پیاده سازی ایزو آموزشگاه

پیاده ‌سازی ایزو آموزشگاه ها به بهبود کیفیت خدمات آموزشی و افزایش رضایتمندی مشتریان کمک می‌نماید در ادامه نکات مهم در پیاده سازی ایزو آموزشگاه با توجه به تجارت مهندس پیام خرازیان ارائه شده است.

پیاده سازی ایزو آموزشگاه

استانداردهای مدیریتی مختلفی در حوزه آموزش توسط سازمان بین‌المللی ایزو تدوین شده است که آموزشگاه‌ها متناسب با ماموریت خود این استانداردها را انتخاب می‌نمایند.
متداول‌ترین استاندارد مدیریتی در هر آموزشگاهی، استاندارد ایزو 9001 است که قدم‌های اصلی استقرار این استاندارد در این مطلب تشریح شده است.

مزایای بکارگیری

  • نظام‌مند نمودن خدمات آموزشی
  • بهبود کیفیت خدمات آموزشی
  • افزایش رضایتمندی مشتریان
  • اطمینان خاطر به ذی‌نفعان

قدم‌های استقرار ایزو در مراکز آموزشی

قدم‌های اصلی استقرار ایزو 9001 آموزشگاه در ادامه آمده است.

طرحریزی فرآیندها

شناسایی فرآیندهای آموزشگاه و تدوین نقشه فرآیندها که این فرآیند متناسب با مرکز آموزشی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • طراحی خدمات
  • برنامه‌ریزی آموزشی
  • خدمات آموزشی
  • خدمات کتابخانه و رسانه
  • فروش محصولات آموزشی
  • تولید محتوای آموزشی
  • آزمون
  • پذیرش
  • ارزیابی و نظارت
  • نگهدای زیرساخت
  • انتشارات
  • کنترل مدارک
  • خرید
  • انبار
  • آموزش کارکنان
  • مدیریت
  • ارتباط با مشتریان

تدوین شاخص‌های فرآیندها نظیر:

  • رضایتمندی از کیفیت خدمات آموزشی
  • عدم انطباق‌های خدمات این دوه نسبت به دوره قبل
  • میانگین زمان رسیدگی به شکایت مشتری

مستندسازی فرآیندها

  • تدوین مستنداتی برای اجرای هر یک از فرآیندها ضروری است که این مستندات می‌تواند متناسب با ان فرآیند شامل موارد زیر باشد:
روش‌های اجرایی
  • با وجود اینکه در الزامات استانداردهای مدیریتی الزامی برای تدوین وش اجرایی وجود ندارد اما به منظور اطمینان از اجرای موثرفرآیندهای اصلی آموزشگاه، تدوین روش اجرایی برای این فرآیندها می‌تواند به حفظ و نگهداری دانش سازمانی کمک نماید.
دستورالعمل‌ها
  • جهت اطمینان از اجرای دقیق فعالیت‌ها، برای فعالی‌های کلیدی یا موثر بر کیفیت دستوالعملی تدوین می‌گردد نظیر:
  • دستورالعمل کنترل فضای آموزشی
  • دستورالعمل نگهداری تجهیزات آموزشی
  • دستورالعمل کار کردن با تجهیزات آموزشی
فرم‌ها
  • گردش اطلاعاتی در فرآیندها از طریق فرم‌هایی صورت می‌گیرد

نظارت بر اجرای مستندات

  • مستندات طرحریزی شده توسط مسئولین فرآیندها اجرا می‌گردد و نظارت و راهنمایی‌های لازم توسط مسئول متولی سیستم یا مشاورصورت می‌گیرد.
  • مشارکت مسئولین در اجرای مستندات تنها زمانی محقق می‌گردد که مسئولین فرآیند در فرآیند طرحریزی سیستم نیز مشارکت کنند.

ممیزی

ممیزی داخلی
  • به منظو اطمینان از اثربخشی سیستم مدیریت مرکز آموزشی، ممیزی داخلی توسط کارکنان آموزش دیده برنامه‌ریزی و برگزار می‌گردد.
ممیزی خارجی
  • در صورت نیاز به اثبات سیستم مدیریت مرکز آموزشی درخواست ممیزی خارجی از شرکت گواهی‌دهنده صورت می‌گیرد.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خازیان و ادرس سایت بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.