ایزو ۱۷۱۰۰

استاندارد ایزو ۱۷۱۰۰ الزامات موردنیاز برای فرآیندهای اصلی، منابع، و دیگر جنبه‌های لازم برای تحویل باکیفیت خدمات ترجمه در یک چهارچوب مشخص قابل‌اجرا را فراهم می‌نماید استاندارد ایزو ۱۷۱۰۰ به برسی فرآیند ترجمه قبل و بعد ترجمه می‌پردازد . پیاده‌سازی این استاندارد باعث افزایش کیفیت ترجمه در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ترجمه می‌شود.

استاندارد ایزو ۱۷۱۰۰ الزامات موردنیاز برای فرآیندهای اصلی، منابع، و دیگر جنبه‌های لازم برای تحویل باکیفیت خدمات ترجمه در یک چهارچوب مشخص قابل‌اجرا را فراهم می‌کند. استاندارد ۱۷۱۰۰ ISO منتشرشده در سال ۲۰۱۵، الزامات موردنیاز برای فرآیندها و منابعی است که کیفیت خدمات ترجمه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این استاندارد توسط کمیته فنی سازمان بین‌المللی استاندارد ISO/TC37 بر اساس اصطلاحات و منابع زبان و محتوای در کمیته فرعی SC5 ازنظر ترجمه، تفسیر و فنّاوری مرتبط تهیه‌شده است. هدف این استاندارد ارائه دادن خدمات ترجمه در هراندازه و حجم است. هرچند انطباق با استانداردهای موردنیاز ضروری است ولی روش‌ها بر اساس حجم ترجمه و نوع پیچیدگی آن می‌تواند متفاوت باشد.در الزامات استاندارد ایزو۱۷۱۰۰ به جنبه‌های فرایندی ازجمله افراد مترجم ،صحت ترجمه و خدمات آن می‌پردازد . در بخش‌های دیگر این استاندار به موارد بازبینی و کنترل یک ترجمه ،تصحیح و امکان‌سنجی در مورد متن‌های ترجمه‌شده اشاره می‌کند و در انتها به تحلیل بازخوردهای ترجمه در اتمام پروژه می‌پردازد
در استاندارد ایزو ۱۷۱۰۰ مترجم(مترجمان) باید حداقل یکی از شرایط زیر را مستند داشته باشند
• مدرک کارشناسی ارشد به رسمیت شناخته‌شده از یکی از مؤسسات آموزش عالی
• مدرک فارغ‌التحصیل شناخته‌شده در هر رشته دیگر از یکی از مؤسسات آموزش عالی به‌علاوه تجربه حرفه‌ای تمام‌وقت دو سال در ترجمه
• تجربه حرفه‌ای تمام‌وقت پنج سال در ترجمه
• گواهی صلاحیت در ترجمه توسط یک‌نهاد دولتی معتبر

استاندارد ایزو ۱۷۱۰۰ ویرایش ۲۰۱۵دارای ۶ بند و ۵ پیوست است
۱- دامنه
۲- اصطلاحات و تعاریف
۳- منابع
۴- فرایندها و فعالیت‌های قبل از ترجمه
۵- فرآیند ترجمه
۶- فرایند بعد از ترجمه
پیوست A:جریان کاری استاندارد ایزو ۱۷۱۰۰
پیوست B:توافقات و چهارچوب پروژه
پیوست C:ثبت‌نام و گزارش پروژه
پیوست D:وظایف قبل از ترجمه
پیوست E:فنّاوری ترجمه
پیوست F:لیست جامع و خدمات ارزش‌افزوده

مزایای و کاربرد ایزو ۱۷۱۰۰

۱- افزایش کیفیت خدمات ترجمه
۲- کمک به دارالترجمه‌ها جهت دست بابی به یک سیستم مدیریت کارا
۳- کاهش هزینه‌ها

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گرداوری شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.