تدوین بیانیه ماموریت سازمان
ماموریت سازمان بیانیهٔ کوتاهی است که به تشریح نوع، مقصود اصلی، و علت وجودی سازمان می پردارد، در تدوین ماموریت سازمان باید به مشتریان، بازارها، موقعیت جغرافیایی، کارکنان، ویژگی ممتاز سازمان و… توجه نمود.
در این مطلب نحوه تدوین مأموریت سازمان به همراه نمونه هایی از ماموریت سازمانها ارائهشده است.
ماموریت سازمان
طراحی و مکتوب سازی دیدگاه و همچنین ماموریت (رسالت) سازمانی، اولین گامهای ضروری برای طراحی هر سازمانی میباشند. انجام این مراحل اگرچه در مورد تمامی انواع سازمانها ضروری است، در مورد سازمانهای غیردولتی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ماموریت سازمانی را میتوان بهمثابۀ بیانیهٔ کوتاهی دانست که به تشریح نوع، مقصود اصلی، و علت وجودی سازمان پرداخته و به نحوی نظام ارزشی که مجموعهٔ مذکور خود را به آن پایبند میداند، بیان میکند. توجه به این نکته بسیار ضروری است که بیانیهٔ مزبور باید درحالیکه بیانکنندۀ دلیل وجودی ایجاد و در برگیرندهٔ مفهوم و شالودهٔ اصلی یک سازمان است، توانائی بیان کلیهٔ این مطالب را در یک نوشتهٔ کوتاه و روشن داشته باشد.
پیش از تدوین و اجرای استراتژیهای سازمان باید مأموریت سازمان را به شیوهای مشخص تدوین نماید. نمونه مأموریت سازمانی شامل:
نمونه Mission
شرکت خدماتی پهنای باند
گروهی فعال درزمینه فنآوری اطلاعات و ارتباطات است که با ارائه خدمات جامع انتقال داده به اشخاص حقیقی و حقوقی با بهرهگیری از فناوری و دانش روز، پیروی از استانداردهای ملی و جهانی، تدارک بستر ارتباطی پویا و نیز نیروی انسانی کارآمد به زندگی افراد جامعه غنا میبخشد.
شرکت پرداخت الکترونیک بانک
هدف شرکت، کسب رتبه برترین شرکت PSP کشور از طریق:
- صدور انواع کارتها از جمله کارت اعتباری، نقدی، هدیه، بن کارت و….
- نصب پایانههای POS در مراکز تجاری، خدماتی
- نصب پایانههای PIN PAD در شعب بانک، جهت پرداختهای نقدی
- گسترش شبکه مخابراتی پرسرعت در کل کشور pasargad net
- خدمات درگاه اینترنتی، راهبری سیستمهای خدمات کارت شامل سیستم های مجازی و پرداخت معمولی
- پیادهسازی انواع پروژههای مرتبط با صنعت کارت
- تنوع محصولات بانکداری الکترونیک مانند ePayment و Mobile Payment
در سند مأموریت سازمان به این سؤال پاسخ داده میشود: ” ما به چه کاری مشغول هستیم؟”
روش تدوین ماموریت
به منظورتدوین بیانیه ماموریت شرکت میتوان چندین مقاله گردآوری شود و از مدیران درخواست شود بهمنظور اگاهی بیشتر این مقالات را مطالعه نمایند وسپس از آنها درخواست شود مأموریت سازمان را بنویسند.
کمیتهای از مدیران ارشد سازمان، این نوشتهها را جمعآوری نموده و آنها را ویرایش نمایند و سرانجام در کمیته مدیران یک سند نهایی جمعبندی و مورد تأیید همگان قرار گیرد.
در این روش تمامی مدیران در تدوین ماموریت سازمانی نقشی داشته و مأموریت سازمان نهایی شده را مورد تأیید قرار میدهند، فرآیند تعیین مأموریت سازمانی میتواند فرصت مناسبی باشد تا از حمایت همه مدیران سازمان برخوردار شویم.
در جمعبندی و نهایی نمودن مأموریت سازمانی میتوانیم از مشاورین متخصص بهره گرفت، پس از تأیید نهایی ماموریت سازمانی بیانیه مأموریت سازمانی به آگاهی همه مدیران، کارکنان و گروههای ذی نفع خارج سازمان رسانده میشود حتی برخی از سازمانها برای توزیع مأموریت سازمان، یک فیلم ویدیویی تهیه مینمایند.
نکات مهم در تدوین مأموریت
- اگر در بیان ماموریت سازمان بیشازحد محدودیت قائل شویم مانع از رشد خلاق سازمان میشویم و از سوی دیگر اگر در ماموریت سازمان به شیوهای بسیار کلی بیان شود فاقد هر نوع کارایی میباشد
- در تدوین ماموریت از عبارت و جمله هایی استفاده نمود که دربرگیرنده دیدگاههای مختلف باشد نیازهای مختلف و گوناگون گروههای ذی نفع سازمان تأمین نماید. هیچ سزمانی نمیتواند همه نیازهای گروههای ذی نفع را بهصورت یکسان موردتوجه و تأکید نماید در برخی از موارد خواستههای گروههای ذینفع باهم تضاد دارد برای مثال عموم مردم به موضوع مسئولیت اجتماعی توجه مینمایند درحالیکه سهامداران به سودآوری میاندیشند.
- اگر ماموریت سازمان به شیوه خوبی نوشته شود بیانگر توجهی خواهد بود که سازمان به صورت نسبی برای تأمین ادعای گروههای مختلف ذی نفع خواهد نمود.
- درصورتیکه ماموریت سازمان به شیوهای کلی بیان شود، سازمان میتواند در مرحله عمل و اجراء از انعطافپذیری بیشتری بهره مند شود.
- اگر ماموریت شرکت به شیوهای ارزشمند بیان شود موجب تقویت عواطف و احساسات مثبت نسبت به سازمان خواهد شد و نیز الهامبخش افراد میشود، در خواننده انگیزه ایجاد نموده و او را تشویق به عمل و اقدم مینماید.
- در مأموریت سازمان به نیازها و انتظارات مشتریان توجه شود، اگر ماموریت سازمان به شیوهای مناسب تهیه شود، منافعی را که محصولات و خدمات شرکت به مشتریان ارائه مینماید را مشخص میکند مثال شرکت تلگراف و تلفن امریکا در ماموریت خود بجای تأکید بر عرضه تلفن،میکوشد ارتباط برقرار نماید.
اکثر کارشناسان و افراد صاحبنظر در زمینه مدیریت استراتژیک اعتقاد دارند که بیانیه ماموریت سازمان باید دارای نه ویژگی زیر باشد، این بیانیه باید به پرسشهای زیر پاسخ دهد:
ویژگیهای بیانیه ماموریت
- مشتریان، مشتریان چه کسانی هستند؟
- محصولات یا خدمات، محصولات و خدمات عمده شرکت چیست؟
- بازارها، ازنظر جغرافیایی، شرکت در کجا رقابت میکند؟
- فنآوری، آیا شرکت از پیشرفتهترین فنآوری استفاده میکند؟
- توجه به بقاء رشد و سودآوری: آیا شرکت برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم برخوردار است؟
- فلسفه، باورها ارزشها و آروزها و الویت های اخلاقی اصلی شرکت چیست؟
- ویژگی ممتاز، شرکت دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز است؟
- توجه به تصور مردم، آیا شرکت نسبت به مسائل اجتماعی، و محیطی واکنش مناسب نشان میدهد؟
- توجه به کارکنان، آیا کارکنان بهعنوان یک دارایی ارزشمند برای شرکت بهحساب میآیند؟
شما میتوانید با الگوبرداری از ماموریت و چشم انداز سازمانهای پیشرو، ماموریت و چشم انداز سازمان خود را بهآسانی تدوین نمایید فایل 101 نمونه مأموریت و چشم انداز سازمانها را از طریق لینک زیر دانلود نمایید
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان گردآوریشده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.kharazian.ir بلامانع میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.