تدوین اهداف
تدوین اهداف در تمامی استانداردهای مدیریتی یک الزام است و سازمان باید اهداف متناسب با مقاصد و جهتگیری با توجه به نیازها و انتظارات ذینفعان خود را به صورت قابل اندازهگیری تعریف نماید.
نگارش اهداف
اهداف در استانداردهای مدیریتی
تمامی استانداردهای مدیریتی از سال 2015 به بعد از ساختار یکسانی مطابق پیوست SL تبعیت میکنند بند اصلی مرتبط با اهداف در استانداردهای مدیریتی در ادامه لیست شده است.
- ۶.۲ اهداف کیفیت و طرحریزی برای دستیابی به آنها
اهداف میتواند بهترین راه برای تحقق خط مشی باشد برای همین باید با عناصر خط مشی در ارتباط باشد.
اهداف استاندارد ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت
- در بخشها و سطوح مختلف سازمان
اگر سازمان شما از کارت امتیازدهی BSC استفاده مینماید این یک قالب مناسب برای این بند استاندارد است.
- در راستای خط مشی کیفیت باشد
برای هر از موضوعات اشاره در خط مشی یک یا چند هدف مرتبط با آن را تعیین نمایید.
- قابل اندازهگیری باشد
مثال اهداف
مثال1
در صورتی که شما در خط مشی افزایش سهم بازار اشاره نموده باشید در راستای آن میتوان یک یا چندین هدف مرتبط با این موضوع تعیین نمود.
- افزایش سهم بازار محصول A از 10 % به 20% در خاورمیانه
- افزایش تنوع محصولات از 3 به 5 محصول
مثال 2
در خط مشی کیفیت یک سازمان توجه به نیازهای مشتریان جهت تحویل به موقع و نقص صفر اشاره شده است در این راستا میتوان اهداف زیر را مشخص نمود.
- بهبود تحویل به موقع محصول A از 10 به 20
- کاهش ضایعات مشتریان برای محصول B از 5% به 3%
مشخصههای هدف
یکی از روشهای تدوین هدف استفاده از ویژگیهای SMART در هدف است که در ادامه هر یک توضیح داده شده است .
هر یک از کارکنان باید درک کند چگونه شغلشان تحقق اهداف کیفیت را پشتیبانی مینماید برای این منظور اقدامات زیر صورت گیرد:
- Specific خاص
یک هدف باید واضح و مشخص باشد .
مثلا به جای گفتن بهبود محصول نامنطبق گفته شود کاهش عدم انطباق در فرآیند پرسکاری
- Measurable قابل اندازهگیری
در صورتی که هدف قابل اندازهگیری نباشد چگونه میتوان فهمید که محقق شده است؟
برای بررسی اثربخشی یک هدف باید قابل اندازهگیری باشد
بدین منظور این بدین معنی است که هدف کاهش عدم انطباق در فرآیند پرسکاری از 20% به 10% بسیار موثر تر از هدف ” بهبود کیفیت محصول فرآیند پرسکاری” است
نقایص ایجاد شده اندازهگیری شده و برنامههایی برای کاهش تعداد نقایص تدوین نمایید اما با کلی صحبت کردن راجب کیفیت نمی توان برنامه بهبود را مشخص نمود.
- Agreed موافقت نمودن
هدف توسط مدیریت ارشد سازمان ایجاد و تصویب شود زمانی که مدیریت در مورد هدف خود به توافق رسید برنامه دستیابی به آن و منابع لازم مشخص شده و در سطح سازمان ابلاغ میشود کارکنان در هر سطح سازمان باید با اهداف و برنامه دستیابی به آن موافقت کنند.
- Realistic واقع بین
واقع بین بودن هدف ، دستیابی به آن را برای شما آسانتر میکند
اگر به کارکنان بگویید میخواهید نقایص را از 50% به 2% کاهش دهید، آنها نمیتوانند قبول کنند که چگونه میخواهید به آن دستیابید مگر برنامههای دستیابی، آن را پشتیبانی نماید. هدف واقعبینانه را تعیین کنید تا اهداف غیر واقعی و دور از انتظار
- Time-Based مبتنی بر زمان
برای اینکه یک هدف موثر باشد هدف باید ، زمان داشته باشد
گفتن اینکه می خواهید عدم انطباقهای فرآیند پرسکاری را از 15% به 10% در سال آینده کاهش دهید امکان برنامهریزی بهتر را فراهم مینماید همچنین داشتن زمان به شما این امکان را میدهد تا میزان دستیابی به اهداف را بررسی نمائید.
برای هر یک از هدفها، باید برنامه دستیابی به آن تعیین شود و اهداف و برنامههای آن به ذینفعان اطلاع رسانی شود و کارکنان این اهداف را درک نموده و جهت دستیابی به آن تلاش نمایند.
اهداف باید در دورههای زمانی تعیین شده مورد پایش و بررسی قرار گرفته و دلایل عدم تحقق آن بررسی و اقدامات لازم صورت گیرد.
نمونه اهداف کیفیت را از طریق لینک زیر میتوانید مشاهده نمائید.
این مقاله توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.