تسهیلگر تعالی سازمانی
تسهیلگر تعالی سازمانی فردی است که بر مدل تعالی سازمانی تسلط دارد و به درک بهتر اعضای کارگروههای تعالی از معیارهای تعالی و منطق رادار برای خودارزیابی و تدوین اظهارنامه کمک مینماید در ادامه نقش وظایف تسهیلگر EFQM تشریح شده است
تسهیلگر تعالی سازمانی
- اظهارنامه تعالی سازمانی تصویری از عملکرد واقعی سازمان است و اطلاعات آن باید توسط کارگروههای تعالی سازمانی با راهنمایی و هدایت تسهیلگر EFQM جمعآوری و مورد استفاده قرار گیرد.
- تسهیلگر با تواناییها، تخصص و تجربه خود بهبود و تعالی سازمان را در سطوح مختلف تسهیل نموده و مسئولیت مهمی را در فرآیند ارزیابی عملکرد سازمان بر عهده دارد.
- مشاور تعالی سازمانی میتواند نقش تسهیلگری را ایفا نماید.
- در سازمانهای بزرگ ممکن است چند متخصص به عنوان تسهیلگر نقش آفرینی نماید.
مهمترین وظایف تسهیلگر تعالی
- بهبود عملکرد سازمان در حوزههای مختلف.
- ارتباط مستمر با مدیر تعالی در خصوص پیشبرد اهداف تعالی سازمانی.
- تحلیل و بررسی فرآیندهای موجود سازمان با همکاری اعضای کارگروه تعالی سازمانی.
- همکاری تدوین نقشه تعالی سازمانی با همکاری مدیر تعالی سازمانی بر اساس بازخوردهای خودارزیابی.
- تلاش در جهت ارتقاء سطح آگاهی خود و سایر اعضای کارگروه تعالی.
- پاسخگویی و راهنمایی اعضای کارگروه تعالی جهت تحقق اهداف تعالی سازمانی.
- ارتباط مستمر با مدیر تعالی سازمانی.
- آموزش اعضای کارگروه تعالی جهت درک بهتر معیارها و مفاهیم.
- تسهیلگری خودارزیابی تعالی سازمانی.
- همکاری در تدوین گزارش نهايی خودارزیابی و اظهارنامه تعالی سازمانی.
- تسهیلگری در جمعآوری صحیح اطلاعات توانمندساز و نتایج.
- تجزیه و تحلیل دادهها و روندها و بررسی روابط علی و معلولی.
- همکاری در ترویج فرهنگ تعالی سازمانی در سازمان.
- راهنمایی کارگروههای تعالی برای شناسایی و اولویتبندی پروژههای بهبود.
- آمادهسازی اعضای کارگروه برای ارزیابیهای بیرونی.
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.