مدیریت تغییر در ایزو 9001
مدیریت تغییر در ایزو 9001 هر گونه تغییرات را از طریق تخصیص مسئولیتها،بررسی پیامدهای احتمالی آن و یکپارچگی سیستم مدیریت ، کنترل مینماید
کنترل تغییرات در ایزو 9001 میتواند موضوعات مختلفی نظیر ورودیها،منابع،تامینکنندگان،پرسنل،فعالیتها،کنترلها، اندازهگیریها و خروجیها و … را شامل شودکنترل تغییرات ، الزامی جدید در استاندارد مدیریتی است که در تمامی استانداردها از جمله ایزو 9001 ، ایزو 45001 و ایزو 14001 و … مطرح شدهاست.
بندهایی از استاندارد ISO 9001:2015 که به مدیریت تغییرات اشاره نموده است شامل:
- بند 4-4- سیستم مدیریت کیفیت و فرآیندهای آن
- بند5-3- نقشها،مسئولیتها و اختیارات
- بند 3.6 طرحریزی تغییرات
- بند 7-5- کنترل اطلاعات مستند
- بند 8-1- طرحریزی کنترل عملیات
- بند 8-2-4 تغییرات در الزامات محصول و خدمات
- بند 8-3-6- تغییرات طراحی و توسعه
- بند 8-5-6- کنترل تغییرات
- بند 9-2-2 ممیزی داخلی
- بند 9-3 بازنگری مدیریت
- بند 10-2 اقدام اصلاحی
برخی از مواردی که میتواند منجر به تغییر در سیستم مدیریت کیفیت شود شامل :
- شکایت مشتری
- بازخورد مشتری
- بازخورد کارکنان
- خطای محصول
- ریسک تعیینشده
- فرصتهای تعیین شده
- نوآوری
نتایج ممیزی داخلی - عدم انطباق مشخصشده
- نتایج بازنگری مدیریت
مدیریت تغییر در ایزو 9001 میتواند موضوعات زیر را شامل شود:
- فرآیندها و روشهای اجرایی
- مستندات
- زیرساخت
- ابزارها
- آموزش کارکنان
- ارزیابی تامینکننده
- الزامات ذینفعان
- فرآیندها ( ورودیها،خروجیها،کنترلها،فعالیتها، و …)
- ارتباط با مشتری
- بازرسی
- کنترلهای اضافی فرآیند
- اجرای یک فرآیند جدید
- مستندات موجود
- برونسپاری فرآیند
- بهبود شایستگی کارکنان
مدیریت ارشد باید در زمان طرحریزی تغییرات در سیستم مدیریت کیفیت، اطمینان نماید که کارکنان از تغییراتی که بر فرآیندهایشان تاثیر میگذارد آگاه هستند و تغییرات بهطور اثربخش در سیستم مدیریت کیفیت استقرار یافته است.
سازمان باید در مدیریت تغییر در ایزو 9001 موارد زیر را مد نظر قرار دهد :
- مقصود تغییرات و پیامدهای احتمالی آنها(ریسکها و فرصتها)
- یکپارچگی سیستم مدیریت کیفیت(چگونه تغییرات بر فرآیند جاری تاثیر میگذارد؟)
- در دسترس بودن منابع
- تخصیص یا تخصیص مجدد مسئولیتها و اختبارات
سازمان برای اولویتبندی تغییرات در ایزو 9001 ، از روش انعطافپذیری استفاده مینماید ابرخی از الویتبندیها میتواند شامل :
- پیامدهای تغییر
- احتمال وقوع
- تاثیر بر ذینفعان
- تاثیر بر مشتری
- اثربخشی فرآیندهایی که بخش سیستم مدیریت کیفیت
- تاثیر بر اهداف کیفیت
مراحل پیشنهادی جهت مدیریت تغییرات در ایزو 9001 شامل :
- بررسی دلیل تغییر
- وظایف ،مسئولیتها و اختیارات
- جدول زمانبندی
- بودجه
- منابع مورد نیاز
- اطلاعات مورد نیاز
- مشارکت افراد مناسب در فرآیند تغییرات
- طراحی طرح ارتباطات برای اطلاع تمامی ذینفعان از تغییرات
- تیم چند تخصصی برای ارائه بازخورد ریسکهای مرتبط با طرح تغییر
- افراد آموزشدیده
- مهارتهای مورد نیاز جهت اجرای تغییرات
- اندازهگیری اثربخشی تغییر
در استاندارد ایزو 9001 الزامی برای تدوین روش اجرایی برای مدیریت تغییرات ISO 9001 وجود ندارد اما سازمان میتواند با طراحی فرمی جهت کنترل تغییرات این الزام را در سازمان اجرایی نماید.
این مطلب ، توسط پیام خرازیان تهیهشده است .
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.