بازنگری مدیریت ایزو

بازنگری مدیریت ایزو 9001

بازنگری مدیریت ایزو در الزامات سیستم‌های مدیریت نظیر ایزو 9001، ایزو 14001 و… لحاظ شده است و مدیریت ارشد سازمان‌ها به‌منظور اطمینان از اثربخشی استقرار سیستم‌های مدیریت و تعیین فرصت‌های بهبود در دوره‌های زمانی مشخصی اقدام به انجام بازنگری می‌نمایند

در بازنگری مدیریت ایزو 9001  ، جمع بندی نتایج سیستم مدیریت کیفیت بررسی شده و برنامه ریزی برای بهبود سیستم صورت می‌گیرد، عموما بازنگری مدیریت در قالب جلسات برنامه‌ریزی شده توسط مدیریت ارشد اجراء می‌شود.

بازنگری مدیریت ایزو

  • الزام استاندارد ISO 9001:2015 ، انجام بازنگری مدیریت در فواصل برنامه ریزی شده می باشد این می تواند بصورت ماهیانه ، سه ماهه ، شش ماهه و یا سالانه باشد برنامه زمان بندی آن باید در تقویم سازمان قرار گرفته و تاریخ واقعی برگزاری جلسه به اطلاع عموم رسانده شود .
  • هماهنگی جهت برگزاری بازنگری توسط نماینده مدیریت  یا تضمین کیفیت با دعوت از مدیران ارشد ، سرپرستان ، ذی نفعان صورت می‌گیرد .
  • دستور کار بازنگری سیستم مدیریت بر فعالیت های مرتبط با کیفیت از جمله توسعه سیستم مدیریت تمرکز دارد
  • در این بازنگری باید اطلاعات فوق بصورت گزارشی یا نموداری (نظیر نمودار پارتو ، نمودارهای میله ها روند بهتر و بدتر شدن را نمایش دهد) توسط مدیریت ارشد مرور شود .
    جلسه بازنگری شامل زمان شروع و خاتمه، تاریخ انجام، حاضرین جلسه، یادداشت مختصری ازفعالیت‌های بحث / بررسی و مصوبات جلسه با ذکر مهلت زمانی و تاریخ  باید مستند شود و سوابق این بازنگری‌ها باید نگهداری شود.

ورودی‌های بازنگری مدیریت ایزو

موارد زیر می تواند بعنوان ورودی‌های بازنگری مدیریت مورد بررسی قرار گیرد :

  • گزارش تحقق بازنگری مدیریت قبلی و مهمترین اقدامات انجام‌شده آخرین جلسه بازنگری مدیریت.
  • نتایج ممیزی‌ها شامل ممیزی داخلی، ممیزی شرکت گواهی دهنده ایزو و ممیزی مشتری.
  • گزارش تحقق اهداف کیفیت. (گزارش تحقق هر یک از اهداف با توجه به برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده)
  • گزارش بازنگری خط‌مشی کیفیت، (آیا خط‌مشی کیفیت نیاز به ویرایش دارد؟)
  • بازخورد مشتری وطرف های ذی نفع شامل: گزارش رضایتمندی مشتری، پیشنهادات و شکایت مشتری و ذی نفعان
  • عملکرد فرآیندها.
  • انطباق محصولات و خدمات (گزارشات مرتبط با انطباق با الزامات محصول و خدمات)
  • گزارش عدم انطباق‌های سیستم، محصول و فرآیند.
  • نتایج پایش و اندازه‌گیری.
  • توصیه‌های بهبود نظیر بهبود وضعیت محصول، فرآیندها و…
  • عملکرد تأمین کنندگان برون‌سازمانی
  • بررسی کفایت منابع
  • اثربخشی اقدامات انجام‌شده برای پرداختن به ریسک‌ها و فرصت‌ها
  • نتایج بازنگری مدیریت قبلی (گزارش از میزان تحقق تصمیمات اخذشده در  بازنگری‌های قبلی)
  • وضعیت اقدام اصلاحی و پیشگیرانه.
  • تغییراتی که می‌تواند بر سیستم مدیریت تأثیر گذار باشد نظیر: الزامات و مقررات قانونی.
  • بازنگری مدارک سیستم مدیریت (آیا مدارک سیستم مدیریت کیفیت کفایت دارد؟)
  • بررسی ارتباطات درون سازمان

خروجی‌های بازنگری مدیریت ایزو

خروجی‌ها باید تصمیمات و اقدامات زیر را شامل شود :

  • بهبود فرآیند های کسب و کار
  • بهبود اثربخشی سیستم مدیریت
  • هر گونه نیاز به تغییر در سیستم مدیریتی
  • بهبود محصول با توجه به الزامات مرتبط با محصول و خواسته های مشتریان
  • منابع مورد نیاز شامل منابع انسانی ، منابع مالی مورد نیاز برای هر یک از تصمیمات

با توجه به صلاحدید سازمان می‌توان بازنگری را در چند مرحله برگزار نمود مثلا در یک جلسه فقط نتایج بازخورد مشتریان مورد بررسی قرار گیرد و در جلسات دیگر سایر ورودی مورد بررسی قرار گیرد .

اکثرا در سازمان‌ها ، کار گروه‌های مختلفی از مدیران ارشد جلساتی را با اهداف مختلف بصورت منظم برگزار می‌نمایند و تصمیماتی را اتخاذ می نمایند ولی متاسفانه خروجی این کارگروه ها به سیستم مدیریت متصل نمی‌شود و سازماها بازنگری را جلسه ای مجزا با عنوان بازنگری مدیریت می‌دانند .

مثلا کارگروه کیفیت که هر ماه تشکیل می‌شود به موضوعات کیفیت در خصوص محصول و خدمات توجه می‌نماید و تصمیماتی در این خصوص را اتخاذ می‌نماید ، پس این جلسات را می توان شناسایی نمود و از آن در بازنگری مدیریت سیستم مدیریت استفاده نمود.

نمونه بازنگری مدیریت

بعنوان نمونه برخی از تصمیماتی که شرکت xyz در بازنگری مدیریت ایزو 9001 ، اخذ نموده در زیر آمده است .

101 نمونه تصمیم در بازنگری مدیریت را از طریق لینک زیر تهیه نمائید.

تصمیماتمهلت زمانیمسئول انجاممنابع مورد نیاز
طراحی بسته بندی جدید محصولات با توجه به نظرات مشتریان ( با توجه به ورودی نظرات مشتری )یک ماه مدیر فنی2000000 تومان
اضافه نمودن خطوط تلفن واحد CRM بمنظور افزایش سرعت در پاسخ گویی و منتظر نماندن مشتری در پشت خطوط تلفن ( با توجه به ورودی شکایت مشتری )دو ماهمدیر تدارکات1000000 تومان
خرید رایانه برای بخش خدمات پس از فروش به منظور کاهش در زمان ارائه خدمات پس از فروش ( با توجه به توصیه بهبود )سه ماهمدیر تدارکات4000000 تومان
انجام ممیزی داخلی فرآیند تولید در دوره های زمانی 2 ماه با توجه به تعداد عدم انطباق های زیاد در ممیزی خارجییک ماهنماینده مدیریت
بازنگری خط مشی کیفیت و لحاظ نمودن حضور در بازارهای بین المللی در خط مشی ( بازنگری خط مشی کیفیت )1 هفتهمدیر عامل

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.