انواع استراتژِی

تدوین استراتژی‌های سازمان ، بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای محیط بیرونی ، در استاندارد ISO 9001:2015 الزام شده است بدین منظور می‌توان از ماتریس SWOT جهت تدوین استراتژی‌های سازمان استفاده نمود با توجه به تحلیل SWOT ، استراتژی سازمان مشخص‌شده و می‌توان بررسی نمود که در کدام دسته‌بندی انواع استراتژی‌ ها قرارگرفته است.

انواع استراتژی‌  :

استراتژی یکپارچگی:
گاهی مجموعه یکپارچگی عمودی به بالا ،یکپارچگی عمودی به پایین و یکپارچگی افقی را استراتژی‌های یکپارچگی می‌نامند.
مقصود از یکپارچگی عمودی به بالا این است که شرکت با خریدن شرکت‌های پخش یا خرده‌فروشی‌ها سعی می‌کند میزان کنترل خود را افزایش دهد.
در یکپارچگی عمودی به پایین ،شرکت‌های تولیدی و تجاری مواد موردنیاز را از تأمین‌کنندگان مواد اولیه خریداری می‌نمایند
در یکپارچگی افقی شرکت تلاش می‌کند شرکت‌های رقیب را به مالکیت خود درآورد و میزان کنترل خود بر آنها را افزایش دهد.
استراتژی متمرکز:
استراتژِی رسوخ در بازار:
در این استراتژی شرکت تلاش می‌کند سهم بازار محصولات و خدمات کنونی خود را افزایش دهد
استراتژِی توسعه بازار:
مقصود از توسعه بازار عرضه خدمات یا محصولات جدید به مناطق جغرافیایی جدید است
توسعه محصول:در این استراتژی شرکت از طریق بهبود بخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی ، میزان فروش شرکت افزایش می‌یابد.
استراتژی تنوع :
شرکت‌ها به سه روش عمده استراتژی‌های خود را متنوع می‌کنند که عبارت‌اند از،تنوع همگون،تنوع ناهمگون،تنوع افقی.
استراتژِی تنوع همگون:
مقصود از تنوع همگون این است که شرکت تلاش می‌کند محصولات و خدماتی جدید ولی مرتبط با محصولات و خدمات خود بیفزاید.
استراتژی تنوع افقی:
مقصود از تنوع افقی این است که شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی‌ربط به محصولات و خدمات خود می‌افزاید و به مشتریان کنونی عرضه می‌کند.
استراتژِی تنوع ناهمگون :
شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی‌ربط (نسبت به محصولات و خدمات اصلی خود)به بازار عرضه می‌کند.
استراتژی‌های تدافعی :
استراتژِی مشارکت :در اجرای این استراتژی دو یا چند شرکت یک شرکت تضامنی موقت یا کنسرسیوم تشکیل می‌دهند
استراتژِی کاهش:زمانی یک سازمان از استراتژی کاهش استفاده می‌کند که می‌خواهد با گروه‌بندی جدید در دارایی‌ها سیر نزولی فروش و سود را معکوس کند.
استراتژی واگذاری:اغلب ،شرکت بخشی از واحدهای خود را می‌فروشد تا برای سرمایه‌گذاری خاص یا خرید شرکت‌های دیگر تأمین سرمایه نماید.
استراتژی انحلال:فروش تمام دارائی‌ها به ارزش واقعی را انحلال شرکت می‌نامند.
استراتژی ترکیب:وقتی شرکت دو یا چند استراتژی را باهم و هم‌زمان ترکیب نماید
استراتژی ادغام و خرید استقراضی:دو شرکت در هم ادغام می‌شوند، یا یک شرکت ،شرکت دیگری را می‌خرد. استراتژی عمومی بورتر:
این مدل به مدیران کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که با توجه به موقعیت رقابتی که شرکت دنبال می‌کند کدام روش بازاریابی را باید انتخاب کنند.
۱-استراتژی رهبری در هزینه:هنگامی‌که شرکتی یک محصول واحد با هزینه تولید اندک را به بازار هدف گسترده و وسیعی عرضه می‌کند
۲-استراتژی تمایز محصول:شرکت محصول منحصربه‌فردی را تولید می‌کند و بازار هدف وسیعی را هدف قرار می‌دهد.
۳- استراتژی تمرکز:امروزه شرکت‌ها باید به دنبال آنچه خوب بلد هستند بروند و به توانائی‌های خود توجه بیشتری نمایند
رهنمودهایی برای اجرای استراتژی:
یکپارچگی عمودی به بالا:
هنگامی‌که توزیع‌کنندگان سازمان پرهزینه یا غیرقابل اعتبار هستند یا نمی‌توانند نیازهای شرکت را ازنظر توزیع و پخش محصولات تأمین کنند.
یکپارچگی عمودی به پایین:هنگامی‌که عرضه‌کنندگان کنونی مواد اولیه قیمت‌ها را بسیار بالا منظورمی نمایند یا نمی‌توانند لوازم و مواد اولیه را تأمین نمایند.
یکپارچگی افقی:هنگامی‌که سازمان در یک صنعت رو به رشد رقابت می‌کند.
رسوخ در بازار:هنگامی‌که بازار کنونی از نوع خاصی از محصول یا خدمت اشباع‌نشده باشد
توسعه بازار:هنگامی‌که کانال‌های توزیع جدید قابل اعتبار کم‌هزینه و باکیفیت خوب وجود داشته باشند
توسعه محصول:هنگامی‌که سازمان در یک صنعت با رشد بالا رقابت می‌کند
تنوع همگون:هنگامی‌که سازمان دارای یک گروه مدیریت بسیار قوی باشد
تنوع ناهمگون:هنگامی‌که صنعت موردنظر ازنظر سود سیر نزولی دارد
تنوع افقی:هنگامی‌که با افزودن محصولات جدید و غیر ذی‌ربط درامد چشمگیری حاصل شود.
مشارکت:هنگامی‌که در بازار به‌شدت احساس می‌شود نیاز به یک فناوری جدید وجود دارد
کاهش:هنگامی‌که عدم کارایی ،سودآوری اندک و فشار سهامداران برای بهبود عملکرد موجب فلج شدن سازمان شود
واگذاری:هنگامی‌که شرکت از استراتژی کاهش استفاده کرده و در این راه ناتوان مانده است
انحلال:هنگامی‌که یک سازمان بتواند به‌صورت هم‌زمان از دو استراتژی کاهش و واگذاری استفاده کند و این در حالی است که هیچ‌یک از این دو به‌تنهایی موفق نبوده‌اند(فرد.آر.دیوید)
هر یک از استراتژی‌ها به‌عنوان مبنایی برای دستیابی به هدف‌های عمده بلندمدت یک کسب‌وکار به کار می‌روند.با توجه به رشد روزافزون سازمان‌ها در رقابت برای کسب سهم بازار ضرورت وجود برنامه‌ریزی و استفاده از هر یک از استراتژی‌ها موردنظر مدیریت جهت رشد شرکت اهمیت زیادی دارد
هیچ استراتژی وجود ندارد که ادعا شود برای تمام شرکت‌ها مفید خواهد بود بلکه استراتژی هر سازمان با توجه به موقعیت، هر استراتژی که احتمال موفقیت بیشتری دارد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این مطلب توسط پیام خرازیان گردآوری‌شده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.