ایزو 9001 دانشگاه

ایزو 9001 در دانشگاه

پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت یا ایزو 9001 در دانشگاه می‌تواند منجر به بهبود در ارائه خدمات به دانشجویان و افزایش رضایتمندی دانشجویان شود
در حال حاضر تنها برخی از دانشگاه‌های کشور ، آن‌هم فقط یک دانشکده مشخص یا بخش خاصی از یک دانشگاه اقدام به استقرار سیستم های مدیریتی نمودند و دانشگاه‌ها تنها اقدام به تعیین شاخص‌های عملکردی و شناسایی فرآیندها نمودند تا بتوانند گزارش‌ها خود را با شاخص‌های عملکردی به سازمان‌های بالادستی نظیر وزارت علوم و .. ارائه نمایند.
در این مطلب مراحل استقرار ایزو 9001 در دانشگاه را به‌صورت خلاصه تشریح می‌کنیم.

متأسفانه به دلیل عدم توجه مسئولین دانشگاهی به نظرات و رضایتمندی دانشجویان در دانشگاه به‌صورت سیستماتیک ، سیستم مدیریتی به‌صورت اثربخش در دانشگاه‌های ایران اجرانشده است

ایزو 9001 در دانشگاه

  • جهت پیاده‌سازی ایزو 9001 در دانشگاه باید موضوعات زیر رعایت شود:
  • ابتدا باید دامنه استقرار سیستم مدیریتی ایزو 9001 در دانشگاه مشخص شود ، مثلاً ممکن است سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 در کل دانشگاه برای دانشکده‌ها و فرآیندها و فعالیت‌ها دانشگاه استقرار یابد یا در یک دانشکده مشخصی این سیستم استقرار یابد.
  • سیستم مدیریتی ایزو 9001 در دانشگاه متناسب با اندازه دامنه مشخص‌شده طرح‌ریزی شود.
  • آموزش ایزو 9001 ،آموزش ایزو 9001 در دانشگاه برای سطوح کارکنان و مدیران برنامه‌ریزی و اجرا شود.

مزایای استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 در دانشگاه :

  • اندازه‌گیری رضایتمندی مشتریان و اقدام جهت بهبود.
  • برنامه‌ریزی جهت ارائه خدمات باکیفیت به دانشجویان
  • بهبود در ارائه خدمات به مشتریان با مشخص شدن فعالیت‌ها وظایف کارکنان.
  • کاهش عدم انطباق‌ها در خدمات ارائه‌شده
  • بررسی وضعیت عملکرد فرآیندهای دانشگاه با توجه به شاخص‌های پایش و اندازه‌گیری مشخص‌شده
  • ایجاد نظم و انضباط با شفاف شدن مسئولیت‌ها و اختیارات کارکنان در ارائه خدمات به دانشجویان.

قدم‌های پیاده‌سازی ایزو 9001 در دانشگاه

۱- بسترسازی پیاده‌سازی ایزو در دانشگاه

به‌منظور بسترسازی جهت شروع فعالیت‌های پیاده‌سازی ایزو 9001 در دانشگاه ، مشاور می‌بایستی جلساتی مستمری را با مدیریت ارشد در خصوص استاندارد ایزو 9001 و فواید آن داشته باشد .
مصاحبه با مسئولین فرآیندها و برگزاری دوره آموزشی آشنایی با الزامات ایزو 9001 می‌تواند زمینه همکاری مدیران و کارکنان را فراهم نماید.
با توجه به‌اندازه دامنه تعیین‌شده در دانشگاه و نظرات مدیریت می‌توان چارت سازمانی را تدوین نمود.

۲- مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو در دانشگاه

در مرحله مستندسازی نیاز به مصاحبه با مدیران و مسئولین فرآیندها هست در این مرحله فرآیندهای سازمان توسط مشاور یا همکاری گروه اجرایی استقرار سیستم مدیریت کیفیت شناسایی می‌شود فرآیندهای دانشگاه می‌تواند شامل فرایندهای زیر باشد:

  • فرآیند مدیریت
  • فرآیند ثبت‌نام جدیدالورود
  • فرآیند ثبت‌نام ترم تحصیلی
  • فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی
  • فرآیند اجرای آموزش
  • فرآیند ارزیابی مدرس
  • فرآیند آزمون
  • فرآیند تسویه‌حساب
  • فرآیند امور رفاهی ( وام ، سرویس ، خوابگاه و …)
  • فرآیند پژوهش
  • فرآیند آموزش کارکنان
  • فرآیند ارزیابی و نظارت
  • فرآیند کتابخانه
  • فرآیند تضمین کیفیت (شامل موضوعات کنترل مدارک، کنترل سوابق، ممیزی داخلی، بهبود مستمر و …)
  • فرآیند خرید
  • فرآیند انبار
  • فرآیند آرشیو
  • فرآیند CRM جهت بررسی نظرات و رسیدگی به شکایت مشتریان
  • فرآیند نگهداری و تعمیرات تجهیزات (شامل تجهیزات سرمایش و گرمایش، تجهیزات حمل‌ونقل و رایانه‌ها)
  • فرآیند آموزش کارکنان

توالی و تعامل بین فرآیندهای شناسایی‌شده و شاخص‌های پایش و اندازه‌گیری فرآیند مشخص می‌گردد

شاخص‌های برخی از فرآیندهای در دانشگاه :

شاخص پایش و اندازه‌گیری در فرآیند ثبت‌نام

  • میانگین زمان انتظار جهت ثبت‌نام
  • میزان رضایتمندی از زمان انتظار ثبت‌نام

شاخص‌های پایش و اندازه‌گیری اجرای آموزش

  • درصد تحقق برنامه آموزش
  • میزان رضایتمندی از اجرای به‌موقع دوره‌های آموزشی

شاخص پایش و اندازه‌گیری در فرآیند CRM.

  • درصد شکایت‌های به‌موقع رسیدگی شده

روش‌های اجرایی زیر می‌تواند جهت پیاده‌سازی ایزو در دانشگاه تدوین شود

روش‌های اجرایی فوق جهت پیاده‌سازی ایزو 9001 ویرایش 2008 الزام است و سایر روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها متناسب با اندازه و پیچیدگی دانشگاه تدوین گردد.در ویرایش جدید ایزو 9001 در سال 2015 بر رویکرد تفکر مبتنی بر ریسک و دانش سازمانی تأکید ویژه شده است و علاوه بر اقدامات مشخص‌شده در این مطلب اقدامات مهم دیگری نیز باید انجام شود.

برخی از مستندات شامل:

  • روش اجرایی ثبت‌نام
  • روش اجرایی امور رفاهی
  • روش اجرایی مدیریت ارتباط با مشتریان CRM

۳- نظارت بر پیاده‌سازی ایزو در دانشگاه

هر یک از مستندات پس از تصویب توسط مدیر ارشد، اجرا می‌شود و گروه مشاور بر اجرای مستندات نظارت می‌نماید.
تغییرات موردنیاز جهت بهبود مستندات در صورت نیاز در طی مراحل اجرا، انجام‌شده و مستندات بازنگری می‌شود.
بند طراحی و توسعه محصول در بیشتر دانشگاه‌ها موضوعیت ندارد چون محتوی آموزشی و استانداردهای دروس از طریق سازمان‌های بالادستی به دانشگاه اعلام می‌شود.
ردیابی خدمات به مشتریان از طریق شماره دانشجویی امکان‌پذیر می‌باشد.

۴- ممیزی داخلی
برنامه‌ریزی ممیزی داخلی صورت گرفته و کارکنان آموزش‌دیده در فرآیند ممیزی داخلی حاضر می‌نمایند در طرح‌ریزی این برنامه استقلال گروه ممیزی از ممیزی شونده در نظر گرفته می‌شود.
پس از پیاده‌سازی ایزو 9001 ، ممیزی داخلی در زمان تعیین‌شده صورت گرفته و عدم انطباق‌های فرآیندها شناسایی می‌گردد، مهلت زمانی جهت برطرف سازی عدم انطباق‌های ممیزی داخلی تعیین‌شده و پیگیری تا برطرف سازی عدم انطباق‌ها توسط گروه ممیزی داخلی صورت می‌گیرد.

پس از انجام ممیزی داخلی فرآیندهای دانشگاه و رفع عدم انطباق‌های شناسایی‌شده، آمادگی لازم جهت ممیزی خارجی کسب‌شده و در این فاز هماهنگی با شرکت گواهی دهنده خارجی جهت ممیزی خارجی دانشگاه انجام می‌گردد.

مدت‌زمان پیاده‌سازی ایزو 9001 در دانشگاه ، با توجه به‌اندازه سازمان می‌تواند متفاوت باشد به‌طور متوسط جهت پیاده‌سازی ایزو 9001 به‌صورت اثربخش، حداقل 8 ماه است.
در صورتی به دنبال استقرار سیستم مدیریت کیفیت در دانشگاه و اخذ گواهینامه ایزو معتبر هستید با گروه پیام خرازیان تماس بگیرید
۰۲۱۸۸۰۹۰۱۳۹
این مقاله توسط مهندس پیام خرازیان تهیه‌شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.