فرآیند برون سپاری
طرحریزی فرآیند برون سپاری به شرکتها کمک مینماید تا ریسکهای مرتبط با آنها کاهش یابد
فرآیند برون سپاری
مقدمه
- امروزه برخی از شرکتها با راهاندازی برندی تنها با برون سپاری تولید اقدام به فروش محصولات تولیدی مینمایند.
- تولید بدون کارخانه Factory less یا Manufacture less شناخته میشود و در تجارت بینالمللی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
- در ایران نیز برخی از شرکتها اقدام به تولید بدون کارخانه نموده یا بخشی از محصولات خود را به تامینکنندگان واگذار مینمایند
برون سپاری در استانداردهای مدیریتی
- در استانداردهای مدیریتی متداول از جمله ایزو 9001 ، ایزو 45001 و ایزو 14001 الزاماتی برای برون سپاری در نظر گرفته شده است.
استاندارد ISO 9001:2015
- بند 8-4 کنترل فرآیندها، محصولات و خدمات برون سازمانی
معیارهای ارزیابی اولیه و انتخاب، ارزیابی عملکرد و ارزیابی دورهای تامین کنندگان
نوع و نحوه کنترل بر تامین کنندگان
ارتباط با تامین کننده در خصوص مسائل کیفیت
اطلاعات خرید اقلام موثر بر کیفیت
استاندارد ISO 45001:2018
- بند 8-1-4 – خرید
نوع و میزان کنترل بر فعالیتهای پیمانکاران در خصوص مسائل ایمنی و بهداشت شغلی
ارتباطات با تامین کننده در خصوص مسائل ایمنی و بهداشت شغلی
معیارهای ارزیابی اولیه و عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی تامین کننده در مرحله عقد و تمدید قرارداد - بند 5-4 مشاوره و مشارکت کارگران
مراحل فرآیند برون سپاری
تدوین استراتژی
- در این مرحله استراتژیهای برون سپاری مشخص میگردد
طرحریزی
- تعیین تیم برون سپاری
- تعیین صلاحیتها و الزامات مورد نیاز برای تامینکننده
- تدوین مستندات مورد نیاز از جمله سند RFI ، RFP و SLA
مدیریت ریسک
- در هر مرحله از فرآیند برون سپاری، باید ریسکها را شناسایی و برنامه پاسخ به آن را مشخص نمود.
شناسایی و ارزیابی تامینکننده
- منبعیابی
- تهیه Long list و Short List
- درخواست اطلاعات از تامین کننده RFI
- پیشنهاد RFP به تامین کننده
- ارزیابی تامین کننده
- مذاکره با تامینکننده
- بازدید از محل تامینکننده
- تائید نمونه اولیه
- عقد قرارداد با تامینکننده
برنامهریزی
- برنامهریزی تولید
- برنامهریزی تامین مواد اولیه ( در صورت نیاز)
پایش و بازنگری عملکرد تامین کننده
- از طریق معیارهایی نظیر کیفیت، تحویل بهموقع، ارتباطات، بارگیری و ارسال، بازخورد مشتری عملکرد تامینکننده پایش میگردد.
حل و فصل مسائل
- تمامی مسائل و مشکلات کارفرما و تامینکننده توسط طرفین رفع و مستند میگردد.
درس آموختهها
- دانش بوجود آمده ثبت و به اشتراک گذاشته میشود.
پایان قرارداد
- پس از به اتمام رسیدن قرارداد تامین کننده، ارزیابی نهایی بر اساس معیارهایی نظیر کیفی و تعاملات و مالی مشخص میگردد.
بهبود فرآیند
باید به فرآیند برون سپاری بر اساس اطلاعات زیر نگاهی عمیق نمود و بهبودهایی در فرآیند برون سپاری اعمال نمود.
- بازخورد مشتریان
- نتایج ارزیابیها
مدیریت تغییرات
- کلیه تغییرات مرتبط با فعالیتهای تامین محصول تا عقد قرارداد و در طی مدت همکاری ثبت و رسیدگی میگردد.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
برخی از منابع :
ISO 9001
ISO 45001
ISO 37500
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.