فرآیند برون سپاری

فرآیند برون سپاری

طرح‌ریزی فرآیند برون سپاری به شرکت‌ها کمک می‎‌نماید تا ریسک‌های مرتبط با آن‌ها کاهش یابد

فرآیند برون سپاری

مقدمه

  • امروزه برخی از شرکت‌ها با راه‌اندازی برندی تنها با برون سپاری تولید اقدام به فروش محصولات تولیدی می‌نمایند.
  • تولید بدون کارخانه Factory less یا Manufacture less شناخته می‌شود و در تجارت بین‌المللی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در ایران نیز برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید بدون کارخانه نموده یا بخشی از محصولات خود را به تامین‌کنندگان واگذار می‎نمایند

برون سپاری در استانداردهای مدیریتی

  • در استانداردهای مدیریتی متداول از جمله ایزو 9001 ، ایزو 45001 و ایزو 14001 الزاماتی برای برون سپاری در نظر گرفته شده است.

استاندارد ISO 9001:2015

  • بند 8-4 کنترل فرآیندها، محصولات و خدمات برون سازمانی
    معیارهای ارزیابی اولیه و انتخاب، ارزیابی عملکرد و ارزیابی دوره‌ای تامین کنندگان
    نوع و نحوه کنترل بر تامین کنندگان
    ارتباط با تامین کننده در خصوص مسائل کیفیت
    اطلاعات خرید اقلام موثر بر کیفیت

استاندارد ISO 45001:2018

  • بند 8-1-4 – خرید
    نوع و میزان کنترل بر فعالیت‌های پیمانکاران در خصوص مسائل ایمنی و بهداشت شغلی
    ارتباطات با تامین کننده در خصوص مسائل ایمنی و بهداشت شغلی
    معیارهای ارزیابی اولیه و عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی تامین کننده در مرحله عقد و تمدید قرارداد
  • بند 5-4 مشاوره و مشارکت کارگران

مراحل فرآیند برون سپاری

تدوین استراتژی

  • در این مرحله استراتژی‌های برون سپاری مشخص می‌گردد

طرحریزی

  • تعیین تیم برون سپاری
  • تعیین صلاحیت‌ها و الزامات مورد نیاز برای تامین‌کننده
  • تدوین مستندات مورد نیاز از جمله سند RFI ، RFP و SLA

مدیریت ریسک

  • در هر مرحله از فرآیند برون سپاری، باید ریسک‌ها را شناسایی و برنامه پاسخ به آن را مشخص نمود.

شناسایی و ارزیابی تامین‌کننده

  • منبع‌یابی
  • تهیه Long list و Short List
  • درخواست اطلاعات از تامین کننده RFI
  • پیشنهاد RFP به تامین کننده
  • ارزیابی تامین کننده
  • مذاکره با تامین‌کننده
  • بازدید از محل تامین‌کننده
  • تائید نمونه‌ اولیه
  • عقد قرارداد با تامین‌کننده

برنامه‌ریزی

  • برنامه‌ریزی تولید
  • برنامه‌ریزی تامین مواد اولیه ( در صورت نیاز)

پایش و بازنگری عملکرد تامین کننده

  • از طریق معیارهایی نظیر کیفیت، تحویل به‌موقع، ارتباطات، بارگیری و ارسال، بازخورد مشتری عملکرد تامین‌کننده پایش می‌گردد.

حل و فصل مسائل

  • تمامی مسائل و مشکلات کارفرما و تامین‌کننده توسط طرفین رفع و مستند می‌گردد.

درس آموخته‌ها

  • دانش بوجود آمده ثبت و به اشتراک گذاشته می‌شود.

پایان قرارداد

  • پس از به اتمام رسیدن قرارداد تامین کننده، ارزیابی نهایی بر اساس معیارهایی نظیر کیفی و تعاملات و مالی مشخص می‎‌گردد.

بهبود فرآیند

باید به فرآیند برون سپاری بر اساس اطلاعات زیر نگاهی عمیق نمود و بهبودهایی در فرآیند برون سپاری اعمال نمود.

  • بازخورد مشتریان
  • نتایج ارزیابی‌ها

مدیریت تغییرات

  • کلیه تغییرات مرتبط با فعالیت‌های تامین محصول تا عقد قرارداد و در طی مدت همکاری ثبت و رسیدگی می‌گردد.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
برخی از منابع :

ISO 9001
ISO 45001
ISO 37500

www.iso.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.