نمونه منطق رادار تعالی سازمانی

نمونه منطق رادار تعالی سازمانی به شما در درک بهتر از عناصر و ویژگی‌های منطق RADAR کمک می‌نماید در ادامه یک نمونه محتوای نگارش شده بر اساس منطق رادار در حوزه توانمندسازها توسط مهندس پیام خرازیان ارایه شده است.

نمونه منطق رادار

جمع‌آوری اطلاعات توانمندساز و نتایج در خودارزیابی تعالی به روش پروفورما و نگارش اظهارنامه تعالی سازمانی باید بر اساس عناصر و ویژگی‌های منطق RADAR باشد که در این مطلب یک نمونه رویکرد توسعه آموزش با ادبیات ساده و روان برای یک سازمان توصیف شده است.

عنوان رویکرد

رویکرد توسعه آموزش در مدل‌های تعالی سازمانی مد نظر قرار گرفته در زیر معیارهای مختلف مدل تعالی سازمانی به آن اشاره شده است

زیر معیارهای مرتبط با رویکرد

  • در مدل EFQM 2020 در زیر معیار 3-2- کارکنان – جذب، دخیل کردن، توسعه و نگهداشت کارکنان
  • در مدل جایزه ملی تعالی 1400 در زیر معیار 3-2 – توسعه و مدیریت عملکرد

معرفی مطالعه موردی

سازمانی که رویکرد توسعه آموزش در آن بررسی شده است ارایه دهنده ارایه دهنده خدمات سلامتی در محل سازمان‌ها و یا در محل خود به مشتریان است با توجه به اینکه تمرکز اصلی بر ارایه خدمات سلامتی به مشتریان است رفتارها و مهارت‌های ارتباطی کارکنان علاوه بر کیفیت خدمات از اهمیت بالایی برخوردار است.

به منظور درک بهتر ویژگی‌های منطق رادار ، د صورت نیاز به توضیحات تکمیلی جهت اطلاع از ویژگی مرتبط به عناصر منطق رادار در داخل پرانتز با فونتی کج مشخص شده است.

عنصر رویکرد توسعه آموزش

ارتقاء سطح توانمندی کارکنان ( ویژگی مناسب) در راستای استراتژِی ارتقاء سطح کیفی خدمات به مشتریان و توانمندسازی کارکنان ( ویژگی همسو ) مطابق روش اجرایی آموزش توسط واحد آموزش با نظارت کمیته آموزش به ترتیب زیر طرحریزی( ویژگی مناسب) و اجراء شده است.

  • تدوین/بازنگری استاندارد آموزشی هر شغل توسط کمیته آموزشی؛
  • شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان توسط مدیران و اعلام به مسئول آموزش در ابتدای هر سال و موردی؛
  • برنامه آموزشی ابتدای هر سال بر اساس نیازهای آموزشی، استاندارد آموزشی تدوین شده و مطابق رویکرد بودجه ( مرتبط بودن به سایر رویکرد اشاره می‌نماید ویژگی همسو بودن) بودجه لازم لحاظ می‌گردد و بازنگری این برنامه در طی سال در صورت نیاز؛
  • اجرای دوره‌های آموزشی مطابق برنامه‌ آموزشی به صورت دوره‌های حضوری و آنلاین؛
  • ارزیابی دوره‌ها از طریق نظرسنجی پایان دوره و بررسی اثربخشی سه ماه پس از برگزاری دوره؛
  • ثبت و نگهداری پرونده آموزشی کارکنان.

(موارد اشاره شده در بالا فرآیند محور بودن رویکرد را تشریح می‌نماید در ویژگی مناسب مد نظر قرار می‌گیرد.)

همچنین با توجه به استراتژی افزایش تعداد مشتریان سازمانی و افزایش مراکز ارایه خدمات به مشتری در آینده و به منظور دسترسی تمامی کارکنان به آموزش، بستر پرتال آموزشی مبتنی بر نظام آموزش فراهم شده است.( ویژگی مناسب و بر تمرکز بر آینده اشاره می‌نماید)

عنصر جاری سازی

  • کمیته آموزش از ابتدای سال 1399 ایجاد شده و تاکنون با برگزاری 5 جلسه اقدام به تدوین یا بازنگری 30 استاندارد آموزشی برای مشاغل سازمانی نموده است.
  • بر اساس نیازسنجی آموزشی و استانداردآموزشی 20 دوره آموزشی (200 ساعت) در سال 1400 شناسایی شده که در برنامه آموزش برای تمامی سطوح کارکنان پیش‌بینی شده است ( به اجرای رویکرد در تمامی نواحی اشاره می‌نماید و ویژگی اجرا شده مد نظر است) که در این سال تنها دوره‌های برنامه‌ریزی شده در سطوح کارشناسان اجرا شده است. نظیر دوره مهارت‌های ارتباطی (به صورت مجازی)، هوش هیجانی (به صورت مجازی)، مدیریت ارتباط با مشتری( در محل موسسه آموزشی)
  • با شیوع پاندمی کرونا در اسفند سال 1398 ،کمیته آموزش در خرداد 1399 تصمیم گرفت تا از بستر Skyroom برای برگزاری دوره‌های آنلاین استفاده نماید که در سال 1400 اکثر دوره‌های برنامه‌ریزی شده به صورت آنلاین در این بستر برگزار شده است. ( به انعطاف پذیری سازمان در جاری سازی رویکرد و چابکی آن اشاره می‌نماید و ویژگی ساخت‌یافته مد نظر است)
  • نظرسنجی دوره آموزشی در پایان تمامی دوره‌ها از تمامی شرکت‌کنندگان دوره توسط کارشناس آموزش دریافت شده است و بر اساس این نتایج، عملکرد مراکز آموزشی یا مدرسان مورد ارزیابی قرا می‌گیرند. نظیر تغییر مدرس رفتار سازمانی
  • تمامی پرونده آموزشی کارکنان از سال 1400 به صورت فایل الکترونیکی اسکن شده و از طریق سیستم DMS با نرم افزار Alfresco نگهداری می‌گردد.
  • پرتال آموزش در بهمن 1400 را‌ه‌اندازی شده است و محتوای دوره‌های آموزش‌های قبلی در پرتال بارگذاری و در دسترس تمامی کارکنان در تمامی دفاتر و سایت‌های شرکت قرار گرفته است.

عنصر ارزیابی و اصلاح

ویژگی اندازه‌گیری و تحلیل

“اندازه‌گیری و تحلیل” از طریق شاخص‌های زیر صورت می‌گیرد.

  • میزان رضایتمندی کارکنان از تلاش سازمان جهت ارتقاء توانمندی کارکنان- دوره‌-سالانه-مدیر منابع انسانی- زیر معیار مرتبط 6
  • میزان رضایتمندی مشتری از دانش و توانمندی کارکنان در ارایه خدمات به مشتری، دوره سالانه ، توسط مدیر منابع انسانی ، زیر معیار مرتبط 6
  • شکایت مشتری از دانش و توانمندی کارکنان در ارایه خدمات به مشتری، دوره سالانه، توسط مدیر منابع انسانی، زیر معیار مرتبط 7
  • سرانه آموزش کارکنان در دوره سالانه، کارشناس آموزش زیر معیار مرتبط 7
  • میانگین اثربخشی آموزشی در دوره سالانه توسط مدیر منابع انسانی، زیر معیار مرتبط 7

این شاخص‌ها در دوره‌های زمانی فوق اندازه‌گیری شده و نتایج سال گذشته در ابتدای هرسال در کمیته آموزشی تحلیل شده و گزارش آن به مدیرعامل ارایه می‌شود. ( نظیر: گزارش تحلیل عملکرد آموزش در سال 1400 در مورخ 22/1/1400)

ویژگی یادگیری و بهبود

بررسی میزان اثربخشی آموزشی در خصوص دوره آنلاین در سال 1399، توسط کمیته آموزش منجر به بازنگری در اجرای دوره‌های آموزشی آنلاین گردید بدین منظور با انجام ارزیابی ریسک آموزش آنلاین، موضوعات کارگروهی آنلاین، تمرینات و آزمون آنلاین به آموزش آنلاین اضافه گردید و اثربخشی دوره‌های آموزشی به میزان 20% در سال 1400 افزایش یافته است.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.