ارزیابی ممیز سیستم مدیریت
ارزیابی ممیز بر اساس شاخصهای برداشتی و عملکردی و ارائه بازخوردها به ممیزین به بهبود عملکرد ممیزین کمک مینماید در این مطلب دلایل ارزیابی و شاخصهای متداول برای ارزیابی توسط مهندس پیام خرازیان تشریح شده است.
ارزیابی ممیزی سیستم مدیریت
- ممیزی سیستم مدیریت یا ارزیابی تعالی سازمانی توسط افراد دارای صلاحیت اجرا میگردد و به منظور بهبود عملکرد تیم ممیزی و خدمات شرکت ممیزی ارزیابی آن ضروری است.
- ارزیابی ممیز یک ابزار قدرتمند برای بهبود عملکرد ممیز و شرکت ممیزی است
دلایل اهمیت ارزیابی ممیزی
- ارتقاء عملکرد
شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد ممیز و شرکت ممیزی و اقدام جهت بهبود آنها
- بهبود کیفیت ممیزی
ارزیابی کیفیت ممیزین و شرکت ممیزی و اقدام جهت بهبود آنها
- بهبود رضایتمندی مشتریان
تعیین نقاط قوت و ضعف ممیزین و شرکت ممیزی با با انجام نظرسنجی پس از اجرای ممیزی و اقدام جهت بهبود ممیزی و افزایش اعتماد مشتری
- تعهد به بهبود مستمر
ارزیابی تیم ممیز پس از ممیزی سیستم مدیریتی به سازمان اعلام میکند که ممیزی یک فرآیند مستمر است
شاخصهای ارزیابی ممیزی
- ارزیابی ممیزی بر اساس شاخصهای برداشتی و عملکردی انجام میگردد
الف)شاخصهای برداشتی ارزیابی ممیز
- تخصص ممیز
میزان تسلط ممیز به الزامات استاندارد - تخصص ممیز
اطلاعات ممیز
توانایی تیم ممیزی
مهارت تیم ممیزی در اداره جلسات ممیزی - تعامل و ارتباط با سازمان
کیفیت تعامل و ارتباط تیم ممیز با سازمان و مسئولین فرآیندها را تعیین مینماید. - شفافیت و کارآمدی گزارش ممیزی
شفافیت، کارآمدی و قابلیت فهم گزارش ممیزی را بیان میکند. - توصیهها و پیشنهادات بهبود سیستم
میزان رضایتمندی ازتوصیهها و پیشنهادات بهبود. - تأثیر و ارزش افزوده ممیزی
ارزیابی تأثیر و ارزش افزوده ممیزی در بهبود عملکرد و کیفیت سازمان. - رضایتمندی از رعایت برنامه زمانبندی
رضایتمندی از رعایت زمانهای برنامهریزی شده در برنامه ممیزی Audit Plan - رضایت کلی از فرآیند ممیزی
ارزیابی سطح رضایت کلی از فرآیند ممیزی و ارتباط با تیم ممیز
ب) شاخصهای عملکردی ارزیابی ممیزی
شاخصهای عملکرد ارزیابی ممیز به صورت کمی در دورههای زمانی مشخص اندازهگیری میگردد..
- مدت زمان ارائه گزارش ممیزی پس از اتمام ممیزی – سه ماهه
- درصد تطابق با الزامات استاندارد – سه ماهه
- تعداد شکایت مشتری در خصوص کیفیت ممیزی – سه ماه
- تعداد ممیزیهای موفقیتآمیز انجام شده – شش ماهه
- تعداد ممیزیهای موفقیتآمیز انجام شده – سالانه
- درصد ممیزیهای اجرا شده مطابق Audit Programme = تعداد ممیزیهای که مطابق زمان از قبل تعیین شده اجرا شده نسبت به تعداد کل ممیزیهایی ارجاع شده به ممیز
با بکارگیری شاخصهای مختلف برای ارزیابی ممیزین پس از اجرای ممیزی و تجزیه و تحلیل آنها بازخوردها جهت بهبود به اطلاع ممیزین رسانده میگردد.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.