تاریخچه ایزو 9001

نسخه اولیه استاندارد ایزو 9001 در سال 1974 با توجه به استاندارد BS 5750 تدوین گردید سپس ایزو 9001 در سال های 1974 و 1994 تجدید نظر گردید .تغییرات اصلی در نسخه سوم ایزو 9001 در سال 2000 انجام گرفت و در حال حاضر ISO 9001:2008 مورد استفاده سازمان ها می باشد .
پیش نویس ویرایش پنجم ایزو 9001 ، ISO 9001:2015 تا کنون چند بار ویرایش شده و نسخه نهایی آن در سپتامبر سال 2015 منتشر شده است.

در این مطلب تاریخچه ایزو 9001 بصورت اجمالی تشریح می شود.

تاریخچه ایزو 9001

تضمین کیفیت در اصل از نیاز صنایع دفاع به استاندارد ها بوجود آمد برای مثال نوشتن روش اجرایی برای تولید محصول و روش بازرسی برای اطمینان از اینکه کارگران روش اجرایی را اجراء می نمایند.
در سال 1966 ایده تضمین کیفیت از صنایع نظامی گسترش یافت دولت انگلستان اولین کمپین ملی برای کیفیت و قابلیت اطمینان را با شعار ” کیفیت برای تمامی کسب و کار ” تشکیل داد در این زمان جهت بررسی کیفیت خدمات و محصولات ،  تامین کنندگان توسط  چند تا از مشتریان خود مورد ارزیابی قرار می گرفتند  این کار اتلاف زمان و هزینه  را در برداشت  . و در  نهایت در سال 1969 ، زمانی که کمیته دولت بریتانیا گزارش داد که روش های ارزیابی تامین کنندگان باید مطابق با استاندارد تضمین کیفیت باشد.
در سال 1971 موسسه استاندارد انگلستان ( BSI ) اقدام به  انتشار BS9000  ، اولین استاندارد برای تضمین کیفیت نمود  این استاندارد برای صنایع الکترونیک  توسعه داده شده بود .
سپس موسسه BSI در سال 1974  ، راهنمای تضمین کیفیت BS 5179 را منتشر نمود این منجر به تغییر رویکرد بازرسی مشتریان از تامین کنندگان گردید همچنین تضمین کیفیت تامین کنندگان ، بوسیله بازرسی شخص تالث گارانتی و تضمین گردید.
موسسه BSI از سال1970 ، جلسات با صنایع را جهت تنظیم استاندارد عمومی  ، سازماندهی نمود که در سال 1979 ، جهت تدوین استاندارد BS 5750  این جلسات به اوج خودش رسید . صنایع کلیدی توافق کردن استاندارد های  خودشان را کنار گذاشته و از استاندارد BS 5750 بجای آنها استفاده نمایند .

هدف BS 5750 ، فراهم نمودن سند عمومی که نشان می دهد تولید صنایع کنترل می گردد .
استاندارد ایزو 9000 ، تا کنون بیش از چندین تجدید نظر داشته است . نسخه اولیه استاندارد ایزو 9000 در سال 1974 با ساختار یکسان از استاندارد BS 5750 با سه مدل برای سیستم های مدیریت کیفیت دردامنه فعالیت های سازمان تدوین گردید  ساختار اصلی استاندارد ایزو 9001 در این ویرایش از بیست الزام تشکیل شده است همچنین تمایل به مستندسازی وضعیت موجود سازمان با توجه به الزامات و نه بهبود آن  ، در این ویرایش مشهود بوده است .
در سال 1994 نسخه استاندارد ISO 9000:1994 منتشر گردید و نسبت به ویرایش سال 1987 تغییراتی انجام شد ،  متاسفانه این نسخه استاندارد ایزو 9000 منجر به به بروکراسی در سازمان ها گردید .بروز آوری و بهبود در فرآیندهای سازمان ، مطابق با این استاندارد کمی مشکل بود .
تغییرات اساسی در ویرایش 2000 استاندارد ایزو 9001 انجام گردید و مفهوم مدیریت فرآیند در قلب استاندارد ایزو 9001 قرار گرفت و اهداف اصلی استاندارد طرحریزی سیستم مدون ، تقویت گردید .
در ویرایش سوم استاندارد ایزو 9001 ، اثربخشی سیستم مدریت کیفیت از طریق شاخص های عملکرد فرآیند ، مورد بررسی قرار می گیرد و روند نتایج  فرآیند های سازمان قابل رویت می باشد .
انتظارت از بهبود مستمر و  رضایتمندی مشتریان در این ویرایش تاکید شده است همچنین مجموعه ای جدید از اصول مدیریت کیفیت بعنوان  پایه از مدیریت کیفیت نیز معرفی شده است .

اصول مدیریت کیفیت در استاندارد ایزو 9001 :

مشتری مداری
رهبری
مشارکت کارکنان
رویکرد فرآیندی
رویکرد سیستمی به مدیریت
بهبود مستمر
رویکرد واقع گرایانه در تصمیم گیری
روابط دوطرفه سودمند با تامین کنندگان
ویرایش چهارم و ویرایش جاری استاندارد ایزو 9001 ، در 14 نوامبر 2008 منتشر گردید این ویرایش فقط  تغییرات جزیی داشته است هدف اصلی استاندارد ISO 9001:2008 شفاف سازی الزامات موجود و سازگاری با سایر استاندارد های مدیریتی نظیر استاندارد ISO 14001:2004 بوده است .
درحال حاضر کمیته ISO/TC 176 در حال کار بر روی استاندارد ISO 9001:2015  می باشد و تغییراتی اساسی در ویرایش پنجم استاندارد ایزو 9001 صورت خواهد گرفت

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره ایزو 9001 با شماره تلفن زیر تماس بگیرید یا درخواست خود را ایمیل نمایید :
09123386349

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.