جوایز تعالی در ایران

جایزه تعالی ایران

تنوع جایزه تعالی ایران ، موجب سردرگمی سازمان‌‌هایی شده که می‌خواهند سفر سرآمدی خود را آغاز نمایند.

با توجه به علاقه مندی مدیران ایرانی به دریافت نشان‌ها و جوایز ،جوایز تعالی مختلفی در ایران راه‌اندازی شده است که در اکثر این جوایز سرآمدی از مدل تعالی EFQM الگو برداری شده است
قدیمی‌ترین جوایز تعالی در ایران جایزه ملی تعالی سازمانی است که بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM تهیه شده‌است و هر چند سال یکبار با توجه به بازخوردهای ارزیابی سازمان‌های ایرانی تغییراتی در مدل جایزه تعالی سازمانی صورت می‌گیرد

هر یک از برگزار کنندگان جوایز سرآمدی، برای جوایز خود سطوح مختلفی تعریف می‌کنند که سازمان‌های متقاضی می‌توانند برای هر یک از سطوح تعالی درخواست ارزیابی نمایند. نظیر سطوح سرآمدی:

در کشورهای توسعه یافته یک مدل سرآمدی وجود داشته و سازمان‌ها می‌توانند این مدل سرآمدی را به صورت غیرتجویزی برای خودارزیابی سازمان خود به کارگیرند. که معروفترین آن ها مدل تعالی EFQM و مدل مالکوم بالدریج است

اما در ایران هر سال شاهد این هستیم که جوایز سرآمدی جدیدی خلق می‌شود که این جوایز از مدل‌های سرآمدی جهانی از جمله EFQM الگو برداری شده است.

برخی از جایزه تعالی ایران

  • جایزه ملی تعالی سازمانی
  • جایزه ملی کیفیت ایران- مدل کیفیت جهان اسلام
  • جایزه ملی مدیریت پروژه
  • جایزه ملی تعالی پیشرفت
  • جایزه تعالی صنعت پتروشیمی
  • جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی
  • جایزه تعالی منابع سازمانی
  • جایزه ملی کیفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • جایزه ملی تعالی نگهداری ایران
  • جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری
  • جایزه ارزیابی اپراتورهای برتر سرویس‌های ارتباطی
  • جشنواره بهره‌وری و تعالی حمل و نقل ریلی
  • جایزه بهره وری معدن و صنایع معدنی – ایمیدرو
  • نشان تعالی HSE
  • جایزه ملی تعالی بازرگانی
  • جایزه سرآمدی و بهبود مستمر گاز
  • جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری
  • جایزه دولت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران
  • جایزه مدیریت سبز ایران
  • جایزه ملی مدیریت مالی ایران
  • و…

جایزه تعالی بعدی در ایران چه خواهد بود ؟!

به جای تمرکز به دریافت جایزه سرآمدی در مسیر سرآمدی گام بردارید.

مهمترین دلایل تنوع جوایز تعالی سازمانی در ایران

  • علاقه‌مندی مدیران سازمان به جوایز و گواهینامه‌ها
  • برخی متخصصین تمایل دارند دیده شده و مورد توجه قرار گیرند.
    مشارکت ندادن تمام گروه‌های ذی‌نفع و افراد متخصص در فرآیند جوایز سرآمدی منجر به آن شده است که هر یک از این گروه‌های متخصصین به منظور کسب درآمد یا دیده شدن در بازار اقدام به راه‌اندازی جوایزی مستقل نماید.
  • سودآوری و جذب منابع مالی برگزارکنندگان
    انجمن‌ها ، مراکز دولتی،هولدینگ‌ها برای جذب منابع مالی به صورت مستقل اقدام به راه‌اندازی جوایز سرآمدی می‌نماید.

این مطلب ، توسط پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.