تحول آفرینی و آینده‌نگری
  2. پرورش صیانت و گسترش باورها، ارزش‌ها و هویت اسلامی و بومی
  3. مسئولیت پذیری و تعامل ارزش آفرین با طیف جامع ذی‌نفعان
  4. رشد توان تاب آوری و بازیابی تعادل در شرایط بحران و خلق فرصت
  5. شکوفاسازی خلاقیت و نوآوری و توسعه هوشمند زیرساخت فناوری
  6. هدایت عالمانه استعدادها و هدایت سرمایه‌های مادی و معنوی
  7. رویکرد نظامند مدیریت یکپارچه و بازمهندسی فرآیند
  8. نگاه بلند مدت و راهبردی به سبک دستاوردهای برجسته متوازن و پایدار

جهت اطلاع از فرآیند خودارزیابی تعالی سازمانی بر اساس مدل‌های سرآمدی می‌توانید فایل گانت چارت استقرار نظام خودارزیابی تعالی را از طریق لینک زیر رایگان دانلود کنید.

شما می‌توانید با خرید نمونه نظامنامه تعالی سازمانی و الگوبرداری از آن نظامنامه‌ای برای خود ارزیابی عملکرد سازمان خود تهیه نمائید.

معیارهای مدل کیفیت جهان اسلام

این مدل با 7 معیار اصلی و امتیاز 100 امتیاز که 600 امتیاز در حوزه توانمندسازها و 400 امتیاز ان در حوزه نتایج و دستاوردها است .

معیارهای توانمند سازها

1-معیار راهبری

  • تکلیف گرایی دینی
  • تحول آفرینی
  • آینده‌نگری و الهام بخشی
  • حکمت

2-تفکرها و رویکردها

  • اخلاق و معنویت سازمانی
  • تفکر جهادی
  • مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی

3-راهبردها

  • راهبردها

4-اطلاعات و دانش

  • فناوری اطلاعات و جریان اطلاعات کیفیت
  • مدیریت دانش

5-سرمایه‌ها و تعاملات

استعدادها و سرمایه‌ها
تعاملات ارزش آفرین

6-مدیریت فرآیندها

  • مدیریت فرآیندها

7-دستاوردها

  • دستاورد مشتریان
  • دستاورد سرمایه انسانی
  • دستاورد محیط زیست
  • دستاوردهای جامعه
  • دستاورد همکاران تجاری و تامین کنندگان
  • دستاورد سازمانی

شما می‌توانید با خرید نمونه شاخص‌های تعالی سازمانی که بر مبنای مدل تعالی EFQM تهیه شده است و الگوبرداری از آن شاخص‌های عملکردی متناسب با دستاوردها را برای این مدل سرآمدی را در سازمان خود انتخاب نمائید.

منابع:
متن مدل جایزه ملی کیفیت جهان اسلام
وب سایت ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *