مدل ONET

مدل ONET

مدل ONET توسط وزارت کار آمریکا به عنوان جایگزینی برای فرهنگ عناوین شغلی مطرح شده است و یک نظام جدید و جامع برای تجزیه و تحلیل مشاغل ارائه نموده است

مدل اونت به نحوی طراحی شده که تحلیگران متعدد با اهداف گوناگون و به مظنورهای مختلف از  این مدل استفاده می‌نمایند.

مدل ONET

هدف از شبکه اونت ارائه زبان مشترک برای توصیف مشاغل تمامی شرکت‌ها است.

فواید مدل شبکه اونت

  • توصیف شغل به به روش‌های متعدد نظیر روش‌های مبتنی بر شغل و روش‌های مبتنی بر شاغل
  • ایجاد زبان مشترک برای مشاغل و شرکت‌های مختلف

تجزیه و تحلیل شغل پایه و اساسی برای توسعه به‌کارگیری بسیاری از راهبردهای انتخاب پرسنل است

مهمترین کاربرد مدل اونت

شبکه اونت حجم زیادی از اطلاعات معنادار و قابل اتکا برای تعداد زیادی از مشاغل را در بر می‌گیرد که برخی از این کاربردها شامل :

  • تهیه شرح‌شغل‌های تفضیلی و گروه‌بندی مشاغل
  • اطلاع از الزامات شغلی مورد نیاز برای طبقه‌بندی مشاغل
  • تجزیه و تحلیل شغل مشاغل متعدد در سازمان‌های بزرگ
  • مقایسه میان مشاغل و میان سازمان‌ها
  • بکارگیری توسط تحلیلگران با اهداف متعدد و گوناگون

ONET ترکیبی از پژوهش‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل شغل است که بر مجموعه‌ای از دانش‌ها و پژوهش‌های مبتنی بر شغل انجام شده است.

الگوی محتوایی اونت ONET

الگوی محتوایی اُنت از شش طبقه اصلی تشکیل شده است.

1)الزامات شاغل

الزامات شاغل به مهارت‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • مهارت‌های پایه
  • مهارت‌های بین وظیفه‌ای
  • دانش
  • تحصیلات

مهارت‌های اساسی و میان وظیفه‌ای به افراد در کسب دانش شغلی خاص کمک می‌نماید اینگونه مهارت‌ها به افراد در گسترش فعالیت‌های کاری متعدد کمک می‌نماید.

2) ویژگی‌های شاغل

ویژگی‌های شاغل با ویژگی‌های فردی بادوام که افراد برای انجام موفقیت آمیز شغل به آن‌ها نیازمندند در ارتباط است. این ویزگی‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

توانایی‌ها

قابلیت‌های بادوامی است که به آن اندازه که می‌توان دانش و مهارت‌های اساسی را به واسط تجربه به دست‌آورد، به تجربه وابسته نیست.

ارزش‌های کاری و علائق حرفه‌ای

به توانایی فرد برای انجام شغل نمی‌پردازد بلکه با پاسخ به سوالاتی همانند زیر به تناسب شاغل با شغل کمک خواهد نمود.

  • آیا فرد شغل را انجام خواهد داد یا نه ؟
  • چه چیزهایی از نظر او جالب خواهد بود؟
  • چه چیزهایی منجر به رضایت و خشنودی او خواهد شد؟
سبک‌های کاری

به ویژگی‌های بادوام شاغلان اشاره دارد و تا حدی شبیه توانای‌ها با عملکرد حداکثری سروکار دارند، سبک‌های کاری با عملکرد و شخصیت مرتبط است و به عنوان انواع رفتارهای عادی که در انجام کار ابراز می‌شوند مد نظر قرار داده می‌شوند نظیر پایداری، انرژی، توجه به دیگران، استقلال، تفکر تحلیلی و …

3) الزامات تجربه

به تجربه‌های ساختارمند و غیر ساختارمند اشاره می‌کند شامل:

  • آموزش
  • تجربه
  • گواهینامه

4) الزامات شغل

الزامات شغل در سه دسته فعالیت‌های عمومی شغل، زمینه‌کاری و زمینه سازمانی طبقه‌بندی می‌شوند.

فعالیت‌های عمومی شغل

فعالیت‌های عمومی شغل به معنای وظایفی است که در سطح وسیعی کاربرد دارند و می‌توانند برای مشاغل متعددی به کار گرفته شوند.

زمینه شغل

زمینه شغل در رابطه با شرایطی است که کار باید تحت آن انجام شود

  • برای مثال کارکردن با افراد ناراضی یکی از توصیفگرهایی زمینه شغلی است که می‌تواند در مورد شغلی مثل نگهبان زندان که با اهانت‌های زندانیان مواجه است.
زمینه سازمانی

بسیاری از ویژگی‌های سازمان می‌توانند بر نحوه انجام شغل تاثیر بگذارد برای مثال چنانچه تعداد سلسله مراتب سازمانی کم باشد استقلال بیشتری کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها خواهند داشت.

5) الزامات خاص شغل

وظایف خاص شغل منجر به تمیز دادن شغلی از شغل دیگر می‌شود شامل:

  • دانش و مهارت‌های شغلی
  • وظایف، مسئولیت‌ها
  • ابزارها و مهارت‌های فناوری اطلاعات

6)ویژگی‌های حرفه شغلی

ویژگی‌های حرفه شغلی مستقیما در اُونت ذکر نشده است اما با استفاده از این وب‌سایت می‌توان به سایر پایگاه‌های اطلاعاتی متصل گردید.

  • اطلاعات بازار کار
  • دورنمای شغل
  • حقوق و دستمزد

منبع :

www.onetonline.org

 

 

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.