ارزیابی و پایش بهره وری
ارزیابی و پایش بهره وری شرکتها به بهبود مستمر و کاهش اتلاف منابع کمک مینماید در این مطلب بر روشهای ارزیابی و پایش بهرهوری و مزایای آن بر اساس تجارب پیام خرازیان پرداخته میشود.
ارزیابی و پایش بهره وری
- بهرهوری یکی از شاخصهای کلیدی برای موفقیت هر سازمان یا کسبوکار است. ارزیابی و پایش بهرهوری به شما امکان میدهد که از منابع موجود بهصورت بهینه استفاده نمائید.
- ارزیابی و پایش بهرهوری از طریق استقرار رویکردهای بهرهوری و اجرای طرحها و پروژههای بهرهورانه و ارزیابی و پایش شاخصهای بهرهوری و نتایج مورد انتظار طرحها و پروژههای بهرهوری صورت میگیرد.
مزایای ارزیابی و پایش بهرهوری
بهبود روشها و فرآیندهای کاری
- با شناسایی نقاط ضعف و قوت شرکت در حوزه بهرهوری، میتوانید روشها و فرآیندهای کاری را بهینه نمود که منجر به بهبود ارایه خدمات و محصولات میگردد.
کاهش یا جلوگیری از اتلاف منابع
- با افزایش بهرهوری، هزینههای اضافی کاهش یافته و منابع به روش بهتری مصرف میشوند.
بهبود فرآیند تصمیمگیری
- با محاسبه شاخصهای بهرهوری و نتایج مورد انتظار طرحها و پروژههای بهرهوری ، میتوان تصمیمات استراتژیک را به درستی اتخاذ نمود.
انگیزش کارکنان
- اگر چه کارکنان نقش اساسی در استقرار نظامهای مدیریت بهرهوری و ارزیابی و پایش بهرهوری دارند اما اطلاع از وضعیت ارزیابی و پایش بهرهوری میتواند منجر به افزایش رضایت و انگیزه کارکنان گردد.
- تقدیر و حمایت از کارکنان میتواند به استمرار بهبود و ارتقاء بهرهوری نقش اساسی ایفا نماید.
مراحل ارزیابی و پایش بهره وری
طرحریزی یا انتخاب نظام بهرهوری
- از نظامهای مدیریت بهرهوری موجود استفاده نمایید یا متناسب با بلوغ سازمانی خود با الگوبرداری از نظامهای بهرهوری، نظام مدیریت بهرهوری متناسب با شرکت خود طرحریزی نمائید.
- در حال حاضر چرخه مدیریت بهرهوری مختلفی وجود دارد و شرکتها میتوانند از این چرخهها الگو برداری نمایند متداولترین چرخه مدیریت بهرهوری MEPI و PDCA میباشد.
- چرخه مدیریت بهرهوری، فرآیندی نظامند در حوزه بهرهوری است که به صورت تکرار شونده و مستمر انجام شده و در هر تکرار با شناسایی مسائل و چالشها و ارایه راهکار و رویکرد حل مسائل، مبتنی بر یادگیری در سطح بالاتری از بلوغ بهرهوری قرار میگیرند.
- مدلهای تعالی سازمانی چارچوبی است که بر اساس خودارزیابی صورت گرفته و شناسایی و اجرای پروژههای بهبود، در بلند مدت منجر به بهبود و ارتقاء بهرهوری شرکتها میگردد.
استقرار نظام بهرهوری
- چرخه مدیریت بهرهوری طرحریزی شده دارای قدمهای مختلفی است که در این مرحله استقرار مییابد.
- نظامهای تعالی سازمانی عملکرد سازمان در تمامی ابعاد را مشخص مینماید و میتواند در مسیر ارتقاء بهرهوری ذر بلند مدت به شرکتها کمک نماید.
برای اطلاع از تفاوت مدل تعالی سازمانی با چرخه مدیریت بهرهوری میتوانید مطلب زیر را مطالعه نمائید.
ارزیابی وضعیت بهرهوری
وضعیت بهرهوری شرکت در خصوص بکارگیری چرخه مدیریت بهرهوری و اندازهگیری شاخصهای بهرهوری مورد ارزیابی قرار میگیرد.
اندازهگیری شاخصهای بهره وری
وضعیت بهرهوری شرکت از طریق شاخص های بهرهوری تعیین شده، اندازهگیری میگردد.
شاخصهای متداول بهرهوری میتواند شامل :
- مبزان ارزش افزوده
- بهرهوری منابع انسانی
- بهرهوری مواد
- بهرهوری انرژِی
- بهرهوری سرمایه
- بهرهوری کل عوامل TFP
اندازهگیری این شاخصها متناسب با مقاصد شرکتها میتوان در دورههای سالانه، فصلی یا شش ماهه باشد.
برای درخواست خدمات مشاوره بهرهوری میتوانید از طریق تکمیل فرم زیر با ما در ارتباط باشید.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده و آدرس سایت بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.