رویکردهای تعالی سازمانی
رویکردهای تعالی سازمانی به سازمانها کمک مینماید تا فرآیند محور در دستیابی به نتایج مورد انتظار قدم بردارند.
رویکردهای تعالی سازمانی
تعریف رویکرد
رویکرد روشها و رویههایی است که یک سازمان برای دستیابی به تعالی و بهبود عملکرد خود اتخاذ مینماید. این رویکردها برای توسعهی فرهنگ سازمانی،رهبری، بهبود فرآیندها و بهبود عملکرد مورد استفاده قرار میگیرند.
ویژگی رویکرد
با اساس عناصر منطق رادار رویکردهای سازمان باید دارای ویزگیهایی باشد که در مدل تعالی سازمانی EFQM ، ویژگیهای این عناصر تشریح شده است.
مهمترین سوالات در طرحریزی رویکرد
در طرحریزی رویکردهای تعالی باید به سوالات زیر پاسخ داد:
- چگونه این رویکرد شناسایی شده است؟
- شما قصد دارید چگونه این رویکرد را طرحریزی کنید؟
- چرا شما قصد دارید به این روش انجام دهید؟
در اکثر سازمانها ایرانی بدون پاسخ به سوالات فوق و تنها از طریق کپی برداری عناوین مدلها یا الگوها از سایر شرکتها یا رقبا، رویکردها انتخاب میگردند.
انتخاب رویکردهای تعالی سازمانی
چرایی انتخاب رویکرد بنا به دلایل مختلفی است که در ادامه 3 دلیل اصلی اشاره شده است.
- پروژههای بهبود منتج از بازخورد خودارزیابی تعالی سازمانی
عناوین پروژههای بهبود شناسایی شده در فرآیند خودارزیابی به شما در انتخاب رویکردهای تعالی مرتبط با سازمان کمک مینماید. - الگوبرداری از سایرین
رویکرد الگوبرداری به سازمانها کمک مینماید تا بر اساس منطقی مشخص اقدام به انتخاب رویکردهای متعالی در سازمان خود شوند. - بلوغ سازمانی
وضعیت بلوغ سازمان نقش مهمی در انتخاب رویکردها بر اساس الگوها یا مدلهای جهانی خواهد داشت به عنوان مثال زمانی که رهبران سازمان هنوز با مفاهیم پایهای رهبری اشنا نیستند بهتر است از الگوها یا مدلهای درون سازمانی یا ملی استفاده نمود.
رویکردهای تعالی سازمانی
رویکردهای متداول در رهبری
- رویکرد ارزیابی سبک رهبری به روش 360 درجه
- مدل سبکهای رهبری لیوینگاستون Lewin’s Leadership Styles
- مدل مدیریت Situational Leadership Model
- مدل سبکهای رهبری هرتزبرگ Hersey-Blanchard Situational Leadership Theory
- مدل سبکهای رهبری گوچ و مکری Goleman and Boyatzis Leadership Styles
- ارزیابی فرهنگ سازمانی مدل دنیسون Denison Model
- مدل سبکهای رهبری گریدیس Leadership Grid Model
- مدل هافستد Hofstede Model
- مدل کامرون و کوینسی Cameron and Quinn’s Competing Values Framework
- مدل شفر ادی Schein’s Organizational Culture Model
- Lifestyle Reinforcement Model
- Work-Life-Fit Model
- OKR) Objective & Key Results اهداف و نتایج کلیدی)
برخی از رویکردهای تعالی سازمانی در منابع انسانی
- مدل Philips
- PCMM( People Capability Maturity Model)
- مدل تعالی منابع انسانی
- توازن بین کار و زندگی
- Phillips ROI Model
- Human Resource Management Processes Based on Philips Model
- مدل ۳۴۰۰۰
- الزامات سیستم مدیریت دانش ISO 30401:2018
- MAKE) Most Admired Knowledge Enterprise جایزه جهانی مدیریت دانش آسیا (چارچوب مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی(APO)
- جایزه سرآمدی مدیریت دانش
سایر رویکردهای تعالی سازمانی
- Kaizen
- RACI Matrix ماتریس مسئولیتها و نقشها
- Belbin Test برای ارزیابی افراد در کار تیمی
- قیمت تمام شده مبتنی برABC (Activity-Based Costing)
- سیستم مدیریت دارایی ISO 55000
- سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE
- سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001
- سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001
- مسئولیت اجتماعی شرکت ها ISO 26000
- سیستم مدیریت رسیدگی به شکایت مشتری ISO 10002
- سیستم مدیریت رضایتمندی مشتری ISO 10004
- مدیریت پروژه بر اساس PMBOK
- نرم افزارهای برنامه ریزی و کنترل پروژه MSP-PRIMAVERA
- نرم افزار COMFAR
- مهندسی ارزش VE( Value Engineering)
- نظام آراستگی 5S
- Eight disciplines (8D) model
- FMEA (Failure Mode and Effect Analysis )
- Fishbone Diagram
- FTA (Failure Mode Effect Analysis)
- The 5 why
- TRIZ
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.