کنترل کیفیت

کنترل کیفیت چیست؟

کنترل کیفیت به عنوان بخشی از مدیریت کیفیت که بر برآورده کردن الزامات کیفیت تمرکز دارد تعریف می‌شود.

کنترل کیفیت

تاریخچه کنترل کیفیت

گرچه به یک روایت می‌توان گفت که تاریخ کنترل کیفیت با تاریخ صنایع و اختراعات هم‌زمان بوده، و از روزی که بشر اقدام به ساختن ابزارها و وسایل و ضروریات مورد نیاز خود نموده، همواره در صدد بهبود کیفیت آن‌ها بوده‌است، اما این موضوع تا زمان انقلاب صنعتی و تولیدات انبوه، خیلی جدی گرفته نشد و کشورهای صنعتی پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا ، انگلیس، آلمان در کیفیت پیشرو هستند.

قبل از اوایل قرن بیستم تمرکز اصلی تولید انبوه، روی مقدار تولید، بیشتر از کیفیت تولید بود اما تا دهه 1920 به دلیل افزایش تقاضا، تمرکز از کمیت به کیفیت تغییر یافت. زیرا مشخص شد که کار سخت‌تر برای مدت طولانی‌تر باعث افزایش بهره‌وری نمی‌شود و راه رسیدن به بیشترین سود انجام کار به‌صورت هوشمندانه‌تر و با استفاده از اقدامات کنترل کیفیت است.

کنترل کیفیت در ایران

در بسیاری از صنایع ایران نهادهای و ارگان‌های قانونگذار بر کیفیت محصولات و خدمات نظارت می‌نمایند با این وجود هنوز کیفیت در بسیاری صنایع داخل کشور در حد شعاری بیش نیست، مگر صنایعی که برای صادرات تولیدات خود ناچار به تولید محصول یا خدمت با کیفیت باشند.

این سازمان‌ها برای حصول اطمینان از برآورده‌سازی الزامات مشخص شده در محصولات و خدمات،  واحدی را با نام کنترل کیفیت راه‌اندازی نموده  و فرد صلاخیت‌داری در شغل مدیر کنترل کیفیت یا مسئول کنترل کیفیت  به‌طور مستقل زیر نظر مدیریت ارشد فعالیت می‌نماید.

Quality 4.0

کیفیت 4.0 یک شاخه از صنعت4.0 است که بعنوان چهارمین انقلاب صنعتی نیز از آن یاد می‌شود. صنعت 4 روند استفاده از اتوماسیون اضافی و تبادل داده در فناوری‌ها برای تولید است.
این انقلاب شامل capaba- bilities مانند اینترنت اشیاء (IOT)، پردازش ابری، یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین و چاپ سه‌بعدی است.
کیفیت4.0 شیوه‌های مدیریت کیفیت را با فناوریهای صنعت 4.0 تراز می‌کند. کیفیت 4.0 جایگزین روش‌های سنتی در مدیریت کیفیت نمی‌باشد درعوض این روش‌ها را که شامل تهیه استراتژی‌ها برای مدیریت کیفیت است را تقویت وبهینه می‌کند.

ابزارهای کنترل کیفیت

درسال 1974 دکتر Kaoru Ishikawa مجموعه‌ای از ابزارهای بهبود فرآیند را در متن راهنمای کنترل کیفیت گردآوردی نموده است که در سراسر جهان بعنوان هفت ابزار کنترل کیفیت شناخته شد است، که عبارت است از

  • نمودار علت و معلول
  • برگه وارسی
  • نمودار کنترلی
  • هیستوگرام
  • نمودار پارتو
  • نمودار پراکندگی
  • طبقه بندی

علاوه بر ابزارهای اساسی، تعدادی ابزارهای کنترل کیفیت آماری اضافی که بعنوان هفت ابزار مکمل شناخته شده‌است که عبارت‌است از: طبقه‌بندی داده‌ها، نقشه‌های نقص‌ها، ثبت وقایع، فلوچارت‌های فرآیند، مراکز پیشرفت، تصادفی‌سازی، تعیین اندازه نمونه

مهمترین اهداف QC

  • کاهش نقص‌های محصولات
  • کاهش عیوب و ضایعات محصول
  • ثبات کیفیت محصولات
  • بهبود رضایتمندی مشتریان
  • ثبات کیفیت محصولات
  • کاهش خطای انسانی
  • کاهش خطرات ایمنی محصول
  • رعایت قوانین، آیین نامه‌ها، استانداردهای ملی و داخلی شرکت

این مطلب ، توسط پیام خرازیان ترجمه‌ و گردآوری شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام مترجم پیام خرازیان و آدرس سایت منبع بلامانع است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.