تاریخچه تعالی سازمانی
تاریخچه تعالی سازمانی ، مدلهای سرآمدی از سال 1950 در ژاپن با جوایز کیفیت دمینگ شروع گردید و در سال 1983 در کانادا، جایزه کیفیت و مدل سرآمدی کانادا و پس از آن در 1987 در آمریکا جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج و سپس در اروپا جایزه مدل تعالی EFQM ایجاد گردید.
در هر کشوری به موضوعات سرآمدی متناسب با فرهنگان کشور توجه شده است و با توجه به جوایزه معروف کیفیت EFQM و مالکوم بالدریج ، جوایز سرامدی آن کشور تدوینشده است. در ایران نیز از سال 1382 جوایز ملی کیفیت مطرح شده است تاریخچه تعالی سازمانی در این مقاله تشریح شده است.
تاریخچه تعالی سازمانی
در سال 1950 موسسه JUSE ژاپن، آقای دکتر ادوارد دمینگ را برای انجام سخنرانیهای مختلف درزمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود. در سال 1951 این موسسه بهپاس خدمات دکتر دمینگ جایزه ای به نام ایشان بنیان نهاد و بهعنوان جوایز کیفیت ژاپن همچنان مطرح میباشد. مدل دمینگ نگرش جدیدی در بحث کیفیت برای تولید محصولات و خدمات باکیفیت ایجاد نمود این تفکر منجر به ایجاد تفکر مدیریت کیفیت فراگیر در دهه 60 میلادی گردید.
موفقیت ژاپن در به کار گیری روشهای عملی کسبوکار، تهدید جدی برای شرکتهای آمریکایی ایجاد نمود بهطوری که در دهه 80 بسیاری از آنها با واگذاری بازار به رقبای ژاپنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند. این تهدیدات منجر گردید که شرکتهای غربی درروش های کسبوکار خود تجدیدنظر نموده و مدیریت کیفیت فراگیر را بهطور گسترده ای بکار گیرند.
مدیریت کیفیت فراگیر، روشی برای مدیریت و اداره یک سازمان است که اساس آن محور قرار دادن کیفیت و مشارکت همه اعضاء سازمان میباشد هدف مدیریت کیفیت فراگیر، موفقیت بلندمدت از طریق جلب رضایتمندی مشتری و تأمین منابع همه ذی نفعان میباشد.
جهت بهکارگیری مدیریت کیفیت فراگیرو اندازهگیری و ارزیابی آن، خطوط راهنمای یکسان و هماهنگی وجود ندارد و نظریات کم و بیش متفاوتی توسط اندیشمندان این رشته همچون دمینگ، جوران، کرازبی، ایشی کاوا، فیگن بام و … در تعریف مدیریت کیفیت فراگیر و اصول و راهکارهای اجرایی آن مطرحشده است. اما موضوعی که تمامی اندیشمندان مدیریت بر آن اتفاقنظر دارند ضرورت اندازهگیری اصول و معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر میباشد به همین دلیل سالها ی اخیر مطالعات و تحقیقات متعددی بهمنظور شناسایی و اندازهگیری معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر در کشورهای مختلف انجامشده است.
یکی از اولین قدمها درگسترش بخشیدن به مدلهای سرآمدی در سال 1983 در کانادا، با طرح جایزه کیفیت و سرآمدی کانادا برداشته شد. پس از آن در سال 1987 بعد از چندین سال تلاش مستمر، مدل کسبوکار جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج در آمریکا مطرح گردید که درواقع تمامی اجزای یک کسبوکار را با در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان دربرمی گيرد.
مدل جایزه کیفیت اروپا EFQM، توسط بنیاد کیفیت اروپا در سال 1991 ارائه گردید که بسیاری از کشورهای اروپایی و غیراروپایی از آن پیروی میکنند.
در راستای جهانی کردن اقتصاد و افزایش رقابت جهانی، تمامی کشورها به این باور رسیدند که برای حضور و بقاء در بازارهای منطقه ای، جهانی و حتی داخلی باید توان رقابتی و قابلیت رقابتپذیری صنایع و سازمانهای خود را افزایش دهند. از اینرو تمامی کشورها مطالعات مختلفی درزمینه شناسایی و اشاعه اصول کلیدی موفقیت سازمانها، بهمنظور بهبود عملکرد آنها انجام دادند. جوایز ملی کیفیت و مدلهای سرآمدی سازمانی حاصل این مطالعات و تحقیقات میباشند.
اگرچه مدلهای دمینگ، بالدریج و EFQM معروفترین مدلهای سرآمدی میباشند ولی کشورهای دیگری هستند که مدلهای خاصی را با الهام از مدلهای معروف فوق برای خود توسعه دادهاند.
مدلهای تعالی سازمانی، با ارائه معیارهای ارزیابی، خطوط راهنمایی برای سازمانها ایجاد مینماید تا پیشرفتها و عملکردها خود را زمینه کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازهگیری نمایند.
در ایران از سال 1382، با معرفی “مدل تعالی سازمانی” و “جایزه ملّی تعالی سازمانی بسیاری از مدیران سازمانهای ایرانی توانستهاند با استقرار مدل سرآمدی، به چارچوب مناسبی برای اعمال روشهای نوین مدیریتی در سازمان خود دست یابند و نقاط قوت و زمینههای قابلبهبود سازمان خود را بشناسند و در جهت تعریف برنامههای بهبود و اجرای آنها گام بردارند.
جهت اطلاع از نحوه مشاوره EFQM ، با تلفنهای زیر تماس گرفته و یا درخواست خود را به ایمیل زیر ارسال نمایید:
09123386349
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.