واژگان ISO 9001:2015
مبانی و واژگان ISO9001:2015 در استاندارد مبانی و واژگان سیستم مدیریت ISO 9000:2015 توسط کمیته ISO/TC 176 سازمان ایزو در سال 2015 تعریف و منتشر شده است بدین منظور مهمترین واژگان جدید استاندارد ISO 9001:2015 در زیر مطلب آمده است .
در مبانی و واژگان سیستم مدیریت ایزو 9000 ، مفاهیم اساسی ، اصول مدیریت کیفیت و اصطلاحات و تعاریف تشریح شده است متن استاندارد مبانی واژگان ایزو 9000 را از طریق لینک انتهای مقاله دانلود کنید
واژگان ISO 9001:2015
دامنه کاربرد
دامنه این استاندارد و کاربرد آن تشریح شده است
مفاهیم اساسی
امامی اصول و روابط متقابل با آنها، بایستی به عنوان یک کل . نه به طور مجزا از یکدیگر در نظر گرفته شود هیچ مفهوم یا اصلی به خودی خود از دیگری مهمتر نیست و همواره ایجاد تعادل در بکارگیری آن حیاتی است مفاهیم اساسی شامل:
- کیفیت
- سیستم مدیریت کیفیت
- محیط کسبوکار
- طرفهای ذینفع
- پشتیبانی
اصول مدیریت کیفیت
هفت اصل مدیریت کیفیت در این استاندارد تشریح شده است در ویرایش قبلی استاندارد هشت اصل بوده است
تعاریف و اصطلاحات
تعاریف و اصطلاحات در 13 بخش در این استاندارد تشریح شده است :
- اصطلاحات مرتبط با فرد یا افراد
- اصطلاحات مرتبط با سازمان
- اصطلاحات مرتبط با فعالیت
- اصطلاحات مرتبط با فرآیند
- اصطلاحات مرتبط با سیستم
- اصطلاحات مرتبط با الزام
- اصطلاحات مرتبط با نتیجه
- اصطلاحات مرتبط با داده،اطلاعات و مدارک
- اصطلاحات مرتبط با مشتری
- اصطلاحات مرتبط با ویژگی
- اصطلاحات مرتبط با تعیین
- اصطلاحات مربوط به اقدام
- اصطلاحات مربوط به ممیزی
کاربران ایزو 9001 ، برای استقرار استاندارد ISO 9001:2015 و Gap Analysis باید به مفاهیم و اصطلاحات در استاندارد ISO 9000:2015 نیز توجه نمایند .
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.