کنترل اموال مشتری در ایزو ۹۰۰۱

کنترل اموال مشتری در استانداردهای مدیریتی به خصوص استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به‌عنوان بندی مجزاء در نظر گرفته‌شده است در استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸ بند ۷۵۴ کنترل اموال مشتری و در استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ کنترل و مراقبت از اموال مشتری و ارائه‌کننده خدمات برون‌سازمانی در بند ۸۵۳ آمده است.
مطابق الزامات ایزو ۹۰۰۱، اموال مشتری باید شناسایی، تصدیق، محافظت و حراست شود و چنانچه به‌درستی استفاده نشود یا آسیب یا گم شود باید به مشتری اطلاع داده شود.
در این مطلب سعی شده است به همراه مثال، اموال مشتری و نحوه کنترل آنها در ایزو ۹۰۰۱ برای شما تشریح شود.

اموال مشتری در ایزو ۹۰۰۱

اموال مشتری ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

اموال مشتری می‌تواند شامل مواد، ابزار، تجهیزات، مکان مشتری واموال فکری و داده‌های شخصی باشد. به منظور درک بهتر از اموال مشتری مثال هایی از این اموال در زیر ارائه شده است.

مثال ۱:  مشتری مواد اولیه را جهت استفاده در تولید در اختیار تولیدکننده محصول قرار می‌دهد، این اموال باید در تمامی مراحل تحقق محصول یا خدمات قابل شناسایی باشد.
مثال ۲  : مرکز برگزار کننده نمایشگاه یا گالری هنری می‌باشد و نقاشی‌های مشتری یا اثر هنری تهیه‌شده توسط مشتری را دریافت نموده و در گالری به معرض نمایش قرار می‌دهد.
مثال ۳ : شرکت ارائه‌دهنده خدمات پست می‌باشد، بسته هایی که توسط مشتریان به پست ارائه می‌شود .
مثال ۴ : مشتری جهت تولید قطعاتی، نقشه محصول را به سازمان شما ارئه می‌نماید نقشه به‌عنوان اموال فکری در نظر گرفته می‌شود.
مثال ۴ : تأمین کننده یا مشتری قالبی را جهت تولید محصول در اختیار شما قرار می‌دهد.
مثال ۵ : نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو، خودرو را پذیرش می‌نماید خودرو شما اموال مشتری در نمایندگی مجاز می‌باشد باید مراقبت و محافظت شود.
مثال ۶ : مشتری یک نمونه محصول را جهت تولید به سازمان تولیدی ارائه می‌نمایند.
مثال ۷ : در یک مرکز آموزشی، اطلاعات شخصی شرکت‌کنندگان دوره آموزشی اموال مشتری می‌باشد.

در استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸ کنترل اموال مشتری در بند ۷۵۴ استاندارد آمده و سازمان باید از این اموال مراقبت و نگهداری، به عمل آورده و درصورتی‌که اموال مشتری آسیب ببیند، تعیین تکلیف صورت گرفته و به مشتری اطلاع‌رسانی شود.
در استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ دربند ۸۵۳ علاوه بر اموال مشتری به اموال ارئه کننده خدمات برون‌سازمانی نیز اشاره‌شده است.

اقدامات لازم جهت کنترل اموال مشتری یا ارائه‌کننده برون‌سازمانی در ایزو ۹۰۰۱

–   شناسایی این اموال در تمامی مراحل تحقق محصول صورت گیرد.
–   این اموال تصدیق شود در هنگام ورود اموال مشتری یا محصولات یا خدمات تأمین کننده به درون سازمان توسط شخصی تصدیق شود.
–   حفاظت و مراقبت از این اموال شود مثلاً شرایط نگهداری رعایت شود مثلاً اموال مشتری باید دور از نور خورشید یا در محلی سرپوشیده نگهداری شود.
–   چنانچه اموال مشتری یا تأمین کننده گم شود یا آسیب بیند یا به هر دلیلی برای استفاده مناسب نباشد باید این موضوع به اطلاع مشتری یا ارائه‌دهنده خدمات برون‌سازمانی رسانده شود و سوابق تعیین تکلیف آن نگهداری شود.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.