نگارش نظامنامه کیفیت

نظامنامه کیفیت ، مشخص کننده سیستم مدیریت کیفیت سازمان می باشد و تصویر سازمان را درخصوص مسائل کیفیت به مشتریان نمایش می دهد .

با توجه به الزامات استاندارد ISO 9001:2008 ، نظامنامه کیفیت ایزو باید در تمامی سازمان هایی که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را اخذ نموداه اند تدوین شود .

در الزامات استاندارد ISO 9001:2015 به تدوین نظامنامه کیفیت اشاره نشده است ولی سازمان ها بمنظور توصیف تشریح اقدامات انجام شده و دامنه کاربرد سیستم مدیریت بهتر است،نظامنامه کیفیت ایزو را تدوین نمایند .
اغلب سازمان ها در تدوین نظامنامه کیفیت ،  دوباره متن استاندارد را نوشته و بجای کلمه های باید استاندارد ، تعهد سازمان را در برآورده سازی الزامات استاندارد ایزو را تشریح می نمایند صفحات نظامنامه کیفیت این سازمان ها زیاد بوده و کمتر کسی اقدام به خواندن تمامی صفحات نظامنامه کیفیت می نماید .

نگارش نظامنامه کیفیت

نظامنامه کیفیت کارت ویزیت سازمان است بدین منظور نگارش نظامنامه کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد

بمظنور سادگی و سهولت درک نظامنامه کیفیت ، برخی از سازمان ها ، نظامنامه سیستم مدیریت با صفحات کمتر، بصورت گرافیکی تهیه می نمایند .

نگارش نظامنامه سیستم مدیریت عموما به سه صورت می باشد :

  • تدوین نظامنامه بصورت کتابچه

نظام نامه بر اساس بند های  الزام استاندارد ایزو مدنظر ، بصورت کتابچه تدوین می گردد .

  • نگارش نظامنامه سیستم مدیریت بر مبنای فرآیند های سازمان

فرآیندهای سازمان شناسایی شده و خلاصه فرآیندها در قالب نظامنامه کیفیت تدوین می شود .

  • تدوین نظامنامه سیستم مدیریت بصورت گرافیکی

سیستم مدیریت شرکت خود را بصورت  تصویری و گرافیکی برای مشتریان نمایش می دهند نمایش ساختار مدیریتی سطح بالا می تواند به درک بهتر مشتریان از شرکت شما کمک نماید .

چه موضوعاتی که باید در نظامنامه سیستم مدیریت باشد :

1-    دامنه سیستم مدیریت  ،  محل شناسایی محدوده سیستم و دامنه توافق شده جهت ثبت گواهینامه ایزو 9001 می باشد آن مشخص می کند سازمان شما چه کاری انجام می دهد ؟
نظیر : تولید فرش ماشینی ، خدمات ماشین کاری برای مشتریان صنعت خودرو ،  خدمات فست فود برای مردم منطقه ای خاص .

2-    ارجاع به روش های اجرای مدون شده سیستم مدیریت 

مطابق استاندارد ISO 9001:2015 ،  مستندات ISO 9001:2015 الزام شده در این استاندارد شامل: فرم ها، روش های اجرایی ، دستورالعمل ها و … در سیستم مدیریت کیفیت توسط سازمان ایجاد می شود در نظامنامه کیفیت ایزو ، می توان به صورت مختصر به این مستندات ایزو 9001 اشاره نمود.

علاوه بر آن ،زمانی که نبود روش نوشته منجر به عدم انطباق و اشتباه  شود  تدوین روش اجرایی الزام می باشد که باید به آنها نیز در نظامنامه کیفیت اشاره گردد .

3-    توصیفی از تعامل بین فرآیندها ی سازمان

معمولا فرآیندها و تعامل بین فرآیندها از طریق  نقشه فرآیند یا فلوچارت مشخص می شود نقشه فرآیند ها یا فلوچارت سطح بالا ، به درک بهتر از تعامل بین فرآیندها کمک می نماید .

4-    موضوعاتی اضافه در نظامنامه کیفیت

موضوعاتی نظیر ماموریت ، چشم انداز و اهداف سازمانی ، نمودار سازمانی ، ماتریس ارتباطی بین فرآیند ها و واحدهای سازمان و … می تواند در نظامنامه قرار گیرد و به درک بهتر مشتریان از سازمان شما کمک نماید .

جهت اطلاع ازبودن یا نبودن نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 بر روی نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 کلیک نمایید.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده  و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.