واژگان ISO 9001:2015

مبانی و واژگان ISO9001:2015 در استاندارد مبانی و واژگان سیستم مدیریت ISO 9000:2015 توسط  کمیته ISO/TC 176 سازمان ایزو در سال 2015 تعریف و منتشر شده است بدین منظور مهمترین واژگان جدید استاندارد ISO 9001:2015 در زیر مطلب آمده  است .

در مبانی و واژگان سیستم مدیریت ایزو 9000 ، مفاهیم اساسی ، اصول مدیریت کیفیت و اصطلاحات و تعاریف تشریح شده است متن استاندارد مبانی واژگان ایزو 9000 را از طریق لینک انتهای مقاله دانلود کنید

واژگان ISO 9001:2015

دامنه کاربرد

دامنه این استاندارد و کاربرد آن تشریح شده است

مفاهیم اساسی

امامی اصول و روابط متقابل با آن‌ها، بایستی به عنوان یک کل . نه به طور مجزا از یکدیگر در نظر گرفته شود هیچ مفهوم یا اصلی به خودی خود از دیگری مهم‌تر نیست و همواره ایجاد تعادل در بکارگیری آن حیاتی است مفاهیم اساسی شامل:

  • کیفیت
  • سیستم مدیریت کیفیت
  • محیط کسب‌و‌کار
  • طرف‌های ذی‌نفع
  • پشتیبانی

اصول مدیریت کیفیت

هفت اصل مدیریت کیفیت در این استاندارد تشریح شده است در ویرایش قبلی استاندارد هشت اصل بوده است

تعاریف و اصطلاحات

تعاریف و اصطلاحات در 13 بخش در این استاندارد تشریح شده است :

  1. اصطلاحات مرتبط با فرد یا افراد
  2. اصطلاحات مرتبط با سازمان
  3. اصطلاحات مرتبط با فعالیت
  4. اصطلاحات مرتبط با فرآیند
  5. اصطلاحات مرتبط با سیستم
  6. اصطلاحات مرتبط با الزام
  7. اصطلاحات مرتبط با نتیجه
  8. اصطلاحات مرتبط با داده،اطلاعات  و مدارک
  9. اصطلاحات مرتبط با مشتری
  10. اصطلاحات مرتبط با ویژگی
  11. اصطلاحات مرتبط با تعیین
  12. اصطلاحات مربوط به اقدام
  13. اصطلاحات مربوط به ممیزی

کاربران ایزو 9001 ، برای استقرار استاندارد ISO 9001:2015 و Gap Analysis  باید به مفاهیم و اصطلاحات در استاندارد ISO 9000:2015 نیز توجه نمایند .

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است .

انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده  و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.