بازخورد 360 درجه

روش بازخورد 360 درجه

روش بازخورد 360 درجه به سازمان ها کمک می نماید تا از طریق یک روش استاندارد،کارکنان خود را به سمت پیشرفت سوق دهند
سازمان ها ممکن است در معرفی و استفاده از روش بازخورد 360 درجه، خوب عمل نکنند، اما با گام های درست می‌توان ارزش بازخورد 360 درجه را به حداکثر رساند .

بازخورد 360 درجه چیست؟

بازخورد 360 درجه یک روش و ابزاری است که برای هر یک از کارکنان امکان دریافت بازخورد عملکرد از سرپرست یا مدیر خود و چهار تا هشت نفر از هم رده ها، گزارش کارمندان، همکاران و مشتریان را می‌دهد. بیشتر ابزارهای بازخورد 360 درجه نیز توسط هر یک از افراد به طور خود ارزیابی پاسخ داده می‌شوند.

بازخورد 360 درجه این امکان را فراهم می‌کند تا هر فردی در سازمان چگونه اثربخشی او به عنوان یک کارمند، همکار یا کارمند عضو را از نگاه دیگران ببیند. مؤثرترین فرآیندهای بازخورد 360 درجه، بازخوردی را ارائه می‌دهد که مبتنی بر رفتارهایی است که سایر کارمندان می‌توانند ببینند.

این بازخورد در مهارت ها و رفتارهای مورد نظر در سازمان برای رسیدن به مأموریت، چشم انداز و اهداف و ارزش های زندگی، به افراد بینش می‌دهد.

افرادی که به عنوان ارزیاب یا ارائه دهنده بازخورد انتخاب می‌شوند ، غالباً در یک فرآیند مشترک توسط سازمان و کارمند انتخاب می‌شوند. این ها افرادی هستند که بطور معمول با کسی که بازخورد دریافت می‌کند در تعامل هستند.

هدف از بازخورد 360 درجه کمک به هر فرد برای درک نقاط قوت و ضعف خود و ارائه بینش درباره‌ی جنبه هایی از کارشان است که نیاز به توسعه دارد. انواع مختلفی از مباحثه در سازمان های جهانی درباره نحوه انجام فعالیت های زیر وجود دارد:

  • انتخاب ابزار بازخورد و فرآیند
  • انتخاب ارزیاب ها
  • استفاده از بازخورد
  • مرور بازخورد
  • مدیریت و ادغام فرآیند در یک سیستم مدیریت عملکرد بزرگتر

تاریخچه بازخورد 360 درجه

اولین استفاده از این روش، به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در این دوره آلمان بازخوردهای مختلفی از منابع مختلف جمع آوری می‌کرد تا بتواند عملکرد افسران خود را بررسی کند.
یکی از اولین کاربردهای این تکنیک به صورت تجاری، در دهه 1950 در شرکت تحقیق و مهندسی Esso رخ داد. سپس به صورت گسترده در شرکت ژنرال الکتریک در دهه 1980 توسط جک ولش مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا، ایده بازخورد 360 درجه افزایش پیدا کرد و تا دهه 1990 بیشتر منابع انسانی و متخصصان توسعه سازمانی این مفهوم را درک کردند. با این حال، جمع آوری و تطبیق بازخورد با روش های کاغذی بسیار وقت گیر و گران بود و بسیاری از متخصصان از این تکنیک صرف نظر کردند. با این وجود، با ظهور سیستم های آنلاین همه چیز تغییر کرد و بازخورد 360 درجه برای پیاده سازی سریع، ارزان و موثر شد. امروزه بازخوردهای 360 اینترنتی در حوزه های توسعه و یادگیری تجاری استانداردتر شده است و برخی از ناظران اظهار دارند که حدود 90٪ شرکت های Fortune 500(لیستی متشکل از 500 کمپانی برتر آمریکا از نظر درآمد) اکنون به طور معمول از آن استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب

به جوانب مثبت و منفی روش بازخورد 360 درجه نگاه کنید تا در روند تصمیم گیری به شما کمک کند. هر مورد با جزئیات بیشتر در زیر لیست شده است.

منفی

  • تنها به عنوان بخشی از سیستم سنجش عملکرد کلی استفاده می‌شود.
  • اگر به صورت شتابزده یا ناقص اجرا شود، باعث ایجاد مسائل و مشکلات سازمانی می‌شود.
  • اگر به طور مؤثر در برنامه های عملکرد موجود قرار نگرفته باشد، نمیتواند ارزش افزوده ایجاد کند.
  • از دریافت اطلاعات بیشتر توسط دریافت کنندگان این اطلاعات جلوگیری می‌کند زیرا این فرآیند ناشناس است.
  • به جای نقاط قوت، روی نقاط ضعف و کاستی کارکنان متمرکز می‌شود.
  • اطلاعات از ارزیاب های بی تجربه جمع آوری می‌شود و گروه بندی ها غیر منصفانه می‌شود.
  • در بعضی موارد به جمع آوری و پردازش داده های زیادی نیاز دارد.

مثبت

  • از منابع مختلف بازخورد کارمندان را فراهم می‌کند.
  • کار تیمی و پاسخگویی را توسعه می‌دهد و تقویت می‌کند.
  • مشکلات موجود در رویه ها که مانع رشد کارمندان است را شناسایی می‌کند.
  • مناطق خاص پیشرفت شغلی را آشکار می‌کند.
  • گرایش های تعصب و تبعیض را کاهش می‌دهد.
  • بازخورد سازنده ای برای بهبود خروجی کارمندان ارائه می‌دهد.
  • درباره‌ی نیازهای آموزشی بینش می‌دهد.

شرکت های استفاده کننده از این تکنیک بیشتر شرکت های The Fortune 1000(لیستی متشکل از 1000 کمپانی برتر آمریکا از نظر درآمد) یا از این تکنیک استفاده می‌کنند یا در برنامه های آتی خود قصد استفاده از آن را دارند. از جمله‌ی این شرکت ها می‌توان به والمارت، اپل و آمازون اشاره کرد.

مطلب بازخورد 360 درجه ، توسط پیام خرازیان گردآوری‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

منبع :

thebalancecareers

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.