هزینه استقرار HSE
هزینه استقرار HSE به عوامل مختلفی بستگی دارد مدیران سازمانها با شناخت بهتر این هزینهها میتوانند منابع لازم جهت استقرار اثربخش سیستم را قبل از اجرای برآورد و تامین نمایند.
این مطلب با توجه به تجارب پیام خرازیان به عنوان مدیر پروژه در پروژههای استقرار استانداردهای مدیریتی در سازمانهای مختلف، توسط پیام خرازیان نوشته شده است .
هزینه استقرار HSE
1)هزینه خدمات مشاوره HSE
شما جهت استقرار اثربخش الزامات HSE، قطعا به خدمات مشاور با تجربه و حرفهای نیاز خواهید داشت . طرحریزی و نظارت بر اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی توسط مشاور انجام میشود.
2) هزینههای آموزش
آموزشهای ایمنی و بهداشت شغلی متناسب با خطرات ایمنی و بهداشت شغلی شناسایی، طرحریزی و اجرا میشود. نظیر دوره ایمنی آشنایی با اصول ارگونومی، آشنایی با تجهیزات حفاظت فردی، دوره ایمنی کار در ارتفاع و ..
3)هزینه کالیبراسیون
در صورتی که سازمان جهت پایش عوامل زیان آور محیط کار از تجهیزات اندازهگیری استفاده نماید این تجهیزات باید توسط موسسات و مراکز کالیبراسیون مورد تایید اداره استاندارد کالیبره شود. به عنوان مثال ابزارهای اندازهگیری نظیر دسیبل سنج، لوکسمتر و…
توجه شود که حتی ابزارهای اندازهگیری که جدید خریداری میشود باید توسط این مراکز کالیبره شوند
4)هزینه اقامت، رفت وآمد و پذیرایی مشاور
خدمات اقامت و پذیرایی مشاور HSE بر عهده کارفرما است مگر در زمان عقد قراداد با مشاور توافق دیگری صورت گرفته باشد.
5)هزینههای اخذ تائیدیه بازرسی
بازرسیهای دورهای توسط مراجع ذیصلاح از تجهیزات باید انجام شود نظیر بازرسی آسانسور، اطفا حریق، لیفتراک، ارت و…
6)هزینههای تامین تجهیزات حفاظت فردی
هزینههای تامین تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز هر یک از شغلها با توجه به ارزیابی ریسک انجام شده صورت میگیرد خرید این تجهیزات باید از منابع خرید معتبر و تائیدیههای لازم صورت گیرد.
7) هزینه تامین سایر تجهیزات ایمنی
هزینه تامین سایر تجهیزات ایمنی نظیر سیستم اعلام یا اطفا حریق، خرید یا شارژ کپسولهای آتشنشانی و…. است.
8)تامین منابع انسانی
متناسب با اندازه و فعالیتهای سازمان ممکن است نیاز به یک یا چند افسر ایمنی و بهداشت شغلی باشد که سازمان باید پس از طرحریزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی این افراد را جذب نماید.
9)هزینه شرکت گواهیدهنده
محاسبه هزینه صدور گواهینامه HSE و تمدید آن در یک شرکت معتبر گواهی دهنده معتبر بستگی به اندازه سازمان، دامنه سیستم و محصولات و خدمات آن دارد.
توجه شود که گواهینامه HSE، گواهینامه بینالمللی نیست و توسط شرکت گواهیدهنده به صورت گواهینامه داخلی صادر میشود.
در قراداد شرکت گواهیدهنده مبلغ صدور و تمدید گواهینامه به صورت مجزا لحاظ میشود در مرحله اول سازمان باید مبلغ صدور گواهینامه HSE و دردورههای بعدی(مثلا سال بعد) هزینه تمدید گواهینامه را تا مرحله صدور بعدی پرداخت نماید.
10)هزینه نگهداری سیستم مدیریت
پس از اخذ گواهینامه HSE به منظور اطمینان از استمرار الزامات HSE، سازمان میتواند خدمات مشاوره را جهت نگهداری سیستم مدیریت تمدید نماید.
خدمات نگهداری سیستم مدیریت میتواند شامل نظارت بر اجرای الزامات HSE و پیشنهاد بهبود در سیستم و جلسات آموزش بازآموزی HSE باشد.
شناخت هزینه های HSE توسط مدیران قبل از استقرار HSE میتواند ریسکها و مشکلات پیادهسازی HSE را کاهشدهد
گانت چارت پیادهسازی HSE را میتونید از طریق لینک زیر دانلود کنید
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انشتار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.