تدوین ماموریت سازمان

مأموریت سازمان بیانیهٔ کوتاهی است که به تشریح نوع، مقصود اصلی، و علت وجودی سازمان می پردارد، در تدوین مأموریت سازمان باید به مشتریان، بازارها، موقعیت جغرافیایی، کارکنان، ویژگی ممتاز سازمان و… توجه نمود.
در این مطلب نحوه تدوین مأموریت سازمان به همراه نمونه هایی از مأموریت سازمان‌ها ارائه‌شده است. 

طراحی و مکتوب سازی دیدگاه و همچنین مأموریت (رسالت) سازمانی، اولین گام‌های ضروری برای طراحی هر سازمانی می‌باشند. انجام این مراحل اگرچه در مورد تمامی انواع  سازمان‌ها ضروری است، در مورد سازمان‌های غیردولتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مأموریت سازمانی را می‌توان به‌مثابۀ بیانیهٔ کوتاهی دانست که به تشریح نوع، مقصود اصلی، و علت وجودی سازمان پرداخته و به نحوی نظام ارزشی که مجموعهٔ مذکور خود را به آن پایبند می‌داند، بیان می‌کند. توجه به این نکته بسیار ضروری است که بیانیهٔ مزبور باید درحالی‌که بیان‌کنندۀ دلیل وجودی ایجاد و در برگیرندهٔ مفهوم و شالودهٔ اصلی یک سازمان است، توانائی بیان کلیهٔ این مطالب را در یک نوشتهٔ کوتاه و روشن داشته باشد. پیش از تدوین و اجرای استراتژی‌های سازمان باید مأموریت سازمان را به شیوه‌ای مشخص تدوین نماید. نمونه مأموریت سازمانی شامل:

مأموریت سازمان

مأموریت سازمان شرکت خدماتی پهنای باند

گروهی فعال درزمینه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است که با ارائه خدمات جامع انتقال داده به اشخاص حقیقی و حقوقی با بهره‌گیری از فناوری و دانش روز، پیروی از استانداردهای ملی و جهانی، تدارک بستر ارتباطی پویا و نیز نیروی انسانی کارآمد به زندگی افراد جامعه غنا می‌بخشد.

اهداف و مأموریت  شرکت پرداخت الکترونیک بانک

هدف شرکت، کسب رتبه برترین شرکت PSP کشور از طریق:
·         صدور انواع کارت‌ها از جمله کارت اعتباری، نقدی، هدیه، بن کارت و….
·         نصب پایانه‌های POS در مراکز تجاری، خدماتی
·         نصب پایانه‌های PIN PAD در شعب بانک، جهت پرداختهای نقدی
·         گسترش شبکه مخابراتی پرسرعت در کل کشور pasargad net
·         خدمات درگاه اینترنتی، راهبری سیستم‌های خدمات کارت شامل سیستم های مجازی و پرداخت معمولی
·         پیاده‌سازی انواع پروژه‌های مرتبط با صنعت کارت
·         تنوع محصولات بانکداری الکترونیک مانند ePayment و Mobile Payment
·         در سند مأموریت سازمان به این سؤال پاسخ داده می‌شود: ” ما به چه کاری مشغول هستیم؟”

روش تدوین مأموریت سازمان :

به منظورتدوین بیانیه مأموریت سازمان می‌توان چندین مقاله گردآوری شود و از مدیران درخواست شود به‌منظور اگاهی بیشتر این مقالات را مطالعه نمایند وسپس از آنها درخواست شود مأموریت سازمان را بنویسند.
کمیته‌ای از مدیران ارشد سازمان، این نوشته‌ها را جمع‌آوری نموده و آنها را ویرایش نمایند و سرانجام در کمیته مدیران یک سند نهایی جمع‌بندی و مورد تأیید همگان قرار گیرد.
در این روش تمامی مدیران در تدوین مأموریت سازماین نقشی داشته و مأموریت سازمان نهایی شده را مورد تأیید قرار می‌دهند، فرآیند تعیین مأموریت سازمانی می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا از حمایت همه مدیران سازمان برخوردار شویم.
در جمع‌بندی و نهایی نمودن مأموریت سازمانی می‌توانیم از مشاورین متخصص بهره گرفت، پس از تأیید نهایی مأموریت سازمانی بیانیه مأموریت سازمانی به آگاهی همه مدیران، کارکنان و گروه‌های ذی نفع خارج سازمان رسانده می‌شود حتی برخی از سازمان‌ها برای توزیع مأموریت سازمان، یک فیلم ویدیویی تهیه می‌نمایند.

نکات مهم در تدوین مأموریت سازمان

– اگر در بیان مأموریت سازمان بیش‌ازحد محدودیت قائل شویم مانع از رشد خلاق سازمان می‌شویم و از سوی دیگر اگر در مأموریت سازمان به شیوه‌ای بسیار کلی بیان شود فاقد هر نوع کارایی می‌باشد
–  در تدوین مأموریت از عبارت و جمله هایی استفاده نمود که دربرگیرنده دیدگاه‌های مختلف باشد نیازهای مختلف و گوناگون گروه‌های ذی نفع سازمان تأمین نماید. هیچ سزمانی نمی‌تواند همه نیازهیا گروه‌های ذی نفع را به‌صورت یکسان موردتوجه و تأکید نماید در برخی از موارد خواسته‌های گروه‌های ذی‌نفع باهم تضاد دارد برای مثال عموم مردم به موضوع مسئولیت اجتماعی توجه می‌نمایند درحالی‌که سهامداران به سودآوری می‌اندیشند.
–  اگر مأموریت سازمان به شیوه خوبی نوشته شود بیانگر توجهی خواهد بود که سازمان به صورت نسبی برای تأمین ادعای گروه‌های مختلف ذی نفع خواهد نمود.
–  درصورتی‌که مأموریت سازمان به شیوه‌ای کلی بیان شود، سازمان می‌تواند در مرحله عمل و اجراء از انعطاف‌پذیری بیشتری بهره مند شود.
–  اگر مأموریت سازمان به شیوه‌ای ارزشمند بیان شود موجب تقویت عواطف و احساسات مثبت نسبت به سازمان خواهد شد و نیز الهام‌بخش افراد می‌شود، در خواننده انگیزه ایجاد نموده و او را تشویق به عمل و اقدم می‌نماید.
– در مأموریت سازمان به نیازها و انتظارات مشتریان توجه شود، اگر مأموریت سازمان به شیوهای مناسب تهیه شود، منافعی را که محصولات و خدمات شرکت به مشتریان ارائه می‌نماید را مشخص می‌کند مثال شرکت تلگراف و تلفن امریکا در مأموریت خود بجای تأکید بر عرضه تلفن،می‌کوشد ارتباط برقرار نماید.
اکثر کارشناسان و افراد صاحب‌نظر درزمینه مدیریت استراتژیک اعتقاددارند که مأموریت سازمان باید داری نه ویژگی زیر باشد، مأموریت سازمان باید به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

ویژگی‌های مأموریت سازمان:

–          مشتریان، مشتریان چه کسانی هستند؟
–          محصولات یا خدمات، محصولات و خدمات عمده شرکت چیست؟
–          بازارها، ازنظر جغرافیایی، شرکت در کجا رقابت می‌کند؟
–          فن‌آوری، آیا شرکت از پیشرفته‌ترین فن‌آوری استفاده می‌کند؟
–          توجه به بقاء رشد و سودآوری: آیا شرکت برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم برخوردار است؟
–          فلسفه، باورها ارزش‌ها و آروزها و الویت های اخلاقی اصلی شرکت چیست؟
–          ویژگی ممتاز، شرکت دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز است؟
–          توجه به تصور مردم، آیا شرکت نسبت به مسائل اجتماعی، و محیطی واکنش مناسب نشان می‌دهد؟
–          توجه به کارکنان، آیا کارکنان به‌عنوان یک دارایی ارزشمند برای شرکت به‌حساب می‌آیند؟

این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوری‌شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.