فرهنگ تعالی سازمانی

فرهنگ تعالی سازمانی در سازمان

توسعه فرهنگ تعالی سازمانی برای استقرار نظام خودارزیابی و حرکت در مسیر سرآمدی ضروری است در ادامه اقدامات کلیدی برای توسعه فرهنگ سرآمدی در سازمان‌ها تشریح شده است.

فرهنگ تعالی سازمانی

سازمان‌ها باید با توجه به سطوح تعالی سازمانی مد نظر خود از یک یا چند اقدام مشخص شده برای توسعه فرهنگ سرآمدی استفاده نمایند.

تبیین ارزش‌ها و اصول‌ها

  • ارزش‌ها در قالب سند منشور اخلاقی توسط رهبر سازمان تبیین شده و برای ترویج آن درون سازمان مورد حمایت و پشتیبانی ایشان قرار می‌گیرد.

ارتقاء آگاهی

برنامه‌های آموزشی مناسب با هدف ارتقاء دانش و آگاهی سرآمدی رهبران و کارکنان طرحریزی و اجرا ‌‌گردد.

بدین منظور می‌توان روش‌های زیر را بکار گرفت:

  • برگزاری دوره‌های آموزشی سرآمدی؛
  • برنامه‌های توسعه رهبری شامل جلسات آموزشی، کوچینگ و …؛
  • برنامه‌های بازدید از تجارب موفق سایر شرکت‌ها؛
  • سامانه یادگیری داخلی؛
  • برگزاری نشست‌های تعالی سازمانی؛
  • تشکیل کارگروه‌های تعالی؛
  • انتشار شعارها یا نقل قول‌های سرآمدی؛
  • برگزاری آزمون‌های سرآمدی؛
  • تعیین سفیران سرآمدی سازمان.

شعار نویسی

شعار نویسی در سازمان از طریق یک جمله کوتاه، قوی و تاثیرگذار است که خلاصه و جذاب ارزش‌ها، خصوصیت‌ها یا مزیت‌های برتر سازمان را به مخاطبان برای درک بهتر هویت سازمان، الهام بخشی و تعهد بیان نماید.

شعار سازمانی برخی از سازمان‌ها:

  • Oréal: چون شما ارزشش را دارید Because you’re worth it
  • Nestlé: غذای خوب، زندگی خوب Good Food, Good Life
  • Airbus: ما آن را پرواز می‌دهیم We make it fly

نمونه شعارهای سرآمدی را می‌توانید از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

مشارکت

تعیین روش‌هایی برای دریافت پیشنهادات و نظرات کارکنان و ایجاد فضاهایی برای تبادل ایده‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

ارتباطات داخلی موثر

  • روش‌های ارتباطی درون سازمانی جهت توسعه و ترویج فرهنگ تعالی سازمانی تعیین گردد نظیر جلسه، ایمیل، تابلو اعلانات، اتوماسیون، پرتال سازمانی و …
  • برگزاری آموزش‌های مرتبط با بهبود مهارت‌های ارتباطی کارکنان‌می تواند نقش مهمی در اثربخشی ارتباطات درون سازمانی و ایجاد صمیمیت و محیط انگیزشی باشد.

تشویق کارکنان

  • عملکرد کارکنان بر اساس شاخص‌های تعیین شده، ارزیابی می‌گردد و پاداش به آن‌ها تخصیص می‌یابد.
     تشویق اشتراک‌گذاری دانش
  • برای به اشتراک‌گذای تجارب کارکنان از سامانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده نمایند و پاداشی برای ثبت دانش مرتبط با فعالیت‌های سازمان برای افراد مختلف سازمان در نظر گرفته شود.
     تشویق مشارکت
  • می‌توان پاداشی را بر اساس میزان مشارکت کارکنان و نقش آن‌ها در تحقق اهداف سرآمدی را تعیین و اجرا نمود.

برای اجرای نظامند این رویکرد در هر سازمانی، ضروری است روش اجرایی فرهنگ سرآمدی در سازمان مستند و اجرا گردد.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده و ادرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.