نظامنامه کیفیت

نگارش نظامنامه کیفیت

نظامنامه کیفیت ، مشخص کننده سیستم مدیریت کیفیت سازمان می باشد و تصویر سازمان را درخصوص مسائل کیفیت به مشتریان نمایش می دهد .
نظامنامه کیفیت کارت ویزیت سازمان بو ده و بدین منظور نگارش نظامنامه کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد
با توجه به الزامات استاندارد ISO 9001:2008 ، نظامنامه کیفیت ایزو باید در تمامی سازمان هایی که سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ را اخذ نموداه اند تدوین شود .
در الزامات ISO 9001:2015 به تدوین نظامنامه کیفیت بصورت شفاف اشاره نشده است ولی سازمان ها بمنظور تشریح اقدامات انجام شده و دامنه کاربرد سیستم مدیریت بهتر است،نظامنامه کیفیت ایزو را تدوین نمایند .
اغلب سازمان ها در تدوین نظامنامه کیفیت ،  دوباره متن استاندارد را نوشته و بجای کلمه های باید استاندارد ، تعهد سازمان را در برآورده سازی الزامات استاندارد ایزو را تشریح می نمایند صفحات نظامنامه کیفیت این سازمان ها زیاد بوده و کمتر کسی اقدام به خواندن تمامی صفحات نظامنامه کیفیت می نماید .

بمظنور سادگی و سهولت درک نظامنامه کیفیت ، برخی از سازمان ها ، نظامنامه کیفیت با صفحات کمتر را بصورت گرافیکی تهیه می نمایند .

نگارش نظامنامه کیفیت عموما به سه صورت می باشد :

–    تدوین نظامنامه کیفیت بصورت کتابچه

نظام نامه  کیفیت بر اساس بند های  الزام استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، بصورت کتابچه تدوین می گردد .

نگارش نظامنامه کیفیت بر مبنای فرآیند های سازمان

فرآیندهای سازمان شناسایی شده و خلاصه فرآیندها در قالب نظامنامه کیفیت تدوین می شود .

تدوین نظامنامه کیفیت بصورت گرافیکی

سیستم مدیریت کیفیت شرکت خود را بصورت  تصویری و گرافیکی برای مشتریان نمایش می دهند نمایش ساختار مدیریتی سطح بالا می تواند به درک بهتر مشتریان از شرکت شما کمک نماید .

چه موضوعاتی که باید در نظامنامه کیفیت باشد :

۱-    دامنه سیستم مدیریت کیفیت ،  محل شناسایی محدوده سیستم و دامنه توافق شده جهت ثبت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می باشد آن مشخص می کند سازمان شما چه کاری انجام می دهد ؟
نظیر : تولید فرش ماشینی ، خدمات ماشین کاری برای مشتریان صنعت خودرو ،  خدمات فست فود برای مردم منطقه ای خاص .

۲-    ارجاع به روش های اجرای مدون شده سیستم مدیریت کیفیت

مطابق استاندارد ISO 9001:2008 ،  فقط شش روش اجرایی مدون شده شامل روش اجرایی کنترل مدارک ، کنترل سوابق ، کنترل محصول نامنطبق ، ممیزی داخلی و اقدام اصلاحی و اقدام پیشگیرانه در استاندارد ISO 9001:2008  باید تدوین گردد که در نظامنامه کیفیت ایزو ، خلاصه روش های اجرایی نوشته شده و به این روش های اجرایی مدون اشاره می گردد .

علاوه بر آن ، زمانی که نبود روش نوشته منجر به http://kharazian.ir/knowledge/quality-manual-in-iso-9001-2015عدم انطباق و اشتباه  شود  تدوین روش اجرایی الزام می باشد که باید به آنها نیز در نظامنامه کیفیت اشاره گردد .

۳-    توصیفی از تعامل بین فرآیندها ی سازمان

معمولا فرآیندها و تعامل بین فرآیندها از طریق  نقشه فرآیند یا فلوچارت مشخص می شود نقشه فرآیند ها یا فلوچارت سطح بالا ، به درک بهتر از تعامل بین فرآیندها کمک می نماید .

۴-    موضوعاتی اضافه در نظامنامه کیفیت

موضوعاتی نظیر ماموریت ، چشم انداز و اهداف سازمانی ، نمودار سازمانی ، ماتریس ارتباطی بین فرآیند ها و واحدهای سازمان و … می تواند در نظامنامه قرار گیرد و به درک بهتر مشتریان از سازمان شما کمک نماید .

جهت اطلاع ازبودن یا نبودن نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 بر روی نظامنامه کیفیت در ISO 9001:2015 کلیک نمایید.

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری شده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده  و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می باشد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.