اشتباهات متداول مستندسازی سیستم

اشتباهات متداول مستندسازی سیستم مدیریت

با اطلاع از اشتباهات متداول مستندسازی سیستم مدیریت شما می‌تونید با طراحی مستنداتی کاربردی برای هر سازمان اقدام نمائید.

اشتباهات متداول مستندسازی سیستم

  • مستندسازی سیستم یا طراحی مستندات بر اساس الزامات استانداردهای مدیریتی باید توسط متخصص با تجربه و دارای مهارت مستندسازی و آشنایی با الزامات استاندارد مربوطه صورت گیرد.
  • منظور از مستندسازی یا طراحی مستنداتی تدوین مستنداتی نظیر روش اجرایی، خط مشی، اهداف، فرم‌ها، طرح کیفیت، دستورالعمل و …. است.

اشتباهات مستندسازی سیستم مدیریتی در ادامه تشریح شده است.

تطابق نداشتن با الزامات استاندارد

  • برای مستندسازی سیستم مدیریتی باید با استانداردهای مربوطه آشنا باشید و در هنگام تهیه مستندات، به الزامات آن‌ها توجه کنید.

اقدام مورد نیاز:

  • بکارگیری ماتریسی برای نمایش ارتباط الزامات استاندارد با فرآیندها به مستندسازی دقیق با درنظرگیری الزامات کمک می‌نماید.

ناکارآمد بودن ساختار مستندات

  • تعرفی ساختار مستندات در مستندسازی سیستم مدیریتی بسیار مهم است. باید توجه داشته باشید که ساختار یا قالب‌های مناسب مستندات باعث روشن‌تر شدن محتوای آن‌ها می‌شود.

اقدام مورد نیاز:

  • ساختار یا دسیپلین مستندات قبل از شروع به مستندسازی در سندی مجزا یا در روش اجرایی کنترل مدارک تعریف گردد.
  • به عنوان مثال: هدر، فوت، صفحه روی جلد، اندازه و سایز فونت، ساختار فهرست.

کاربردی نبودن مستندات

  • مستندات باید قابل فهم، استفاده‌پذیر باشند تا افراد در استفاده از آن‌ها مشکلی نداشته باشند عدم رعایت این نکته ممکن است باعث ایجاد ابهامات و سردرگمی در میان افراد شود.

اقدام مورد نیاز:

  • بدین منظور باید متناسب با نیاز فرآیندها، الزامات مشتری و استاندارد مستندات مورد نیاز برای فرآیندها طراحی شود.
  • تدوین دستورالعمل‌های کاری به زبان ساده و قابل فهم همراه با تصاویر برای کاربران به کاربردی بودن این نوع مستندات کمک می‌نماید.
  • مشارکت دادن کارکنان در تدوین مستندات مورد نیاز فرآیندها

به‌روزرسانی نشدن مستندات

  • سیستم مدیریتی یک سازمان ممکن است در طول زمان تغییراتی را تجربه نماید بنابراین، مستندات نیز باید به‌روزرسانی شوند تا با تغییرات جدید همراه باشند.

اقدام مورد نیاز:

  • مستندات به صورت دوره‌ای بازنگری گردد این بازنگری به منظور تغییر مستندات نیست و منظور از بازنگری، بررسی کفایت مستندات است.
  • در صورت تغییر در مستندات از طریق روال‌های تعیین شده تغییرات به اطلاع مسئولین مربوط رسانده شده و مطابق روش اجرایی کنترل مستندات تغییرات اعمال شود.

استفاده نکردن از ابزارهای مناسب

  • ابزارهای متداول برای طراحی مستندات office و مجموعه ان ( Word -Visio ) است که برای تولید محتوای نوشتاری از Microsoft Word و برای طراحی فلوچارت‌ها می‌توان از نرم‌افزار Microsoft Visio استفاده نمود

طبقه‌بندی ننمودن مستندات

  • در صورتی که مستندات دسته بندی نگردد در زمان ممیزی یا نیاز نمی‌توان به آسانی به آن‌ها دسترسی پیدا نمود.

اقدام مورد نیاز:

  • دسته‌بندی فایل‌های مستندات در کامپیوتر شخصی یا سرور
  • نگهداری سوابق کاغذی در زونکن‌ها به صورت منظم و تفکیک‌بندی شده باشد.
  • با بکارگیری نکات فوق شما می‌توانید مستنداتی متناسب با هر سازمانی را طراحی نمائید.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.